"יומיים אחרי הניתוח כבר השתחררתי הביתה כשאני מרגיש מצוין", אומר הווטרינר ד"ר גלעד גינגולד. בן 29, נשוי ואב לילד. הניתוח שעליו מדבר גינגולד בוצע במוחו בעזרת מכשיר שפותח במיוחד עבורו והותאם לנתונים הרפואיים שלו.
קראו עוד:
"כהרגלי יצאתי לרוץ, והרגשתי תחושה מוזרה בעין. כאילו היא מזיעה. ניגבתי אותה, אבל הנוזל המוזר נשאר וגרם לי לטשטוש ראייה", הוא מתאר. "ככל שחלף הזמן הסתמנה הרעה בראייה, אבל כעבור כשעה התופעה חלפה. לאחר שבוע, שוב לאחר אימון ריצה, שוב התחיל הטשטוש, אבל הפעם כבעל ניסיון חיכיתי שהוא יעבור וזה מה שהיה".
כך קרה גם בפעם השלישית, כשהוא עסוק בעבודתו ובודק כלב שהגיע למרפאתו. הוא לא נלחץ, לדבריו. "מי שכנראה הצילה את חיי היא ד"ר גבריאלה בוקסנבוים, רופאת המשפחה שלי וחמותי, שחשדה שהתסמין מלמד על בעיה חמורה והפנתה אותי לבדיקות".
רופא העיניים היה הראשון בסבב ומצא שראייתו ומצב עיניו תקינים. ההפניה הבאה הייתה לביצוע הדמיית MRI. "הייתי הכי רגוע בעולם, כי לא שיערתי בכלל שיתגלה איזה ממצא מוחי, אבל מה שקרה בפועל הוא שעשר דקות אחרי שיצאנו מהבדיקה לחניון, התקשרו אליי מיחידת ההדמיות ואמרו לי שמפענוח הבדיקה, אותרה קברנומה מדממת ממספר מוקדים, כשהמשמעות היא שאני חייב בדחיפות לעבור ניתוח".
1 צפייה בגלריה
גלעד גינגולד
גלעד גינגולד
ד"ר גלעד גינגולד. "פעם בשנה אצטרך לעבור MRI, ובכל זאת אני מרגיש בר מזל שהבעיה נפתרה ולא סיכנה את חיי"
(צילום: אביגיל עוזי)

מכשיר קיים, התאמה ייחודית

קברנומה מוחית היא גוש שפיר שמרכיביו הם צבר כלי דם לא תקינים, וסיכונה בזה שהיא עלולה לגרום לדימום מוחי, מסַכֵּן חיים. הטיפול הרווח בקברנומה בחלק מהמקרים שמרני וכולל תרופות או חומרי קרישה, אבל כשהקברנומה ממוקמת בסמוך לאזור מוחי תפקודי ועלולה לשבש את פעילותו ולגרום נזק נוירולוגי - מוצע ההליך הניתוחי.
ד"ר שגיא הרנוף, מנהל המחלקה לנוירוכירורגיה בבילינסון, סיפר: "גלעד הגיע אלינו, לבילינסון. מהדמיות שעבר אובחנה קברנומה תוך־מוחית, שנעוצה עמוק בתוך סיבים מוחיים שאחראים על העברת אותות אופטיים מהעיניים אל האזור המוחי האחראי על הראייה, כך שהטיפול היחיד לה הוא בניתוח מורכב ומאתגר, בגלל מיקומה הבעייתי".
גינגולד נשלח לבדיקות מקדימות, כשבמקביל, מנהל המחלקה בשיתוף ד"ר אלון אורלב, נוירוכירורג בבילינסון, מתכננים את סוג הניתוח ואת מהלכיו.
ד"ר אלון אורלב מבילינסון: "לקחנו מוצר מדף שקיים בעולם הרפואה רק חמש שנים, ועשינו לו התאמות מדויקות למטופל שלנו. בהמשך, על פי הנתונים שנָּתָנו לחברה הישראלית סינרג'י, הם יצקו עבור גלעד מכשיר חד־פעמי מתואם וייעודי רק לו"
לפני כחודש וחצי עבר גינגולד את הניתוח הייחודי להוצאת הגידול. "בסיעור מוחות החלטנו, אני וד"ר הרנוף, לבצע לראשונה את הניתוח המורכב הזה באמצעות כלי תלת־ממדי חדשני שפותח ושודרג על פי נתוני מוחו של גלעד, כפי שהפקנו מההדמיות שעבר", מסביר ד"ר אורלב, שחזר מארה"ב, שם, לדבריו, נחשף לגישה. "מה שעשינו הוא שלקחנו מוצר מדף שקיים בעולם הרפואה רק חמש שנים, ועשינו לו התאמות מדויקות למטופל שלנו. בהמשך, על פי הנתונים שנָּתָנו לחברה הישראלית סינרג'י, הם יצקו עבור גלעד מכשיר חד־פעמי מתואם וייעודי רק לו".
המכשיר אינו אלא דמוי מבחנה עבה וחדה בקצה שלה, וככל שהנגע עמוק יותר, כך משתנים האורך או הרוחב שלו. "אחרי שמיקמנו את המכשיר, החדרנו דרכו כלי ניתוח, כשהיתרון שהשגנו הוא שיכולנו להחדיר גם מכשיר ניווט שמשמש בניתוחי מוח, והוא המצפן לכל תזוזה", מסביר ד"ר אורלב. "יתרון נוסף של המכשיר הוא שדרך כלי הניתוח רק מסיטים את סיבי המוח ולא קורעים אותם".
הניתוח נמשך כשעתיים וחצי, "אני יודע שגילוי קברנומה מוחית הוא חתונה קתולית, ולכן פעם בשנה אצטרך לעבור MRI, ובכל זאת אני מרגיש בר מזל שהבעיה נפתרה ולא סיכנה את חיי", אומר גינגולד.