בשיתוף PEACE NATURALS

בשנים האחרונות הפך הקנאביס הרפואי למקובל ונפוץ יותר בטיפול בפגיעות ובמחלות מסוגים שונים. עדיין, הקנאביס סובל מדעות קדומות, מיתוסים והנחות מוטעות.
ד"ר איליה רזניק, נוירו פסיכיאטר מומחה בתחום הפגיעה המוחית ובטיפול במחלות נוירו פסיכיאטריות מספר, שכשעבר התמחות בתחום הפרעות חרדה ופוסט טראומה, כמנהל יחידת מחקר בבית החולים בנס ציונה, לפני כ-13 שנה, נתקל לראשונה במטופלים פוסט-טראומטיים. אחר כך היה שותף במחקרים עם חולים פוסט טראומטיים ובהמשך פגש בהם גם בפרקטיקה הפרטית.
"פגשתי מישהו שהיה חובש בצבא ואחר כך פרמדיק באמבולנס. בתקופת הפיגועים, הוא היה הראשון שהגיע לטפל בפצועים. הוא אמר שהוא פוסט טראומטי והתחיל להשתמש בקנאביס אחרי הצבא", מספר רזניק. "זו נקראת תחלואה כפולה - גם פוסט-טראומטי וגם דיכאוני ואז הוא אמר לי: 'אני נרקומן? אני לא מסכים עם זה, אני אדם נורמטיבי. הייתי חובש קרבי, הייתי פרמדיק ונהג אמבולנס בכל הפיגועים. למה מתנהגים אליי כמו אל נרקומן? אני משתמש בקנאביס כי זה עוזר לי'".
4 צפייה בגלריה
שלומי סנדק, קנאביס רפואי
שלומי סנדק, קנאביס רפואי
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
ד"ר רזניק מספר שיחד עם אותו מטופל, לו השיג רישיון שימוש בקנאביס, הוא למד בעצמו את השפעות הקנאביס. "למדנו יחד איך לשנות את התחושה שלו, כמטופל שמקבל קנאביס לצרכים רפואיים וכרופא שמלווה אותו. זה היה המטופל הראשון שלי וזה ששינה את הגישה שלי", הוא מספר.
השיפור במצבו של אותו חובש פוסט טראומטי היה ניכר. "ברור שהוא לא היה מכור. הוא עשה שימוש מבוקר ואני למדתי ממנו הרבה מאוד דברים, כמו באיזה סוגי קנאביס הוא משתמש ולאיזה מצבים - של דיכאון, לבעיות שינה, כשיש אי שקט או במצב של היפר. לאף רופא באותה תקופה לא היה ניסיון בטיפול בקנאביס ולמדתי מזה הרבה", אומר ד"ר רזניק.
מאז עברו בטיפולו לפחות 5,000 פוסט-טראומטיים. לחלקם הצליח לעזור ורובם הפיקו תועלת מהטיפול בקנאביס.

על סטיגמות ומיתוסים

"יש עניין של מה הסביבה תחשוב עליי - הסביבה המיידית אבל לא רק היא", אומרת רוני כץ עמיחי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של Peace Natural, שמזכירה באותה הזדמנות שהשימוש בקנאביס משפר את איכות החיים של המטופל אבל גם של הסביבה המיידית שחיה ותומכת בו. "יש את החששות הידועים - איך זה ישפיע עליי, איך אני ניגש לזה בכלל, מה עושים עם התפרחת, מי ידריך אותי, מי ילווה, לאיזה תופעות לוואי עליי לצפות, מה לגיטימי ומה לא?". מצד שני, היא מזכירה את המיתוס של הקנאביס כתרופת קסם, מה שאינה. "יש הרבה ציפייה לטיפול והרבה פחדים מול מה שהכירו לפני כן כסם", היא מזכירה.
4 צפייה בגלריה
קנאביס
קנאביס
להקשיב למטופלים ולהבין את ההשפעה יחד בלי לבטל אותה
(צילום: shutterstock)
"קנאביס הוא לא תרופה, לא היה תרופה ולא צריך להיות מוכר כתרופה אבל הוא כמובן לא סם ובטח לא מסוכן", אומר גם ד"ר רזניק. "המילה סמים לא מומלצת לשימוש מפני שהיא מילת גנאי, אמירה פוגענית שממתגת את המטופלים. זו סטיגמטיזציה ואנחנו צריכים להילחם על זה. יש הרבה מאוד חומרים, חלקם די מסוכנים, שאנחנו משתמשים בהם באופן יומיומי ולא נרתעים כרופאים לתת, גם תכשירים פסיכו אקטיביים קשים מאוד עם ההשפעות חזקות מאוד ולכן אנחנו צריכים לקחת גם עליהן אחריות".
ד"ר רזניק מודע לעובדה שזה עידן חדש, שיש להסתגל אליו. "מדובר במשהו שאף רופא לא למד. גם אני לא למדתי על זה בבית הספר לרפואה, בסטאז' או בהתמחות. אפילו לא בתתי ההתמחויות בנוירו פסיכיאטריה או בפסיכו אונקולוגיה. לא למדנו את זה וגם היום בחלק מספרי הלימוד בבית ספר לרפואה, המערכת הקבנואידית אינה חלק מהסילבוס אז איך בכלל רופא אמור לדעת? יש לי גם ביקורת על הקולגות שלי אבל אני יודע, שמכיוון שהדורות הקודמים של המורים לא לימדו אותנו, קשה מאוד פתאום לנסות לשנות את הגישה".
4 צפייה בגלריה
שמן קנאביס רפואי
שמן קנאביס רפואי
שמן קנאביס רפואי. קשה לשנות את הגישה כלפי משהו שלא מכירים
(צילום: shutterstock)

קנאביס לטובת המטופלים, המטפלים ובני המשפחה

ד"ר רזניק מדבר על הדמוניזציה שנעשתה לאורך השנים לקנאביס. "דורות של רופאים חיו עם התחושה שקנאביס הוא אחד הסמים המסוכנים שיש", הוא אומר, "עכשיו צריך לשנות את הגישה ולדעת איך להשתמש בקנאביס לצרכים רפואיים, וגם כרפואה מונעת. לא להזיק אבל לדעת איך לתת את זה. ללמד את החולה ואת המטפלים שלו לא לפחד, לתת למשפחות ליווי נכון, הסברה וההדרכה נכונה, עם ליווי קבוע ורציף. זה מה שחסר היום".
"אני חושבת שהכול יקום וייפול על הדרכה נכונה ועל ליווי נכון", אומרת גם ורוני כץ עמיחי. "כשאתה יושב עם מטופל ואתה מסביר מה זה קנאביס - לא ברזולוציה של המולקולות - אבל להסביר באופן כללי מה זה קנאביס, מה המסוגלות הידועות שלו, איך הוא מקל על המטופל לפי ההתוויה הספציפית שבגינה יקבל את הקנאביס".
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של קנאביס באקדמיה
אילוסטרציה של קנאביס באקדמיה
יש עוד הרבה מה ללמוד בתחום
(צילום: Shutterstock)
"רוב המטופלים שלי הם נכי צה"ל. הם מגיעים גם עם פוסט-טראומה, גם עם תחושת הדף וגם עם תסמונת כאבים", אומר ד"ר רזניק. "אין התוויה אחת אבל צריכים לעזור למטופל להגיע לסוג קנאביס מתאים או לשילוב של כמה סוגים שעוזרים לו לאותם סימפטומים ואני מקווה שתחת ההדרכה והליווי ניתן להשיג את זה. ניתן להשתמש בקנאביס לצרכים רפואיים, שימוש מושכל ומניעה של שימוש לא נכון כדי להביא תועלת, ללא חשיפה לנזק אפשרי אבל גם ללא הפחדה של המטופל. צריך להסביר מה הנזק משימוש לא מבוקר, להסביר שהמטופל צריך לשלוט בשימוש בקנאביס ולא השימוש בקנאביס צריך לשלוט בו".
לסיום פונה ד"ר רזניק לרופאים במסר חד משמעי: "האמינו למטופל והקשיבו לו". למטופלים הוא אומר: "היו יוזמים והרבה יותר פתוחים. תקראו ותשמעו את המקורות הנכונים ואת הרופאים שיש להם ניסיון בתחום".
*מוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS
פורסם לראשונה: 08:10, 13.04.22