לאגור תרופות או לקנות בכל פעם חדשים? חג הפסח הוא הזדמנות לעשות סדר בכל הבית - וגם לסדר ארון תרופות ביתי יעיל ונוח שעשוי להציל אתכם בשעת חירום. אלו כללי הבטיחות והאחסון שחשוב להקפיד עליהם, והתרופות וערכות הבדיקה שתמיד יהיו בבית.
קראו עוד:
4 צפייה בגלריה
ארון תרופות תרופה
ארון תרופות תרופה
חשוב לאחסן את התרופות בחדר קריר, לא בחדר האמבטיה - ובמקום גבוה, כדי שילדים לא יוכלו להגיע אליהן
(צילום: shutterstock)

כללי בטיחות ותנאי אחסון

1. לחות, חום ואור עלולים לפגוע ביעילות התרופות ואף לגרום להתפרקותן. אל תשמרו תרופות בחדר האמבטיה, שהוא חם ולח. העדיפו חדר קריר, ללא אור שמש ישיר על ארון התרופות.
2. השאירו את הטבליות באריזתן המקורית, עם הוראות השימוש. כך תימנעו מבלבול בין טבליות רבות הזהות חיצונית זו לזו. אל תעבירו תכולת תרופות לבקבוקי שתייה או לאריזות מזון.
3. הרחיקו את התרופות מהישג ידם של ילדים. אחסנו אותן במקום גבוה ונעול.
4. העדיפו לרכוש תרופות בעלי סוגר בטיחות, החסינות בפני פתיחתן על ידי ילדים.
5. בדקו אחת למספר חודשים את תאריכי התפוגה של התרופות והתכשירים. במרבית המקרים תאריך תפוגה גם של מספר שנים אינו מסוכן, אבל הוא מפחית מיעילות התרופה בשל התפרקות החומר הפעיל.
6. טיפות עיניים יש לזרוק חודש לאחר פתיחת הבקבוק. אם היה מגע כלשהו עם פית הטיפות, יש להשליך אותן ולהשתמש בטיפות חדשות מחשש לזיהום התכשיר.
7. התוקף של סירופים, טיפות, משאפים ומשחות לאחר הפתיחה הוא בדרך כלל חודש-חודשיים. אם פותחים תרופה כלשהי, יש לרשום בטוש לא מחיק על הבקבוק את תאריך הפתיחה.
8. אם לא זוכרים מתי התרופה נפתחה, או שתאריך התוקף מחוק, עדיף לזרוק ולהשתמש בתכשיר חדש.
4 צפייה בגלריה
אטרופין קוצר ראייה טיפות עיניים
אטרופין קוצר ראייה טיפות עיניים
כלל חשוב: טיפות עיניים יש לזרוק חודש אחרי שפותחים את הבקבוק
(צילום: shutterstock)

התרופות הנחוצות: אקמול זה לא מספיק

אלה התרופות שתמיד כדאי שיהיו בבית:
להורדת חום ולשיכוך כאבים: נורופן קיד, אדוויל ילדים. אקמול לא תמיד מספיק. במקרה הצורך אפשר לשלב תרופה ממשפחת נוגדי הדלקת הלא-סטרואידיים (NSAIDS), המפחיתה חום ביעילות גבוהה. את התרופה ניתן ליטול החל מגיל שלושה חודשים אחת לשמונה שעות, גם במקביל לאקמול או לדקסמול.
לטיפול בתפרחת חיתולים: כשני שלישים מהתינוקות סובלים בשלב זה או אחר מתפרחת חיתולים, הנגרמת מגירוי עור העכוז מהשתן או מתוצרי העיכול או עקב התפתחות פטרת. הפתרון הטוב ביותר הוא לשמור את האזור יבש ככל האפשר תוך החלפת חיתולים תכופה, אולם לרוב זה לא מספיק. אם התפרחת נמשכת יותר מ-24 שעות, ניתן למרוח אגיסטן בייבי, שהיא בעלת מרכיב אנטי פטרייתי, בשילוב משחת דזיטין בעלת האפקט המרגיע לעור.
לטיפול באפטות: הנגעים הלבנים המכאיבים שמופיעים בחלל הפה מכניסים את הילד לאי-שקט ניכר ולסירובים לאכול ולשתות. הסיבה השכיחה ביותר להופעת אפטות אצל ילדים היא נגיפים, אם כי קיימות גם מחלות רבות העלולות לגרום לתופעה. אין תכשיר שיביא לריפוי מוחלט, אבל יש משחות המביאות להקלה מסוימת אצל חלק מהילדים. במקביל, כדאי לתת לילד משקאות קרים, גלידות או קרטיבים שיקלו מעט. אפשר גם לנסות את תרופת הסבתא הוותיקה – חלב עיזים.
לטיפול בקוצר נשימה ובשיעול: מכשיר אינהלציה וסליין 3%. גם אם הילד לא סובל מקוצר נשימה או מאסתמה, כדאי שיהיה בבית מכשיר אינהלציה. הוא יכול לעזור גם במצב של שיעול נבחני (סטרידור), שאינו מלווה בחום או בקוצר נשימה ניכר: האדים נפלטים מהמכשיר למסכה ומשם לדרכי הריאות ועשויים להפיג את התכווצות מיתרי הקול האופיינית לתופעה. בכל מקרה של החמרה יש לפנות לרופא.
לטיפול בנזלת: תכשירי טיפות, כדורים או סירופ. עשרות נגיפים גורמים לנזלת, אבל האנטיביוטיקה פועלת רק נגד חיידקים. ניתן להשתמש בתכשירים המכווצים את כלי הדם באף ומסייעים להפחתת הגודש והנזלת. תכשירים אלה מותרים מגיל חצי שנה. עד גיל זה אפשר לנסות טיפות מי מלח, שיעילותן פחותה. מבוגרים יכולים להסתייע בכדורים נגד הצטננות שגם הם מכווצים את כלי הדם באף ומפחיתים גודש ונזלת.
4 צפייה בגלריה
הילד סובל מנזלת? ניתן להשתמש בתכשירים המכווצים את כלי הדם באף ומסייעים להפחתת הגודש והנזלת. תכשירים אלה מותרים מגיל חצי שנה
הילד סובל מנזלת? ניתן להשתמש בתכשירים המכווצים את כלי הדם באף ומסייעים להפחתת הגודש והנזלת. תכשירים אלה מותרים מגיל חצי שנה
הילד סובל מנזלת? ניתן להשתמש בתכשירים המכווצים את כלי הדם באף ומסייעים להפחתת הגודש והנזלת. תכשירים אלה מותרים מגיל חצי שנה
(צילום: shutterstock)
לטיפול בשלשולים ובהקאות: רוב השלשולים וההקאות אצל ילדים נגרמים מווירוסים, ואין נגדם טיפול אנטיביוטי. הטיפול היחיד הוא שתייה מרובה, אבל במנות קטנות, בשל הקיבה הרגישה. ילד שמקיא או משלשל מאבד מלחים וסוכרים, ומכאן נובעת גם חולשה. כדאי להחזיק בבית תמיסת מינרלים שיחזירו לילד את החיוניות. אפשר להכין מהתמיסה גם קרטיב. את התמיסה נוטלים עד חלוף ההקאות או השלשולים.
לטיפול בכאבי אוזניים: אחד הגורמים השכיחים לאי-שקט הוא כאב אוזניים, הנובע במרבית המקרים מנוזל בתעלת האוזן ולא מזיהום חיידקי. לפי הנחיות של איגוד רפואת הילדים בקנדה, לא מומלץ לטפל בדלקות אוזניים ב-48 השעות הראשונות, משום שהן חולפות מאליהן ללא סיבוך. במצבים כאלה כדאי להחזיק בבית טיפות לשיכוך של כאב אוזניים, שאותן ניתן לטפטף לאוזני התינוק והילד עד שמונה פעמים ביממה. חשוב לזכור שהן אינן מרפאות אלא רק מקלות על הכאב באופן מקומי. אפשר לשלב גם תרופות לשיכוך כאבים דרך הפה.
לטיפול בעצירות: הסיבה הנפוצה ביותר לכאבי בטן היא עצירות. במקרים כאלה אפשר לנסות תכשירים המסייעים לריכוך הצואה באמצעות הגברת כמות הנוזל במעי הגס. תכשירים אלה, בניגוד לתרופות משלשלות, אינם גורמים למעיים להתמכר אליהם: הם פועלים מקומית במעי ואינם נספגים במערכת הדם.
לטיפול בפציעות: חתכים על העור דורשים חיטוי כדי למנוע חדירת מזהמים, ולכן חשוב שיהיה בכל בית תכשיר חיטוי. קיימים תכשירים שאינם גורמים לצריבה באזור הפציעה, גם בתצורת משחה. כדאי להחזיק בארון התרופות גם אמצעי חבישה כמו פלסתרים ופדים.
לטיפול באלרגיה: עקיצות, צמחים, מזון ואפילו אבקת כביסה חדשה עלולים לגרום לפריחה אלרגית על העור, המתאפיינת בגרד ובנגעים אדמומיים, ללא חום. נגעים אלה נעלמים בלחיצה קלה וחוזרים לצבעם המקורי. במקרים כאלה טיפול בתרופה ממשפחת האנטיהיסטמינים מביאה להקלה משמעותית בגרד ובפריחה. תרופות אלו נמכרות במרשם רופא בלבד, והן יעילות ובטוחות. תופעת הלוואי העיקרית היא תחושת נמנום, כך שהילד צריך להיות תחת השגחה במהלך הטיפול, ומבוגרים צריכים להימנע מנהיגה. אם האלרגיה מלווה בקוצר נשימה ובהידרדרות כללית, יש לפנות מיידית לחדר המיון.
לטיפול באוזניים סתומות: הטעות הנפוצה ביותר בניקוי אוזניים היא שימוש במקלונים. אלה רק דוחפים את שעוות האוזן (צרומן) עמוק יותר וגורמים לירידה בשמיעה. ניקוי אוזניים צריך להיעשות אחת לחודש באמצעות טפטוף מספר טיפות של שמן פראפין או של צרומול לאוזני הילד וגם לאוזני המבוגרים בבית.
לטיפול בתולעים: אוקסיאוריס ורמיקולריס היא תולעת מעיים הגורמת לגירוד עז ולעיתים גם לכאבים בפי הטבעת, בעיקר אצל ילדים. הטיפול מתבצע באמצעות התרופה ורמוקס, בסירופ או בכדורים, הניטלת בשתי מנות בהפרש של שבועיים. התולעים נכחדות בדרך כלל בתוך כשבוע.
4 צפייה בגלריה
ארון תרופות תרופה
ארון תרופות תרופה
בין התרופות השונות כדאי שיהיו גם כמה ערכות בדיקה חשובות
(צילום: shutterstock)

בדיקות ביתיות: לא רק קורונה

בזכות תקופת הקורונה התרבו ערכות הבדיקה הביתיות שמאפשרות במקרים רבים אבחון מהיר ומדויק שחוסך זמן ומזרז את הטיפול.
אפשר להצטייד במד סטורציה, המודד את הדופק ואת רמת החמצן בדם ונותן אינדיקציה למקרי חירום נשימתיים.
מד סוכר חשוב במיוחד לחולי סוכרת: אלה מצוידים בו תמיד, אך כדאי שהוא יהיה גם אצל אנשים שסובלים מהקאות ומשלשולים, אצל ילדים שאינם מסוגלים לבלוע עקב כאבי גרון, ובמקרים של חשד להתייבשות ושל הפרעות אכילה כרוניות.
כיום ניתן לרכוש גם ערכה ביתית לבדיקת שתן: מדובר במקלון שאותו מצלמים, והוא מפוענח על ידי אפליקציה של קופת החולים.
יש גם ערכות ביתיות לבדיקת חיידק הסטרפטוקוק, הגורם לדלקות גרון, לבדיקת קורונה ולבדיקת שפעת. חברות שירותי החירום מאפשרות גם לרכוש מכשיר אק"ג שמבצע בדיקה מלאה של הלב כמו בקופת חולים, כשאת התרשים ניתן לשלוח לרופא או לכל מוקד. חשוב שיהיו בבית גם מדי חום (תמיד עדיפה מדידה בשני מדי חום שונים) ומד לחץ דם.