דיווחים על עשרות ילדים ברחבי העולם שלקו בדלקת כבד: ארגון הבריאות העולמי הודיע בסוף השבוע כי בחודשים האחרונים אובחנו כ-90 ילדים בבריטניה, בארצות הברית, בספרד ובאירלנד שלקו בדלקת.
קראו עוד:
74 מהילדים הם בריטים. הארגון מסר כי עד כה לא נמצא הגורם לדלקת, וכי נשללו הנגיפים הנפוצים הגורמים למחלת כבד, ובהם נגיפי הפטיטיס מסוג A, B, C, D ו-E. אצל חלק הילדים זוהתה הדבקה בנגיף הקורונה ובנגיף אדנו-וירוס.
1 צפייה בגלריה
מחלת כבד שומני
מחלת כבד שומני
הילדים שלקו בדלקת סבלו מתסמינים של מחלה במערכת העיכול כמו הקאות וכאבי בטן ומדרגות שונות של פגיעה בכבד עד לאי ספיקה
(צילום: Shutterstock)
עשרה ילדים ראשונים שלקו במחלה זוהו בסקוטלנד ב-5 באפריל. ילדים אלו, בני 11 חודשים עד חמש שנים, היו בריאים קודם לכן. חקירות נוספות ברחבי בריטניה איתרו 64 ילדים נוספים. שישה מ-74 הילדים הבריטים היו במצב קשה במיוחד ונזקקו להשתלת כבד.
משרד הבריאות של מדינת אלבמה שבארצות הברית הוסיף כי במדינה נחקרים מקרים דומים של דלקת כבד מאז נובמבר. באלבמה אותרו תשעה ילדים בני שנה עד שש, שכולם היו חיוביים לנגיף האדנו-וירוס. שניים מהם נזקקו להשתלת כבד. לאף אחד מהילדים לא היו בעיות בריאות קודם לכן. מקרים דומים דווחו גם באירלנד ובספרד.
דלקת כבד גורמת לעיתים לתסמינים המופיעים זמן רב אחרי ההדבקה, שעה שהנגיף נותר בגוף, משתכפל ומתחיל להרוס את הכבד. במקרים כאלו מופיעים חום גבוה לזמן ממושך, בחילות, הקאות, כאבי בטן וצהבת. במקרים חמורים נוצר הרס של רקמת הכבד, ומתפתחות מחלות קשות
הילדים סבלו מתסמינים של מחלה במערכת העיכול כמו הקאות וכאבי בטן ומדרגות שונות של פגיעה בכבד עד לאי-ספיקה. בדיקות מאוחרות יותר מצאו עדות לנוכחות של נגיף אדנו-וירוס 41, אחד הזנים של נגיף האדנו. נגיפי אדנו-וירוס הם גורם שכיח להצטננויות ועלולים לגרום גם לדלקות עיניים ולשלשולים. לעיתים רחוקות הם מעורבים במקרים של הפטיטיס אצל אנשים שהסובלים ממערכת חיסונית מוחלשת.
ארגון הבריאות העולמי מעריך כי בקרוב יתגלו מקרים נוספים. בינתיים אין המלצה להימנע מנסיעות למדינות שבהן זוהו המקרים. מהמרכז האמריקני לבקרת מחלות נמסר כי נמשכות הבדיקות בנושא.

כך תזהו דלקת כבד

דלקת כבד נגיפית מתחלקת לכמה סוגים, בהתאם לנגיפי ההפטיטיס שגרמו לה. דלקת כבד נגיפית מסוג A מועברת מאדם לאדם דרך מזון או מים מזוהמים. דלקת הפטיטיס B עוברת בנוזלי גוף כמו דם וביחסי מין. נגד שניהם קיים חיסון יעיל המצוי בשגרת חיסוני הילדים בישראל. דלקת כבד נגיפית מסוג C מועברת דרך נוזלי גוף, לרוב באמצעות חשיפה לדם נגוע ממזרקים משומשים של נרקומנים. דלקות כבד נדירות יותר הן מסוג D ו-E. מחלת הפטיטיס יכולה להיגרם גם ממגוון נגיפים אחרים, ובהם אדנו וקורונה.
הדלקת גורמת לעיתים לתסמינים המופיעים זמן רב אחרי ההדבקה, שעה שהנגיף נותר בגוף, משתכפל ומתחיל להרוס את הכבד. במקרים כאלו מופיעים חום גבוה לזמן ממושך, בחילות, הקאות, כאבי בטן וצהבת. במקרים חמורים נוצר הרס בלתי הפיך של רקמת הכבד ומתפתחות מחלות כמו שחמת הכבד או סרטן הכבד. חולים אלה נאלצים לעבור השתלת כבד.
בישראל לא מדווחת בינתיים תחלואה בדלקת הכבד, ומשרד הבריאות לא העביר הנחיות בנושא. אלה סימני האזהרה שעלולים להעיד על דלקת כבד:
  • חום גבוה שנמשך יותר שבוע
  • כאבי בטן עזים
  • אובדן תיאבון
  • הקאות מרובות
  • צהבת בלובן העין ובעור
  • חולשה או ירידה במצב ההכרה