בשיתוף נובו נורדיסק
משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - השמנה והורמונים

תהליכים שונים, בתקופות שונות של חיי גופנו, מושפעים משינויים הורמונליים שעוברים עליו. תהליכים אלה משתנים בין נשים וגברים, גם בהיבטים ההורמונליים וגם בתסמינים הנלווים לאותם שינויים.
במסגרת הפודקאסט "משחקי בריאות" הזמינו דנה רון ופרופ' איתמר רז את ד"ר מיכל כשר, מומחית אנדוקרינולוגיה במרכז הרפואי מאיר ומנהלת רפואית באסותא לייט, מרכז לטיפול בהשמנה כדי להבין מה הקשר בין שינויים הורמונליים להשמנה, ומה ניתן לעשות כדי שהשפעות גיל המעבר לא יהיו כל-כך קיצוניות.

מה ההבדל ההורמונלי בין נשים לגברים?

בגיל בוגר, נשים וגברים חווים מעבר ותום שנות הפריון, אך הם אינם חווים אותו באותו האופן. "ברמה הביולוגיות ההבדל האמיתי בין גברים לנשים הוא, שגם אם יש באמת תהליכים של הגיל אצל גברים, אצל נשים התהליך הוא ממש מאפס למאה, ממצב שאישה בגיל הפריון ויש לה ביציות והיא מבייצת והכל עובד כמו שעון שוויצרי, לרגע שהמאגר הזה מדלדל ונגמרות הביציות, ואז פוסק הייצור בבת אחת. תוך שנים בודדות, יש שינוי הורמונלי מאוד מהיר שנשים רבות חוות אותו פיזית, רגשית, ותפקודית בצורה מאוד דרמטית", מסבירה ד"ר כשר ושמה זאת מול ההבדלים האיטיים יותר שעוברים על גברים.

מה תפקיד האסטרוגן ומדוע השינויים די מהירים?

אז מה בעצם מתרחש בגוף האישה בגיל המעבר? "ובכן, יש כאן ציר שלם של הורמונים, שמגיע מיותרת המוח, מפעיל את בלוטות המין, שהן השחלות, המייצרות אסטרוגן וגם פרוגסטרון, באיזון מאוד הדוק", מסבירה ד"ר כשר. "כשזה נפסק, כל הסביבה ההורמונלית משתנה מאוד והשינויים הם די מהירים".
השינויים כה דרסטיים שיש להם השפעות מרחיקות לכת על נשים רבות. בעבר לא דיברו על כך והנושא היה מוחרש אך לא עוד.

היו ערים לסכנות של לקיחת אסטרוגן, גם אם מדובר ב'תחליף טבעי'

ויכוח מתקיים בין נשים בגיל זה על הדרך לטיפול באיזון ההורמונלי המשובש. חלק נוטלות תחליפי הורמונים וחלק פיטו-אסטרוגנים בגלל תופעות הלוואי המיוחסות לסוגים השונים.
"הארגונים הרפואיים יוצאים בקריאה לגבי הטיפול התחליפי להורמונים. אסור לנו לטעות ולהטעות גם את המטופלות, שבזה שנתנו משהו שהופק מצמח נניח, הוא עדיין עושה את כל מה שעושה אסטרוגן. בפועל, זה אותו דבר".

האזינו לפודקאסט:


האם תחליפי הורמונים מטפלים גם בהשמנה שהסיבה לה היא ירידת במסת שריר?

"באופן עקרוני, מתן הורמונים חליפיים אינו טיפול בהשמנה של גיל המעבר", אומרת ד"ר כשר. "זה יכול להשפיע קצת על פיזור השומן בגוף, אך לא להשפיע לגמרי על המצב|.
לדבריה, "עם הגיל, יש שינוי בהרכב הגוף: אנחנו מאבדים מסת שריר ובמקום זה מסת השומן בגוף עולה. אנחנו גם יודעים שהרקמות השונות בגוף לא שורפות אנרגיה באותו קצב. ככל שיש לנו יותר שריר אנחנו שורפות יותר קלוריות, גם במצב מנוחה. השריר עצמו שורף קלוריות הרבה יותר משומן. וכך, מה שקורה כשמשתנה האיזון, ויש לנו פתאום פחות שריר ויותר שומן, גם אם לא שינינו כלום מבחינת הצריכה הקלורית, זה נאגר והופך לשומן, מה שגורם לעלייה במשקל".

אז איך ניתן למנוע את ההשמנה המהירה והפתאומית הזו?

"אנחנו צריכים להיות מודעים ולהבין, שמה שעשינו עד אותו שלב והיה מספיק טוב כדי לשמר מצב גופני, החל מאותו גיל או אפילו קצת לפני, אפילו לפני שממש נפסקת הווסת, צריך להשתנות, צריך להדק את החגורות קצת יותר".
לסיום, אומרת ד"ר כשר, יש נשים שחוות שינויים הורמונליים משבשי חיים ולהן תחליפי הורמונים עשויים ממש לעזור. "מדובר בשילוב של אסטרוגן ופרוגסטרון. לרוב הנשים הבריאות יש צורך במתן של שניהם כדי שהרחם תתפקד באופן בריא. במחקרים מבוקרים שנעשו, גילו שהסיכונים, אם קיימים, הוא לנשים מבוגרות יותר ולכן משתדלים לתת הורמונים כאלה עד גיל 60 בלבד. למרות שיש נשים שרופאי הנשים שלהם ממליצים להם להמשיך מעל גיל 60, זה דורש מעקב רפואי צמיד. צריך להציג לנשים את כל האפשרויות ולהדגיש גם את החסרונות של לקיחת הורמונים בגיל מתקדם, ולא רק את היתרונות".
בשיתוף נובו נורדיסק