נגיף הקורונה לא שוקט על שמריו ומייצר עוד ועוד מוטציות, כשהאיום המרכזי בעולם הוא מווריאנט הדלתא המהווה את מרבית ההדבקות בישראל, בארה"ב ובאירופה. נגיף הקורונה ימשיך לייצר מוטציות במטרה להתפשט, המתוחכמות והחמקמקות מביניהן ישרדו ויתפשטו הלאה, כמו זן הדלתא שמצליח להתחמק ממערכת החיסון ולהדביק במהירות של פי אלף מזן הקורונה המקורי.
קראו עוד:
על פי ההערכות, הווריאנטים נוצרים ומתפשטים בגופם של אנשים לא מחוסנים, שהופכים למעשה ל"בית חרושת למוטציות". הנגיפים מדביקים אותם, מתפשטים בגופם, ויוצרים ללא הרף עוד ועוד מוטציות, חלקן משתחררות בחזרה ומדביקות אחרים. כך הווריאנטים הולכים ומתרבים, כך שהדרך היחידה לעצור את היווצרותם והתפשטותם היא לחסן את אוכלוסיית העולם, וכמה שיותר מהר.
מדוע אם כן החיסון פחות יעיל? כאמור, נגיפי הקורונה כמו וירוסים אחרים, יוצרים מוטציות ללא הרף כחלק ממנגנון הישרדותי אבולוציוני שנועד להתפשט ולהתרבות כמה שאפשר, תוך יצירת מנגנוני עמידות. נגיף הקורונה יוצר ללא הרף מוטציות, חלק מהן כושלות במשימה להתפשט, המוטציות המורכבות וה"מתוחכמות" מצליחות להתגבר על מחסומים שונים, כמו מחסום החיסון, להדביק מהר יותר והרבה יותר.
4 צפייה בגלריה
חיסונים
חיסונים
החיסונים עדיין לא מתאימים לוואריאנטים החדשים
(צילום: Shutterstock)
חיסוני פייזר הנוכחיים עדיין לא הותאמו לווריאנטים החדשים, ועל כן סביר שמוטציות חדשות יתחילו לגלות עמידות ולהתגבר על החיסון המקורי. היתרון בחיסוני פייזר ומודרנה, שנבנו בטכנולוגיות mRNA הוא שקל מאוד ליצור בהם "עדכון גרסה". תהליך כזה אורך שישה שבועות בלבד, ובסיומם ניתן ליצור חיסון המותאם לכל זן נגיפי חדש.
כבר בפברואר האחרון הודיעה פייזר כי היא מתחילה בניסוי בחיסונים המותאמים לווריאנטים השונים, בהם גם וריאנט דלתא. החברה שומרת על מעטה סודיות כבד בכל הנוגע לניסויים שהיא עורכת בחיסונים, ועדיין לא שחררה את הממצאים, אולם סביר להניח כי בחודשים הקרובים היא תעדכן את החיסון כך שיותאם לכל הגרסאות האחרונות שהתגלו, וככל הנראה גם לגרסאות החדשות יותר.
4 צפייה בגלריה
חיסון לקורונה של פייזר
חיסון לקורונה של פייזר
חיסון לקורונה של פייזר. יעילות החיסון במניעת אשפוזים ותחלואה קשה בנגיף הקורונה נשארה גבוהה ועומדת על 93%
(צילום: AFP)

פייזר נגד דלתא

על פי ניתוח של רשות הבריאות הלאומית באנגליה, שכלל 14,019 חולי קורונה, 166 מהם אושפזו, עולה כי שתי מנות של פייזר יעילות ב-88% נגד תחלואה סימפטומטית, ויעילות ב-96% במניעת אשפוזים בשל זן הדלתא. אותו מחקר הראה גם שהחיסון יעיל ב- 80% במניעת הדבקה מזן הדלתא. הממצאים מאנגליה הראו עוד כי מנה אחת של פייזר לא מספיקה, ומעניקה הגנה מפני מחלה סימפטומטית של 33% בלבד. מדובר בירידה במניעת ההדבקה מזן אלפא המקורי, שם היתה רמת ההגנה 50%.
דו"ח אחר שפורסם בכתב העת Nature הראה כי מנה בודדת של פייזר או אסטרהזניקה כמעט ולא הגנה בפני קורונה. עם זאת, שתי מנות הגנו ב-95% מפני תחלואה בקורונה. מחקר שנערך בקנדה מצא כי יעילות החיסון של פייזר הגיעה ל-87% במניעת הדבקה, שבועיים אחרי שתי המנות. מחקר מסקוטלנד הראה באופן דומה, שיעילות החיסונים שבועיים אחרי המנה השנייה מגיעה ל-79%.
בישראל - משרד הבריאות מנטר את מועילות החיסון נגד נגיף הקורונה באופן שוטף. מניתוח אפידמיולוגי של שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, החל מ-6 ביוני, עולה כי יש ירידה ביעילות החיסון במניעת הדבקה ובמניעת מחלה עם תסמינים ל-64%. הירידה נצפתה בו-זמנית עם התפשטות וריאנט דלתא בישראל. עם זאת, יעילות החיסון במניעת אשפוזים ותחלואה קשה בנגיף הקורונה נשארה גבוהה ועומדת על 93%.
4 צפייה בגלריה
חיסון מודרנה
חיסון מודרנה
יעילות החיסון של מודרנה במניעת הדבקה בזן דלתא, אחרי מנת חיסון אחת, מגיעה ל-72%
(צילום: AFP)

מודרנה נגד דלתא

אף שחיסון מודרנה אינו ניתן בישראל כבשגרה (למעט בתחילת המגפה אז חוסנו בתרכיבי מודרנה חיילים וקשישים), מדובר בחיסון יעיל ביותר, מאבות חיסוני ה- mRNA בעל יעילות גבוהה מאוד הדומה לזו של פייזר.
על פי מחקר קנדי, יעילות החיסון של מודרנה במניעת הדבקה בזן דלתא, אחרי מנת חיסון אחת, מגיעה ל-72%. בדיקות מעבדה נוספות שביצעה החברה מצאו כי החיסון יעיל נגד הזן ההודי, אך בחברה טרם שחררו פרטים נוספים.

ג'ונסון אנד ג'ונסון נגד דלתא

החיסון ג'ונסון אנד ג'ונסון חווה תלאות רבות בשנה האחרונה, עם דיווחים רבים על תופעות לוואי. החיסון אינו ניתן בישראל, ואין כל הסכם רכש עם החברה. אבל הממצאים מתוכו חשובים גם עבורנו משום שמאות אלפים ברחבי העולם מחוסנים בתרכיבי ג'ונסון אנד ג'ונסון, וההגנה שלהם – היא גם ההגנה של הסובבים אותם.
ממצאים ראשונים של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, במחקר קטן שכלל 20 איש, מצאו שהחיסון יעיל נגד זן דלתא תוך 29 ימים מהזריקה הראשונה והיא ההגנה נשמרת למשך חודשים. עם זאת, אין עדיין פרטים נוספים מהחברה על מידת ההגנה של החיסון.

מנת דחף נגד דלתא

מחקר שנערך על ידי חוקרי אוניברסיטת ייל וטרם עבר בקרת עמיתים, מאשר את הנתונים מישראל בדבר ירידה ביעילות חיסוני פייזר נגד דלתא במניעת הדבקה: החוקרים בדקו את תגובת הנוגדנים ותאי הדם הלבנים מסוג T אצל מחלימים שחוסנו, בהשוואה לאנשים שלא נדבקו בקורונה וחוסנו בשני חיסוני פייזר או מודרנה.
המחקר מצא שדווקא אלו שהחלימו מהמחלה וחוסנו במנה אחת, הראו פעילות ניטרול טובה יותר של מערכת החיסון שלהם, נגד נגיף הקורונה, בהשוואה לאלה שלא נדבקו בקורונה וחוסנו בשתי מנות. הממצאים האלה הובילו להערכת החוקרים שמנת דחף שלישית עשויה לשפר את יכולת מערכת החיסון להתמודד עם נגיף הקורונה ולמנוע הדבקה ותחלואה.
מחקרים נוספים מתבצעים כיום ברחבי העולם ובודקים את השפעת מנת הדחף השלישית ביעילות ההגנה בפני הקורונה. אולם ארגון הבריאות העולמי מנסה לצנן את ההתלהבות ממנת דחף שלישית, ככל הנראה ממניעים הומניים: מרבית העולם עדיין אינו מחוסן ובמצב הקיים, לא ימהרו בארגון להמליץ על מנת הדחף השלישית בעוד מיליוני בני אדם נותרו ללא כל כיסוי חיסוני.
על סמך ידע החיסונים הקיים בעולם עשרות שנים, ועל סמך תוצאות הביניים שהתקבלו עד כה ממחקרים והנתונים המדאיגים על אלימותו של נגיף הדלתא, מסתמן שלא יהיה מנוס מלהמליץ על מנת דחף נוספת בהקדם
עם זאת, על סמך ידע החיסונים הקיים בעולם עשרות שנים, ועל סמך תוצאות הביניים שהתקבלו עד כה ממחקרים והנתונים המדאיגים על אלימותו של נגיף הדלתא, מסתמן שלא יהיה מנוס מלהמליץ על מנת דחף נוספת בהקדם, למדינות שיוכלו להרשות זאת לעצמן.
במשרד הבריאות כאמור, שוקלים לאשר בקרוב את הרחבת מנת הדחף לא רק למדוכאי חיסון, אלא גם למבוגרים בני 60 ומעלה הנמצאים בקבוצת סיכון גבוהה. זאת באם תקבל ישראל מלאי מספיק של חיסונים מחברת פייזר.
ובצל הגל הרביעי המתפשט בישראל, ומדינות העולם שהופכות אדומות בזו אחר זו, נימה אופטימית: חברת פייזר תחל בעוד כשבועיים בניסוי בחיסון החדש שפיתחו, המעודכן גם נגד נגיף הדלתא. בזכות טכנולוגיית ה-mRNA יכולות פייזר ומודרנה "לשפץ" כל חיסון, ולהתאים אותו נגד כל מוטציה וזן חדש בתוך שבועות ספורים. אם ימצא החיסון יעיל – הוא יוחלף בהדרגה עוד לפני החורף הקרוב.
תקווה נוספת להאטת גל ההדבקות מגיעה אף היא מחברת פייזר העומדת בשלבי סיום של הניסוי הקליני בילדים בני 5 ומעלה. עד כה לא התקבל מידע על תופעות לוואי חריגות בקרב הילדים שהתחסנו. בעוד כחודשיים תגיש החברה בקשה לאישור ה-FDA, מה שיאפשר לחסן את אוכלוסיית הילדים לפני החורף הקרוב, קבוצה המהווה כיום את מרבית הנדבקים בזן הדלתא.