החורף הקשה שפקד את אוסטרליה השנה התאפיין ב"טריפלדמיה" - מגפת שלושת הנגיפים, קורונה, שפעת ו-RSV. המגפה התפשטה מאז בכל העולם וגם בישראל, כשהנגיף RSV מתפשט בארץ באופן מהיר וגורם למספר חולים גבוה ועומסים כבדים בבתי החולים.
קראו עוד:
הנגיף הזה מוכר בעיקר בהקשר לפגים, המקבלים חיסון נגדו, משום שבתינוקות עד גיל שנתיים הוא מכה באופן אלים ועלול לגרום לתמותה - במיוחד בקרב אלו שנולדו טרם זמנם ושנמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה נשימתית.
RSV - ובשמו המלא, Respiratory Syncytial Virus - שייך למשפחת נגיפי הפראמיקסו-וירוסים, אליה משתייכים גם הנגיפים חזרת, חצבת, נגיפי פראינפלורנזה ו-hMPV. הנגיף RSV הוא השכיח ביותר מבין אלה וגורם למרבית דלקות הריאה בקרב תינוקות, ילדים, קשישים ומדוכאי חיסון בתקופת החורף. אז מה עוד צריך לדעת עליו, ואיך אפשר להתגונן מפניו?
2 צפייה בגלריה
פג פגייה אינקובטור פגים
פג פגייה אינקובטור פגים
תינוקות שנולדו טרם זמנם נמצאים בסיכון מוגבר ללקות במחלה
(צילום: shutterstock)

התסמינים: מקוצר נשימה ועד שיעול

שמו של הנגיף, "וירוס סינסיציאלי אנושי" ניתן לו משום שהוא גורם לאיחוי תאים שאותם הדביק, מה שמוביל ליצירת תאי ענק שאינם מצליחים לתפקד. הנגיף חודר לגוף, בדומה לנגיפים נשימתיים אחרים כמו הקורונה והשפעת, דרך רסיסי כיח ורוק במערות האף או הפה אבל גם דרך העיניים. הוא חודר לתאים המצפים את מערכת הנשימה, המכונים תאי אפיתל, שם הוא משכפל את עצמו ומתרבה בעודו הורס את התאים שהדביק.
סימן ההיכר המרכזי של מחלת RSV הוא דלקת ריאות ויראלית (ברונכיוליטיס), המתבטאת בקוצר נשימה: נשימות מהירות (יותר מ-40 נשימות בדקה אצל תינוקות, יותר מ-20 נשימות בדקה אצל מבוגרים), צפצופים ושיעול. בקרב תינוקות מתחת לגיל שנתיים התחלואה קשה מאוד ועלולה במקרים מסוימים לגרום לירידה בריכוז החמצן בדם ואף לדום נשימה. אצל חלק מהחולים יש גם חום גבוה, נזלת, כאבי גרון ודלקת אוזניים.
התסמינים נמשכים לרוב כשבוע עד עשרה ימים. תינוקות הסובלים ממחלה קשה המתבטאת בקוצר נשימה משמעותי, מועברים לאשפוז במחלקת ילדים או ביחידה לטיפול נמרץ בשל סכנה לדום נשימה: המאמץ המשמעותי שלהם לנשום, המתבטא בנשימות מהירות ולא יעילות, גורם להתעייפות שרירי הסרעפת והשרירים הבין-צלעיים, להאטה בקצב הנשימות ולירידה חדה בריכוז החמצן בדם. במקרים כאלה הילדים חייבים להיות מנוטרים באמצעות השגחה על מספר הנשימות בדקה וערכי הסטורציה (ריכוז החמצן בדם).
הנגיף זקוק לתנאים מסוימים כדי לשרוד: בתנאי יובש ובטמפרטורה גבוהה או נמוכה מדי הוא נהרס. בטמפרטורת החדר ישרוד גם יממה ויותר. הנגיף גם רגיש לחומרי חיטוי, ולכן הקפדה על חיטוי הסביבה והידיים עשויה להפחית משמעותית את סיכון ההדבקה. גם שימוש במסכת פנים יכול לסייע.

אין טיפול ספציפי, אבל יש חיסון לפגים

את הנגיף מאבחנים באמצעות בדיקת משטח שמבוצעת בדרך כלל רק במהלך אשפוז. למחלה אין טיפול ספציפי, והדרך לסייע לחולים היא בטיפול תומך שכולל אינהלציות, ובמקרים מסוימים גם מתן תרופות ממשפחת הקורטיקוסטרואידים (אף שיעילותם במקרה של הדבקה ב-RSV אינה ברורה).
לפגים הנמצאים בסיכון גבוה למחלה קשה בעקבות הדבקה בנגיף, ניתן החיסון פאלביזומב (המוכר בשמו המסחרי אבוסינגיס). הוא ניתן אחת לחמישה חודשים מנובמבר עד מרס. החיסון נמצא בסל הבריאות עבור פגים שלוקים במחלת ריאות או לב כרוניות וזקוקים לטיפול בחמצן, ולתינוקות שנולדו במשקל נמוך מ-1 ק"ג. החיסון ניתן עד גיל שנה או שנתיים, בהתאם למצב הרפואי. במקרים מסוימים ניתן לרכוש אותו באופן פרטי עם המלצה של רופא ילדים מומחה. עלותה של כל מנה: כ-3,000 שקל.
לאחרונה אישרה רשות התרופות האירופית חיסון ראשון מסוגו נגד RSV שניתן במנה אחת במקום חמש. החיסון נקרא Beyfortus ואמור ליצור נוגדנים שיספיקו לכל החורף. חברת מודרנה עומדת לסיים בקרוב שלב שלישי של מחקר בפיתוח החיסון החדש שלה נגד RSV למבוגרים. החברה סיימה לפתח חיסון נוסף המשלב בזריקה אחת הגנה מפני קורונה, שפעת ו-RSV, והוא נמצא בשלב שני של המחקר. שני החיסונים מבוססים על טכנולוגיית ה-mRNA, שבה נעשה שימוש גם בחיסוני הקורונה.
2 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים תינוק תינוקות קורונה
חיסון חיסונים תינוק תינוקות קורונה
החיסון נגד RSV נמצא בסל הבריאות עבור פגים שלוקים במחלת ריאות או לב כרוניות וזקוקים לטיפול בחמצן, ולתינוקות שנולדו במשקל נמוך מ-1 ק"ג
(צילום: shutterstock)

איך להפחית את סיכון ההדבקה ולטפל בחולים

  1. הורים לפגים צריכים לחסן את התינוקות נגד RSV אחת לחודש. מומלץ להקפיד גם על חיסונים נגד שפעת ואומיקרון. שילוב של שניים או שלושה נגיפים בחולה אחד מסכן את התינוק עוד יותר וגורם למחלה קשה ביותר.
  2. הקפידו על מסכה במקומות צפופים כדי לא להדביק את הילד.
  3. אל תשתעלו בסביבת הילד.
  4. הקפידו על חיטוי ידיים ואוורור החדר.
  5. מומלץ להימנע מלנשק את התינוק בקדמת הפנים, סמוך לאף, לפה ולעיניים.
  6. אל תשלחו ילד חולה לגן, כדי שלא ידביק אחרים.
  7. להקלת הנשימה אפשר לבצע אינהלציות של סליין 3% בתדירות של שש עד עשר פעמים ביממה. אינהלציות חד-פעמיות לא יובילו להקלה.
  8. במקרים של קוצר נשימה ניכר וצפצופים, התייעצו עם הרופא לגבי הוספת קורטיקוסטרואידים (כדורי בטנזול נמסים במים, אינהלציית בודיקורט) ואינהלציית ונטולין להרחבת דרכי הנשימה.
  9. זהו סימני אזהרה הדורשים פנייה דחופה לחדר מיון: קוצר נשימה (יותר מ-40 נשימות בדקה, אנחות, צלעות בולטות בעת הנשימה או הרחבת הנחיריים, הכחלת שפתיים), הקאות, אי-מתן שתן יותר מעשר שעות.