אתרוג הוא אחד מחמשת מיני ההדרים שמקורם טבעי והם לא פותחו באמצעות השבחה על ידי בני אדם. פרט לאתרוג אלו הם פומלה, מנדרינה, קי-ליים ופאפדה. כל שאר ההדרים פותחו על ידי הכלאה.
בדרך כלל האתרוג לא משווק למאכל טרי, אולם יש בו שפע של יתרונות בריאותיים מעניינים מאוד. כל חלקי הפרי, החל מהקליפה ועד הפיטם, יעילים כפתרונות טבעיים למחלות רבות. בנוסף, קיימים שימושים רבים שניתן לעשות בליבת הפרי ובפלחי האתרוג.
3 צפייה בגלריה
אתרוג
אתרוג
שפע של יתרונות בריאותיים בכל חלקי הפרי
(צילום: Shutterstock)
אתרוג הוא מקור טוב לסיבים תזונתיים, כמו גם ויטמינים ומינרלים. הוא דל בקלוריות ושומן, וכך יכול להוות נשנוש בריא. בין אם במיץ, בריבות, בתה או בתוספת למנות עיקריות, האתרוג מציע טעמים עמוקים וייחודיים לצד שפע של יתרונות בריאותיים:
עשיר במינרלים: האתרוג מכיל כמויות גבוהות של המינרל אשלגן, וכן כמויות קטנות של סידן ומגנזיום שחיוניים לבריאות השלד והשיניים. המגנזיום שומר על חוזק שרירי הלב וחוסנם, בעוד שהאשלגן גורם לכך שלחץ הדם יישאר תקין ולא יעלה בצורה חדה.
עשיר בוויטמין C: ויטמין שיתרונותיו לגופנו רבים וטובים: חיזוק בריאות השן, עמידות בפני זיהומים, חיזוק דפנות הלב והרחבת עורקיהם, מניעת היווצרות כיבים פנימיים, סיוע בספיגת ברזל, חיזוק מערכת החיסון, שיפור ביצועיה וסיוע בדחיית מחלות שונות – בהן שפעת. ויטמין זה גם מסייע בשמירה על עור בריא - הוא יכול לקדם את ייצור הקולגן, חומר שעוזר לשמוע על העור ולהפחית את סימני ההזדקנות.
ויטמין C תורם משמעותית גם לכל ההיבטים של בריאות הלב, החל מהורדת הלחץ על העורקים וכלה בצמצום הסיכון להתקפי לב, טרשת עורקים ושבץ. ויטמין זה תורם גם ליכולתו של הגוף להילחם בהתפתחותם של גידולם סרטניים שונים.
3 צפייה בגלריה
אתרוג
אתרוג
אתרוג: לא רק בבית הכנסת
(צילום: Shutterstock)
לאתרוג יש תכונות נוגדות דלקות, כמו גם את היכולת לשכך כאבים שונים – מכאב ראש ועד כאבים הנובעים מדלקת פרקים.
עשיר בנוגדי חמצון כמו פוליפנולים, המסייעים בהגנה על התאים מפני נזקי חמצון ומפחיתים את הסיכון למחלות כרוניות כמו סרטן ומחלות לב. נוגדי החמצון ידועים ביכולותיהם למנוע נזק של רדיקלים חופשיים שמזיקים לנו, ולצמצם באופן משמעותי את הסיכון להתפתחותם של גידולים סרטניים ושאר מחלות כרוניות שעלולות להיגרם בשל הופעתו של לחץ חמצוני.
מיטל לוי, דיאטנית בלאומית שירותי בריאותמיטל לויצילום: Nisso shalev Leibovich
עוזר במניעת צרבת: מיץ האתרוג והשמן המופק מן הפרי נמצאו במחקר שפורסם בשנת 2004 כיעילים מאוד בשיפור תהליך העיכול, בהחזרת האיזון החומצי למיצי הקיבה ובמניעת חומציות יתר שעלולה לגרום לתופעות כדוגמת צרבת, גזים, נפיחות, ועצירות.
מונע סרטן: האתרוג נחשב למחדש תאים ואנטי סרטני בשל תכולת הפקטין הגבוהה שבקליפתו. הפקטין מוכר כרכיב חיוני להתמודדות ומניעה של סרטן הערמונית, וכן ידוע בחשיבותו הרבה לוויסות וספיגה של הכולסטרול ומיצי המרה ממערכת העיכול אל הדם.
מונע היווצרות אבני כליה ומטפל בדלקות בדרכי השתן: הוא מכיל חומצה ציטרית שהיא תרכובת אורגנית הנמצאת בפירות הדר למיניהם. באתרוג היא נוכחת בכמויות מכובדות במיוחד. לחומצה הזו יכולת להיקשר אל מצבורי סידן הנמצאים בגוף, ולנקותם מגופנו. התכונה הזאת מצוינת עבור חולים הסובלים מתופעת האבנים בכליות - הנוצרת לרוב בעקבות הצטברות יתר של סידן בכליות. צריכה מתוצרי האתרוג, בין אם מן הפרי עצמו ובין אם ממיצו, תוכל לעזור לכם להתמודד ולטפל באבנים ולמנוע כאבים הנובעים מהן.
3 צפייה בגלריה
ריבת אתרוגים
ריבת אתרוגים
ריבת אתרוגים עשירה בוויטמינים החשובים לחילוף החומרים
(צילום: Shutterstock)
מסייע לתפקוד מערכת העיכול: הסיבים התזונתיים שבאתרוג יעילים בשיפור תהליכי עיכול, ומסייעים למנוע צרבת, גזים, נפיחות ועצירות. הסיבים מסייעים גם לוויסות רמות הסוכר בדם.
שימושים קוסמטיים לעור ולשיער: באמצעות שפשוף של קליפת האתרוג על פניכם, תוכלו לנקות ולהסיר מן העור כתמים. השימוש בקליפת האתרוג מעניק לעור גוון מבריק וזוהר. מיץ האתרוג יכול לסייע לכם בחיזוק שיערכם ובשמירה על בריאותו וחוסנו על ידי מריחת מיץ הפרי על השיער טרם חפיפתו שמסייע להיפטר מקשקשים ושומניות יתרה בקרקפת.
ויטמינים שונים: באתרוג יש כמות קטנה של ויטמיני B, כולל B1 (תיאמין), B2 (ריבופלבין) ו-B3 (ניאצין), שחשובים לחילוף החומרים ולבריאות הכללית.
לסיכום, האתרוג נהנה משלל יתרונות בריאותיים. אם יש לכם חששות או מצב בריאותי ספציפי, תמיד מומלץ להתייעץ עם תזונאי/ת בנוגע לתדירות הצריכה המומלצת עבורכם.
הכותבת היא דיאטנית קלינית בלאומית שירותי בריאות