ח"כ גוטליב בדיון ועדת הכנסת בנושא סיגריות אלקטרוניות
(צילום: ערוץ הכנסת)

ימים ספורים לאחר מות מידן (מרדכי) ברוך קלר בן ה-16, יש בכנסת מי שמתנגד להגבלות על סיגריות אלקטרוניות. ח"כ טלי גוטליב אמרה הבוקר (ד') בדיון בוועדה המיוחדת של הכנסת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול ובוועדה לזכויות הילד, בנושא סיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער, כי היא מתנגדת לחקיקה שתאסור שימוש של בני נוער: "זו פגיעה באוטונומיה שלהם". הדיון נערך בעקבות מותו של קלר בן ה-16, שריאותיו קרסו אחרי שעישן, וכן השתלשלות העניינים שגרמה למותו הטראגי. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
1 צפייה בגלריה
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית ואמו ריני מוטט ברוך
מידן (מרדכי) ברוך קלר נפטר מסיגריה אלקטרונית ואמו ריני מוטט ברוך
מידן קלר ז"ל. "יש לחקור את סוג הסיגריה שעישן ואת אופן ייצורה, תכולתה ומרכיביה", דורשים ארגוני בריאות
(צילום: פייסבוק )
קראו עוד על הפרשה:

ח"כ דבורה ביטון ח"כ דבורה ביטון צילום: שלו שלום
ח"כ דבורה ביטון (יש עתיד) אמרה בוועדה: "אם שורת מדינות החליטה לאסור את השימוש בסיגריות אלקטרוניות - אין שום סיבה להתיר את השימוש בהן. כשהייתי במספרה, ראיתי ילדה בת 11 מעשנת סיגריה אלקטרונית שאימה חשבה שזה לא ממכר. אין שום פיקוח, וקל וחומר כשמדובר בילדים".
יו"ר הועדה למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול, ח"כ בועז ביסמוט, ויו"ר הועדה לזכויות הילד, ח"כ אלי דלל, יזמו את הדיון. ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) אמר: "הסיגריות האלקטרוניות הן המסלול של הצעירים להיכנס להתמכרות לסיגריות רגילות והחברות עושות בזה שימוש. בשיעורי ההתנסות, מ-2018, כשהסיגריות האלקטרוניות נכנסו לשימוש, יש עלייה בהתנסות בסיגריות אלקטרוניות ומכאן גם בעישון רגיל. זהו שער הכניסה. יש ירידה בגיל התחלת העישון, בגילים 12 עד 14. ב-2021 התחילו לעשן 3.4 אחוזים, ב-2022 זה קפץ ל-14 אחוזים בגיל 12".
טלי גוטליב  בעדת החוקהח"כ גוטליבצילום: יואב דודקביץ'
"אם נדמה לכם שאתם יכולים לאסור על קטינים, תמשיכו לחלום", קראה ח"כ טלי גוטליב (הליכוד): "זה לא קורה. יש לי ילד שמעשן מגיל 13, לא יכולתי למנוע את זה ממנו למרות שמאוד רציתי. האם אנחנו יכולים כרגולטורים? אני מתנגדת באופן מוחלט לחקיקה שתאסור שימוש בסיגריות אלקטרוניות. אני לא מוכנה לאסור את זה בחקיקה. ברגע שזה עבר אישור כזה או אחר של תקינות, אני לא מתכוונת לאסור, זו פגיעה באוטונומיה".
ד"ר אופיר לבון מההסתדרות הרפואית ציין שצריך לבדוק את ההשלכות גם על בריאות הציבור בכללותו: "מדובר על מוצר רעיל וממכר. יש במוצר על כל גווניו רעלנים שבאופן מובהק הם מסרטנים שעושים נזקים ריאתיים, כפי שראינו במקרה הטראגי השבוע. אין דבר טוב יותר ממניעה והתמריץ הכספי משפיע מאוד".
שירה כסלו, יו"ר המיזם למיגור העישון: "קיים כאן מוצר שגרם לקריסת ריאות של נער בן 16. צריך לוודא שאין עוד יחידות של המוצר הזה. צריכה לקום חקירה משטרתית שתבדוק מהו המוצר, איך הוא שווק כאן, מה הוא מרכיב ואיך הוא הגיע לידיים של נער בן 16"
ליאל סרוסי, תלמידת כיתה י"א ודוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית, אמרה לוועדה: "אני יושבת היום כתלמידה בת 16 שמקבלת מדי יום הודעות שמזמינות אותי לקנות סיגריות אלקטרוניות. נער שכבר מעשן, לא יפסיק. תסבירו לנו מה נכון ותדאגו לעתיד שלנו".

מותו של מידן קלר: תוקם ועדת חקירה

משרד הבריאות ושירותי בריאות כללית הודיעו לאחר מותו של הנער על הקמת ועדת בדיקה בנושא, בראשות ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים לילדים ספרא בתל השומר. חברים נוספים בוועדה: השופטת בדימוס ורדה מרוז, ד"ר אורי גלנטה מהמרכז הרפואי סורוקה, עמית שיפר מרמב"ם וד"ר חגי מעוז משלוותה. הוועדה תבדוק כיצד ניתק עצמו קלר ממכונת האקמו בלי שאיש בבית החולים שם לב לכך.
שלשום (ב') שיגרו שורת ארגוני בריאות פנייה דחופה למפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, וליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, בבקשה לחקור את נסיבות אשפוזו של קלר. הארגונים דרשו, בין היתר, לחקור את "סוג הסיגריה האלקטרונית שעישן, אופן ייצורה, תכולתה ומרכיביה, אופן השימוש בה והגורמים שייצרו, שיווקו ומכרו אותה לנער".
עם הארגונים שיזמו את הפנייה נמנים המיזם למיגור העישון, האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור, האיגוד הישראלי לרפואת ריאות והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל. "בשל החשש שהסיגריה האלקטרונית שבה עשה שימוש מידן קלר ז"ל היא חלק מקבוצת מוצרים העלולים לגרום לנזקים דומים ולהוות סכנה חמורה ומיידית לבריאות הציבור - קיימת דחיפות רבה בקיומה של חקירה ממצה, שתכלול היבטים פליליים ואפידמיולוגיים של הנושא", כתבו.
ליאל סרוסי, תלמידת כיתה י"א ודוברת מועצת התלמידים והנוער הארצית, אמרה לוועדה: "אני יושבת היום כתלמידה בת 16 שמקבלת מדי יום הודעות שמזמינות אותי לקנות סיגריות אלקטרוניות. נער שכבר מעשן, לא יפסיק. תסבירו לנו מה נכון ותדאגו לעתיד שלנו"
שירה כסלו, יו"ר המיזם למיגור העישון, אמרה לוועדה היום: "קיים כאן מוצר שגרם לקריסת ריאות של נער בן 16. צריך לוודא שאין עוד יחידות של המוצר הזה. מכיוון שאין בישראל רגולטור למוצר הזה, צריכה לקום חקירה משטרתית שתבדוק מהו המוצר, איך הוא שווק כאן, מה הוא מרכיב ואיך הוא הגיע לידיים של נער בן 16. מרגע שסיגריות אלקטרוניות נכנסו לישראל, יש עלייה בשימוש בהן. יש לנו בשלוש השנים האחרונות ירידה בשיעורי הגמילה של מבוגרים כתוצאה מסיגריות אלקטרוניות".
צפו בריאיון עם אביו של מידן קלר ז"ל:
יריב קלר, אביו של מידן שנפטר בבית החולים לאחר שעישן סיגריה אלקטרונית
(צילום: בראל אפריים)

פרופ' חגי לוין, יו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור, סיפר לוועדה כי ביקר את אימו של מידן קלר ז"ל. "היא ביקשה להעביר לוועדה שחייבים לעשות הכול כדי למנוע את עישון הסיגריות בישראל. יש הרבה מה לעשות וצריך ליישם את החוקים הקיימים קודם. אין אכיפה של איסור המכירה, איסור הפרסום. מי שמוכר סיגריה לקטין הוא עבריין ורוצח. אני מבקש מכם כוועדה, לזמן את שר הבריאות והפנים לדיון דחוף. הוא יכול ליישם את החלטת הממשלה בעניין מ-2011 שלא יושמה עד היום".
מאור ציון, מרצה מטעם האגודה למלחמה בסרטן בפני ילדים, בני נוער וצעירים, הוסיף: "בכובע קודם שלי כתבתי את הצעת חוק איסור פרסום מוצרי טבק ועישון, וערב החלת החוק, ג'ול וחברות אחרות הגיעו לבתי קולנוע וחילקו סיגריות אלקטרוניות בטעמי אבטיח ולימון. הן מכוונות לילדים בני 13-12 ולפי מחקר של פרופ' חגי לוין, במרחק של 1,000 מטר מכל בית ספר בישראל יש נקודה למכירת סיגריות. חייבים להשוות את המס על סיגריות אלקטרוניות למס על סיגריות רגילות, ולאסור על שיווק הסיגריות בטעמים. מי שרוצה טעם אבטיח - שיקנה מסטיק'".
פורסם לראשונה: 09:07, 19.04.23