בשיתוף פורום Reboot

מערכת הבריאות בישראל מתמודדת עם אתגרים רבים שרק החריפו בצל המלחמה המתמשכת: ממחסור בתקנים וכוח אדם, דרך טיפול רפואי במוסדות הנמצאים תחת אש - ועד טיפול מתמשך בפצועים בשיקום, שבים מהשבי ומתן מענה נפשי לכמות עצומה של אזרחים המתמודדים עם פוסט-טראומה. פורום Reboot, שהשנה מציין עשור לפעילותו, שם לו למטרה לעודד שיתופי פעולה חוצי מגזרים ותעשיות כדי להתמודד עם האתגרים של מערכת הבריאות – ופעילותו רק גברה ב-2024 כדי לתת מענים מול הקשיים שמציפה מלחמת "חרבות ברזל".
כדי לפתור אתגרים נחוצה חשיבה יצירתית. לכן, מקיים הפורום תחרות שנתית של רעיונות, יוזמות ופרויקטים שיתרמו לקיימות של מערכת הבריאות - "תחרות יוזמת הבריאות המובילה של השנה". התחרות של Reboot, בשיתוף קבוצת ידיעות אחרונות ו-ynet, מאפשרת לממש רעיונות ופרויקטים מגוונים העוסקים בטכנולוגיות חדשות, תוכניות ייעול השירות, סיוע לחולים ושיפור מערכת הבריאות בישראל.
מאז החלה התחרות ב-2014 הוגשו אליה אלפי יוזמות, שחלקן כבר חוללו שינוי במערכת הבריאות. השנה הגיעו אל התחרות יותר מ-380 רעיונות ופרויקטים מגוונים שמבקשים לענות על אתגרי המערכת המשתנים ולסלול דרכים חדשות.
מתוך מאות המיזמים שהוגשו השנה נבחרו בקפידה עשר יוזמות שעלו לשלב הגמר, לאחר שעברו הליך סינון שדירג אותן על פי מידת ההיתכנות שלהן, תרומתן למטופלים ולמערכת הבריאות ומידת ההשפעה שלהן על שיפור בריאות הציבור. מסלול מיוחד הוקדש השנה, בצל המלחמה, למיזמים המבקשים לשפר את תחום בריאות הנפש, מערכת שהייתה שרויה עוד לפני המלחמה במצוקה, ומאז ה-7 באוקטובר הצורך שלנו בה כאזרחים רק הולך וגובר.
עשר היוזמות שעלו לגמר יוצגו בסוף החודש בפני חבר שופטים בכיר המתנדב בפורום והוא יקבע מי תהיה היוזמה שתזכה בתחרות ותוכרז כ'יוזמת הבריאות המובילה לשנת 2024'. היוזמה הזוכה תקבל "חבילת התנעה" הכוללת מענק כספי, חשיפה מקצועית וציבורית וסיקור תקשורתי.

אלו עשרת היוזמות שעלו לגמר:


רד סי ביוטק: לקבל דם - בלי תלות בתורמים

חברה ישראלית בשלב הפרה-קליני המתמקדת בשינוי תחום תרומות הדם וביטול התלות בתורמים, בעזרת תהליך תעשייתי שמאפשר ייצור בלתי מוגבל של כדוריות דם אדומות אוניברסליות. מטרת החברה, בין היתר, היא לנייד מנות דם בין מדינות ולאפשר אספקת דם לאזורים מתפתחים שסובלים ממחסור קיצוני שמוביל לתמותה גבוהה.
טכנולוגיית הייצור מתבססת על גידול תאי גזע על פי פטנטים שמקורם בטכניון ומספקת תאי דם מהימנים מסביבה נקייה וללא גורמי זיהום. תאי הגזע מופקים מתורם דם חד-פעמי שסוג הדם שלו הוא O שלילי.

10 צפייה בגלריה
RedC Biotech
RedC Biotech
RedC Biotech
(ארי גרגיר)

SHIELD: רשת קשרים שמצמצמת זיהומים בבתי החולים

מערכת חקירות אפידמיולוגיות מבוססת Machine learning לאיתור מוקדם של זיהומי בתי חולים. זיהומים בהם נדבקים בבתי חולים עלולים להוביל להארכת משכי האשפוז, אשפוזים חוזרים, תחלואה ותמותה משמעותית. בישראל כ-4,000 מטופלים מתים מדי שנה בגלל זיהומים כאלו, לרוב משנית לחיידקים עמידים.
המערכת של SHIELD, שפותחה על ידי צוות מהמרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית, נועדה לייעל את תהליך החקירה האפידמיולוגית ולקצר את זמני התגובה להתפרצות. היא עושה זאת דרך איגוד של נתונים מגיליונות רפואיים אלקטרוניים וממערכות מידע רפואיות נוספות כדי לאתר התפרצויות של הדבקות בסביבת בית החולים, לייצר רשתות של קשרים המעידים על חשד להדבקה של מטופלים שבאו במגע עם מטופל מאומת ולבלום את התפשטות ההתפרצות.
10 צפייה בגלריה
SHIELD
SHIELD
SHIELD
(בית חולים מאיר)

Hospikol-Day: לקצר את זמן הריפוי לפצועי מלחמה

מערכת לניהול תכניות שיקום במחלקות לפצועי מלחמה במטרה לצמצם את זמן הריפוי של המטופלים ולהפחית עומסים. איך זה עובד? אפליקציית Hospikol-Day, שפותחה על ידי הילמ"ה (הייטק למען החברה), מציעה מערכת שיבוץ אוטומטית של טיפולים מותאמים אישית, המפחיתה זמני המתנה ומשפרת את התיאום בין אנשי הצוות הרפואי למטופלים. המערכת מייעלת את תכנית השיקום האישית של כל מטופל, ומביאה אותה לאפקטיביות מקסימלית בתוך פרק הזמן הקריטי להחלמה.
מתחילת המלחמה, תואמו למעלה מ-150,000 טיפולים במערכת, מתוכם 7,500 טיפולים נוספים ללא תוספת כוח אדם. המערכת פועלת כבר בבתי החולים שיבא, איכילוב וגהה ומסייעת למאות לוחמים בתהליך השיקום.

10 צפייה בגלריה
Hospikol-Day
Hospikol-Day
Hospikol-Day
(נועה מושקוביץ)

VocaVibe: אבחון פרקניסון בעזרת קול

מיזם המוביל מהפכה באבחון ובניטור פרקינסון באמצעות בינה מלאכותית שמנתחת מדדים קוליים, מבלי שנדרש מאמץ מהמטופל. כיום במערכת הבריאות האבחון והניטור של המחלה נעשים באיחור, בצורה סובייקטיבית, וכשיש כמות עצומה של חולים ומספר מוגבל של נוירולוגים - הגישות המסורתיות מותירות חולים רבים ללא טיפול בזמן הנדרש.
הפתרון שפותח על ידי חברת VocaVibe הוא מערכת ניהול מטופלים שמספקת תובנות מדויקות אודות התקדמות המחלה, יעילות הטיפול, וניטור רציף של מצב המטופל – דרך הניתוח של אותם אלמנטים קוליים, תוך שימוש בבינה מלאכותית. הפלטפורמה משפרת את הפרקטיקה הקלינית, מבטיחה התערבות מיידית בעת הצורך, ומסוגלת לזהות מצבים מסכני חיים.
10 צפייה בגלריה
VocaVibe
VocaVibe
VocaVibe
(זהבית גרינברג)


RevitalVision: לשפר את הראייה דרך תרגול של המוח

סטרטאפ בריאות דיגיטלית בתחום שיפור הראייה שפיתח תוכנת תרגול ראייה ביתית, מבוססת פטנט, המשפרת את הראייה באמצעות שיפור יכולת עיבוד התמונה במוח. החברה מציעה שלוש תוכניות טיפול לשיפור ראייה: למי שסובלים מראייה ירודה למרות המשקפיים, בגלל עין עצלה או מחלות עיניים אחרות; אנשים שסובלים מראייה לא טובה ומקשיי הסתגלות אחרי ניתוח לייזר וקטרקט; בעלי קוצר ראייה קל או פרסביופיה התחלתית (משקפי קריאה) שרוצים ראייה טובה יותר ללא המשקפיים.

10 צפייה בגלריה
RevitalVision
RevitalVision
RevitalVision
(English banner)

היוזמות במסלול בריאות הנפש:

נוירוליף: התקן הראש שמטפל בדיכאון עמיד

הפרעת דיכאון מז'ורי (MDD) היא בעיה רחבת היקף בישראל, עם השלכות חמורות על חולים, משפחות ומערכת הבריאות, שרק החריפה בעקבות משבר בריאות הנפש במדינה מאז ה-7 באוקטובר. למעלה משליש מהחולים סובלים מדיכאון עמיד לטיפול תרופתי, מה שמוביל לסבל מתמשך וסיכון גבוה להתמכרויות ואובדנות. הגישה לטיפולים מסורתיים בדיכאון עמיד כמו: טיפול בנזעי חשמל וגרייה מגנטית מוחית מוגבלת ועלותם גבוהה.
נוירוליף פיתחה פתרון ביתי חדשני לטיפול בדיכאון עמיד המשלב התקן ראש לגרייה מוחית ואפליקציה לניהול מרחוק. בניסוי קליני מבוקר שערכה החברה, 71% מהמטופלים חוו שיפור קליני משמעותי ו-32% אף הגיעו להפוגה מלאה מהדיכאון. מדובר בפתרון שעשוי לספק מענה קריטי למשבר בריאות הנפש בישראל ולהפחית את העומס האדיר הקיים על מערכת הבריאות.
10 צפייה בגלריה
נוירוליף התקן ראש שמטפל בדיכאון
נוירוליף התקן ראש שמטפל בדיכאון
נוירוליף
(אנה מיניבאב)

Mentaily: בינה מלאכותית שנותנת אבחנה פסיכיאטרית

חברת Mentaily פיתחה, בשיתוף פעולה עם בית החולים שיבא ומייקרוסופט, פלטפורמת AI שתשמש ככלי תומך החלטה לאבחנה ראשונית של מצב נפשי במיון פסיכיאטרי. כלי ה-AI הנקרא LIV, עורך שיחה מפורטת ומותאמת אישית בעברית או אנגלית עם המטופל לפני הפגישה עם המטפל, בזמן שהוא בביתו או בעת ההמתנה בתור במיון. השיחה נערכת באופן המדמה את תהליך האינטייק הפסיכיאטרי, כשה-AI מתאים את עצמו דינמית בהתאם לשיתוף המידע וההיסטוריה הפסיכיאטרית של המטופל. הפלטפורמה מייעלת את התהליך, מקצרת את זמני ההמתנה, מסייעת בקביעת דחיפות והחומרה של אוכלוסיות רחבות ומשפרת את הדיוק והמהירות בקביעת אבחנות נפשיות.

10 צפייה בגלריה
Mentaily
Mentaily
צוות Mentaily
(יחידת צילום שיבא)

TOKO: ה-AI שעושה תהליך רגשי ומטפח חוסן

יוזמה המציעה תהליך רגשי לשניים, שמונחה על ידי סוכן פסיכולוגי מבוסס AI, שמטרתו לטפח חוסן רגשי. המשתתפים, שני אנשים עם מציאות משותפת (כמו סטודנטים או אנשי מילואים), נפגשים מדי שבוע לשיחות וידאו קצרות. המערכת מחליפה את הצורך במטפל, כשהטכנולוגיה מנהלת את התהליך הרגשי, מנחה את השיח, מסייעת למטופלים ללמוד מיומנויות כמו ניהול לחצים, ויסות רגשי, ואמפתיה, ומשפרת מודעות ותחושת שותפות. TOKO למעשה מגייסת את עקרונות הטיפול בדיבור – קשר אנושי משמעותי ולימוד מיומנויות חברתיות – ויוצרת התערבות קוסט-אפקטיבית וסייקלבילית, המקדמת חוסן ומניעה בקהילה.
10 צפייה בגלריה
TOKO
TOKO
צוות TOKO
(טוקו הלת' בע"מ)

גשר לנפש: לתמוך במתמודדי הנפש לאורך זמן בקהילה

מידי שנה מתאשפזים בישראל מעל ל-20 אלף מתמודדי נפש, אחוז ניכר מהם באשפוזים חוזרים, תופעה המצביעה על מחסור בשירותי בריאות נפש בקהילה. יזמת גשר לנפש היא תכנית התערבות קהילתית-שיקומית לטווח ארוך. התכנית פועלת בהשראת מודל Flexible Assertive Community Treatment (FACT), המאפשר תמיכה של צוות רב-תחומי קבוע לאורך זמן, המגיע לבית המטופל וזמין בטלפון ובהודעות לאורך היום.
התמיכה בקהילה מותאמת לצרכי המטופל ומשלבת איזון תרופתי עם שיחות ולווי בפעולות היומיום שלו, כשניתן בין היתר דגש לסביבת מגורים מיטיבה, תעסוקה מתאימה ופעילות פנאי, באמצעות דחיפה ותמיכה למיצוי זכויות סל שיקום, שאותו אדם זכאי להן. התמיכה מוכוונת לחיזוק הקשרים המשפחתיים והחברתיים, בהתאם לתוכנית והמטרות שמוגדרים עם המטופל. היזמה לתכנית נולדה בהמשך לתכנית התערבות המופעלת כפיילוט במודל אג"ח חברתי בשיתוף SFI וקופת חולים מאוחדת, ולאור תוצאות הביניים הטובות של התכנית.


10 צפייה בגלריה
גשר לנפש
גשר לנפש
צוות גשר לנפש
(SFI)

Insight Axis: "החתימה המוחית" שמאפשרת להתאים את הטיפול

היוזמה "ניבוי טיפולי מתקדם באמצעות EEG קוונטי" נוצרה כדי לשפר את הדיוק והיעילות בטיפול בהפרעות נוירו-פסיכיאטריות, כמו דיכאון, באמצעות מערכת חדשנית לניתוח נתוני EEG. המערכת עושה שימוש באלגוריתמים מתקדמים שמנתח אותות מהמוח בעזרת מספרים p-אדיים וחישובים קוונטיים, מה שיוצר "חתימה מוחית" ייחודית לכל מטופל. באמצעות החתימה אפשר לנבא את מידת ההתאמה והרספונסיביות של המטופל לטיפול תרופתי עוד לפני תחילת הטיפול.
מדובר במערכת שמאפשרת לרופאים לקבל החלטות מותאמות אישית יותר בנוגע לבחירת התרופות, משפרת את היעילות הקלינית ומפחיתה את משך הזמן והמשאבים שנדרשים לתהליך ההתאמה התרופתית, ובכך מספקת פתרון מתקדם ומדויק לתחום הרפואה המותאמת אישית.

10 צפייה בגלריה
Insight Axis
Insight Axis
Insight Axis
(Insight Axis)

מי תהיה היוזמה הזוכה? גמר התחרות ייערך ב-31 באוקטובר, כשכל מיזם יציג את החידוש והתרומה שלו למערכת הבריאות מול חבר השופטים: ד"ר יצחק ברלוביץ', יו"ר פורום Reboot ומשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר; פרופ' רן בליצר, המנהל המדעי של פורום Reboot, יו"ר החברה הישראלית לרפואה, סמנכ"ל וראש מערך החדשנות בכללית; מר שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה; מר רן רידניק, ראש חטיבת הרגולציה במשרד הבריאות; ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות; מר דניאל פדון, רכז בריאות באגף התקציבים במשרד האוצר; ד"ר אבי מתן, ועדת הפארמה, לשכת המסחר ישראל-ארה"ב ומנכ"ל אבווי ישראל; ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה; מר עודד עוז, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל אמריקה; ד"ר אילן גרין, מנהל המחלקה לרפואת המשפחה, לאומית שירותי בריאות; גב' קטי בר שלום, ראש אגף חדשנות מערכות מידע במאוחדת; ד"ר דניאל לנדסברג, רופא ראשי של מכבי שירותי בריאות; ד"ר גליה ברקאי, מנהלת בית החולים הווירטואלי "BEYOND" במרכז הרפואי שיבא ומר אורן רייס, עורך הבריאות בקבוצת ידיעות אחרונות.