לפני כחודשיים עולם הרפואה נרגש לאחר ניתוח פורץ דרך, בו חולה הלב דיוויד בנט עבר השתלת לב מחזיר שעבר שינוי גנטי. אלא שאתמול (ג') הוא מת במרכז הרפואי של אוניברסיטת מרילנד.
2 צפייה בגלריה
מימין: דייויד בנט לאחר ההשתלה עם הרופא המשתיל
מימין: דייויד בנט לאחר ההשתלה עם הרופא המשתיל
מימין: דייויד בנט לאחר ההשתלה עם הרופא המשתיל
(צילום: AP)
בנט, תושב מרילנד בן 57, סבל ממחלת לב קשה. הוא הסכים לעבור השתלת לב מגופו של חזיר שעבר הנדוס גנטי, לאחר שנדחה מכמה רשימות המתנה לקבלת לב אנושי. בערב ראש השנה האזרחית העניק מינהל המזון והתרופות אישור חירום לניתוח הניסיוני, שנעשה שבוע לאחר מכן.
הלב שניתן לבנט הגיע מחזיר שעבר שינוי גנטי שסופק על ידי רביביקור, חברת רפואה רגנרטיבית שבסיסה בבלקסבורג, במדינת וושינגטון. החזיר עבר עשרה שינויים גנטיים. ארבעה גנים הושבתו, כולל אחד המקודד למולקולה שגורמת לתגובת דחייה אנושית אגרסיבית. גן אחר הושבת גם כדי למנוע מליבו של החזיר להמשיך ולגדול לאחר השתלתו. בנוסף, שישה גנים אנושיים הוכנסו לגנום של החזיר התורם - שינויים שנועדו להפוך את איברי החזיר לנסבלים יותר למערכת החיסון האנושית.
2 צפייה בגלריה
השתלת לב חזיר
השתלת לב חזיר
השתלת לב חזיר. הלב עבר 10 שינויים גנטיים
(צילום: AP)
ההשתלה של בנט נחשבה בתחילה כמוצלחת: לבו של החזיר לא נדחה מיד והמשיך לתפקד במשך יותר מחודש. אלא שכאמור אתמול נקבע מותו.
ד"ר ברטלי גריפית', המנתח שביצע את ההשתלה, אמר שצוות בית החולים כואב את מותו של בנט: "הוא התגלה כמטופל אמיץ ואצילי שנלחם עד הסוף", אמר. מבית החולים נמסר כי עדיין לא נמצאה סיבה ברורה למותו. גורמים בבית החולים אמרו לסוכנויות הידיעות כי בכוונתם לפרסם את תוצאות המקרה בכתב עת רפואי.

העבר הפלילי של המושתל

זמן קצר לאחר ניתוח ההשתלה, ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי מושתל הלב הוא בעל עבר פלילי הנובע מתקיפה לפני 34 שנים, שבה דקר שוב ושוב צעיר והותיר אותו משותק. הקורבן, אדוארד שומייקר, בילה שני עשורים בכיסא גלגלים, משותק מהמותניים ומטה, וסבל מסיבוכים רפואיים רבים, כולל שבץ מוחי שהותיר אותו לקוי קוגניטיבי ובשנת 2007 הוא הלך לעולמו.
בנו של בנט, דיוויד בנט ג'וניור, שהיה ילד בזמן הדקירה, אמר כי אינו רוצה לדון בעברו של אביו, והדגיש כי אביו תורם למדע הרפואה בכך שעבר את ההשתלה הניסיונית וקיווה, "לאפשר להציל חיי חולים בעתיד".
השתלת הלב הייתה אחד מכמה הליכים פורצי דרך בחודשים האחרונים בהם נעשו ניסיונות לשימוש באיברים מחזירים שעברו שינוי גנטי, כדי להחליף איברים בבני אדם. התהליך נקרא "קסנוטרנספלנטציה", והוא הציע תקווה חדשה למיליונים הממתינים להשתלות כליה, לב, ואיברים אחרים, בשל המחסור החמור באיברים להשתלה בכל העולם.
מנתחים בניו יורק הודיעו באוקטובר האחרון שהצליחו להשתיל כליה שגדלה בגופו של חזיר שעבר שינוי גנטי בחולה שעבר מוות מוחי. הרופאים גילו שהאיבר המשיך לעבוד כרגיל וייצר שתן במשך 54 שעות.
בינואר, מנתחים מאוניברסיטת אלבמה בבירמינגהם, דיווחו כי בפעם הראשונה הצליחו להשתיל כליות מחזיר שעבר שינוי גנטי לתוך בטנו של אדם בן 57 עם מוות מוחי. הכליות פעלו וייצרו שתן במשך שלושה ימים.