מומחה בכיר קורונה פרופ' ארנון אפק שיבא
(צילום: אסף חן)
בעקבות התקלות התכופות במערכת הבדיקות הסרולוגיות הוחלט שהיום (ד') לא יתקיימו בדיקות, והן יחודשו מחר. האם אפשר לקבוע שמדובר בפארסה? פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לא חושב כך. "בדקנו את המערכת במגזר החרדי", הוא אומר היום לאולפן ynet, "ובערים מסוימות שם הגענו ל-25% מהנדבקים. במקומות אחרים בדקנו, לא מצאנו, וזה בסדר גמור. עכשיו יפנו את הבדיקות לערים שבהן שיעור התחלואה יותר גבוה".
קראו עוד:
פרופ' אפק נשאל אם הוא סומך על מהימנותן של הבדיקות, והשיב: "אנחנו יודעים שזה לא בטוח ב-100%. בבריאות הציבור מנסים לייצר כלל, אבל ברור שנדרשת יותר משכבה אחת. ברמת האדם היחיד, או שהוא מחוסן או שלא, או שהוא נדבק או שלא, אבל גם זה לעולם לא יהיה ב-100%, ולכן תמיד קיים כלל הזהירות. מי שחושב שאם יש לו תוצאה חיובית בבדיקה סרולוגית, הוא יכול לצאת לסדרת בילויים ולהפסיק להיזהר - זה מסר רע מאוד. גם אדם שהסרולוגיה שלו חיובית, וגם אדם שקיבל את החיסון השלישי, חייב להמשיך להיזהר".
בהקשר ליעילותם של החיסונים אמר פרופ' אפק: "מבין שמונת החולים הקשים שמאושפזים אצלנו בשיבא ביחידה לטיפול נמרץ, שישה לא התחסנו. אני חושב שזה אומר הכול. עדיין, יש שניים מחוסנים, אבל שישה מגיעים מתוך כמיליון האנשים שלא התחסנו".
1 צפייה בגלריה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה, בשבוע שעבר. "זו לא פארסה", קובע פרופ' אפק
(צילום: AFP)
בהמשך הריאיון נשאל פרופ' אפק אם הוא מאמין במתווה הבדיקות שעליו מתבססת פתיחתה של שנת הלימודים. תשובתו: "אנחנו חייבים לסמוך על הבדיקות האלו. המדינה לא יכולה להיות בכל מקום, ואנחנו עושים בדיקות כאלו כל הזמן, זה לא משהו חדשני. לדחוף מטוש לאף, לבדוק - זו לא בדיקה מורכבת ביותר. המתווה של פתיחת שנת הלימודים כלל כמה וכמה שכבות הגנה. הסרולוגיה הייתה טובה בערים עם שיעור תחלואה גבוה, והיא פחות מוצלחת ולא נותנת לנו מענה בערים עם שיעור תחלואה נמוך. השלב הבא יהיה אותה בדיקה ראשונית שכולם ייעצו להשתמש בה. היא לא תהיה מדויקת ב-100%, אבל אולי היא תאפיין אוכלוסייה שמראש לא נשלח אותה לבית ספר, ובכך נוסיף עוד נדבך קטן של הגנה.
"המטרה היא לא להכניס לבידוד כיתות שלמות, כמו שעשינו בגלים הקודמים, אלא ללמוד לחיות לצד הקורונה. ייכנס לבידוד רק הילד שחלה, ושאר הילדים יעשו בדיקות אנטיגן יומיות. ברור שזה פחות יעיל מבדיקות של איש צוות רפואי מיומן, אבל זה עוד נדבך בהגנה"
"המרכיב הבא הוא לא להכניס לבידוד כיתות שלמות, כמו שעשינו בגלים הקודמים, אלא ללמוד לחיות בביטחון לצד הקורונה. ייכנס לבידוד רק הילד שחלה, ושאר הילדים יעשו בדיקות אנטיגן יומיות. ברור שזה יהיה פחות יעיל מבדיקות של איש צוות רפואי מיומן, אבל זה עוד נדבך בהגנה. האם זה יספק 100% הגנה? חד משמעית לא".
באולפן ynet התראיין היום גם ד"ר רועי צוקר, מומחה למחלות זיהומיות, שטען שיש להרחיב את מבצע החיסון השלישי גם לבני נוער מגיל 12 ומעלה. צפו בדבריו:
פאנל מומחים קורונה פרופ' אדלר ד"ר צוקר
(צילום: אסף חן)