עדן טבריה נכנסה לבדיקה שגרתית בבית החולים שיבא תל השומר. היא הייתה אז בת 18 בלבד, גרה עם משפחתה במודיעין והתמודדה עם מחלת האפילפסיה. במהלך הבדיקה, שנערכה בלילה, עדן מנוטרת על ידי מכשירים, שעליהם מופקדת אחות בעמדת בקרה. בבוקר למחרת הבדיקה אימה של עדן מוצאת אותה ללא רוח חיים - עדן נחנקה בזמן התקף ונפטרה. אף אחד לא שם לב.
קראו עוד:
"עדן ששכבה על הבטן ועברה התקף, מספר אביה, רמי טבריה. "בחדר יחד איתה הייתה אמא שלה, שישנה גם היא. בבית בדרך כלל ההתקפים של עדן היו באים וחולפים ועדן הייתה חוזרת לישון. אמא שלה הסתכלה עליה בזמן ההתקף וכאשר ראתה שהוא עבר, היא חזרה לישון בעצמה, בידיעה שיש אחות שצופה על עדן במצלמות העמדה. כשאמא של עדן קמה בבוקר - היא מצאה את עדן מתה. אם האחות הייתה נשארת בעמדתה ובודקת את המוניטור ואת הנתונים - היא הייתה מזהה את הסכנה וחייה של עדן היו יכולים להינצל".
2 צפייה בגלריה
עדן טבריה ז"ל ואביה רמי טבריה
עדן טבריה ז"ל ואביה רמי טבריה
עדן טבריה ז"ל. "אפשר היה להציל אותה"
(צילום: אלבום משפחתי)

לוקחים ממך את האוצר הכי יקר

בסופו של הליך משפטי ארוך ומתיש נערך גישור מול בית החולים תל השומר הודה בית החולים בכשל אנושי, ומשפחתה של עדן קיבלה פיצויים. שמונה שנים לאחר הטרגדיה, מעלה טבריה, מחזאי ומורה לתיאטרון, את המחזה "עדן" - מונודרמה תיעודית שבה הוא מספר את סיפור מותה של בתו, כשהקהל משמש כחבר מושבעים.
"אני בסך הכול רוצה להעביר ביקורת. שילמדו איך להתנהג. להגיד את האמת. רק אחרי חמש שנים גיליתי שהזיזו את האחות מהמיטה שלה ובגלל זה עדן נפטרה"
"עדן נפטרה מרשלנות רפואיות, אני מרשה לעצמי להגיד פושעת", סיפר בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio, "הבאתי אותה לבדיקת לא מסוכנת, כדי לשפר לה את המצב או לבדוק תרופות אחרות שיקלו על האפילפסיה - והוצאתי אותה בארון מתים, מבית חולים הכי גדול בישראל. פשוט לוקחים ממך את האוצר הכי יקר".
במשך שמונה השנים שחלפו מאז מותה של עדן, תיעד אביה את השיחות שלו עם מנהל הסיכונים של בית החולים, עורכי הדין של משרד הבריאות וגורמים נוספים. המונודרמה מבוססת על מונולוגים ודיאלוגים מאותן שיחות. "תיעדתי את הכול, ועל הבמה אני בעצמי עושה את כל התפקידים, משחק את התפקידים של הרופא, של מנהל הסיכונים, של עורכי הדין – כדי לחשוף את הסיפור האמיתי. אנשים שבאים ורואים את ההצגה מזדעזעים ממה שקורה. והם אומרים 'טוב שאתה עושה את זה. אתה פותח לנו את העיניים'.
(מתוך "עדן" - מונודרמה תיעודית)
"הזמנתי גם את הרופא שלי להצגה. הוא בא ואמר לי: 'רמי, ההצגה הזו חייבת להיות בכל מקום, כל אחד במדינה הזאת צריך לראות אותה'. אני מת שזה יגיע לבתי חולים, שמנהל בית חולים יביא אותי לשם. אני בסך הכול רוצה להעביר ביקורת. שילמדו איך להתנהג, להגיד את האמת. רק אחרי חמש שנים גיליתי שהזיזו את האחות מהמיטה שלה ובגלל זה עדן נפטרה".
2 צפייה בגלריה
עדן טבריה ז"ל ואביה רמי טבריה
עדן טבריה ז"ל ואביה רמי טבריה
עדן ז"ל ואביה רמי טבריה. לחשוף את הסיפור האמיתי
(צילום: אלבום משפחתי)
מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "מדובר באירוע מצער שהתרחש לפני למעלה משמונה שנים. מסקנות ועדת הבדיקה של משרד הבריאות מאז יושמו במלואן. אז, כמו היום, אנו מביעים את השתתפותנו הכנה בצערה של המשפחה".