מוגש מטעם כללית פרואה משלימה
פודקאסט הדרך לרפואה משלימה כללית - שיאצו
(צילום: מיקי שמידט)
כאבי גב הם תופעה נפוצה שמשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שהרפואה המודרנית מציעה מגוון פתרונות, רבים מחפשים גישות טבעיות ופחות פולשניות להקלה על כאביהם. שיאצו, שיטת טיפול יפנית המבוססת על עקרונות הרפואה הסינית, מציעה גישה ייחודית ואפקטיבית לטיפול בכאבי גב. השיטה מתמקדת בהשבת האיזון האנרגטי לגוף.
מירב סוויסה, מטפלת מנוסה בשיאצו בכללית רפואה משלימה, מסבירה באולפן ynet על השיטה, ומשוחחת על הנושא עם ד"ר מוטי לוי.

מהו שיאצו?

"שיאצו פירושו 'לחיצת אצבע' ביפנית. אנחנו עובדים על מרידיאנים, שהם ערוצי אנרגיה בגוף, כדי לשחרר חסימות ולאפשר זרימה חופשית של אנרגיה. זה יכול להקל על כאבים ולשפר את הבריאות הכללית".
"מקור השיטה הוא אמנם ברפואה הסינית, אך היא פותחה ושוכללה ביפן כבר לפני 250 שנה", מסבירה סוויסה. "את ההכרה ממשרד הבריאות ביפן כשיטת טיפול בריאותית, שיטה זו קיבלה רק לפני כ-75 שנה".
מירב סוויסה, מטפלת בשיאצו, מסבירה את מקור השיטה: "שיאצו, מקור המילה קודם כול, שיאצו זה אצבע לחיצה. היא שיטה שמבוססת על הרפואה הסינית, אבל פותחה ביפן, כבר בתחילת סביבות האלף שמונה מאות אבל למעשה רק בסביבות אלף תשע מאות וחמישים היא קיבלה הכרה ממשרד הבריאות ביפן, והוכרה כשיטת טיפול בריאותית, ואז היא גם החלה להתפשט במערב".
לשיאצו גישה הוליסטית, שרואה את כל הגוף כיחידה אחת. "כלומר, אם יש לנו בעיות בנקודה מסוימת, אנחנו לא נטפל רק שם, אלא נעבוד על כל הגוף, עם דגש על המרדיאנים שקשורים לבעיה שלנו".

מהם בעצם המרדיאנים ומה ההבדל בינם לבין נקודות הצ'י?

"מרידיאנים הם ערוצי אנרגיה שזורמים לנו לגוף. ניתן לדמות אותם לצינורות מים, שמובילים את האנרגיה אל ה'בתים', אותן נקודות צ'י שיש לנו בגוף".

מה הקשר בין זרימת האנרגיה לכאבים?

סוויסה: "אם יש לנו כאב, יש לנו בעצם תקיעות במקום מסוים. מעין 'סתימה בצינור', שמונעת זרימה של המים. כשיש לנו מעט מדי זרימה, נצטרך לאזן אותה בעזרת שיאצו. למעשה, שיטת הטיפול הזו עוזרת לגוף להגיע לאיזון. אנחנו נותנים לגוף את הפקודה, אך הוא זה שמבצע בפועל את פעולת האיזון".

כיצד שיטת השיאצו מסייעת למי שסובל מכאבי גב?

"תחילה יש את שלב התשאול. אנו עוברים על כל מערכות הגוף, בראייה סינית, עם דגש על האנרגיה של האיברים. כלומר, אם אנו מזהים כאב במקום מסוים, הוא יכול להיות קשור לחוסר של צ'י בכליות. זה לא אומר שיש מחלה בכליות, כמו שאנו תופסים מחלה ברפואה המערבית, אלא הבנה של הצ'י באזור הזה. הטיפול עצמו הוא טיפול במגע, של לחיצות ממוקדות או רוחביות".

הקשר בין מתח, נשימות שטחיות וכאבי גב

"בהחלט יש קשר בין מתח לכאבי גב. קל להבין את זה באזור הגב העליון. כשאנחנו לחוצים, הכתפיים שלנו מתכווצות כלפי מעלה, בית החזה שלנו נסגר והכל נסגר. כדי לפתוח את בית החזה, לא מספיק רק שאלחץ על נקודות מסוימות, אלא יש חשיבות גם לנשימה של המטופל תוך כדי הטיפול.
ביומיום, אנחנו נושמים מאוד רדוד, ולא לא מאפשר לנו להכניס מספיק חמצן לאיברי הגוף, להתרחב ולקבל את מלוא האנרגיה, כמו שאנחנו אמורים. לכן, תרגול נשימה נכונה ביומיום ישפר פלאים את היציבה שלנו, את הזרמת החמצן לגוף ויגרום לנו להרפיה".

הרפואה הסינית היא תהליכית ולא זבנג וגמרנו

סוויסה מצביעה על כמה טעויות נפוצות בהבנת טיפול השיאצו. לדבריה, "הגישה המערבית הכללית היא גישה של כאן ועכשיו.
כלומר, אנחנו מחכים עד למצב של כאב אקוטי, ואז מגיעים לטיפול ומצפים שהוא יפעל כמו אקמול, בן רגע, שהכאב ייעלם.
לעומת זאת, הרפואה הסינית, היא רפואה תהליכית. כשמגיעים לטיפול, הגוף מתחיל את תהליך הריפוי. לוקח לו זמן להבין את השינויים. לעתים, אף נחווה החמרה של הכאב, ולא נבין מדוע, אבל בהמשך תבוא ההקלה והריפוי".
חלק מההתמודדות עם כאבי גב היא שינוי אורח החיים, הקפדה על תזונה נכונה ומודעות להשלכות המיזוג. ישראל מדינה חמה, והקיץ הישראלי מחייב אותנו להפעיל את המזגנים. הבעיה היא שהקור של המזגנים גורם להתכווצות השרירים, ומחמיר כאבי גב.
חשוב להתלבש טוב, להקפיד על תנועה ולא לשבת שעות ארוכות ללא תזוזה. העידן המודרני לא תואם לצרכים של הגוף שלנו. הליכה, נשימות עמוקות, מתיחות – כל אלו מייצרים תנועה ולכן חשוב להקפיד עליהם מדי יום".
מוגש מטעם כללית פרואה משלימה
פורסם לראשונה: 14:14, 26.09.24