יותר מחודש לאחר תחילת התפשטות נגיף אבעבועות הקוף בישראל, ורק כעת במשרד הבריאות החלו לקדם הסכם עם חברת "בוואריאן נורדיק", המייצרת חיסונים נגד אבעבועות שחורות - שמתאימים גם לאבעבועות הקוף: מדובר במשלוח של כ־2,000 חיסונים, שיספיקו לחיסונם של כאלף בני אדם בלבד.
חשוב להסביר כי על פי הפרוטוקול של החיסון לאבעבועות שחורות, יש לחסן את הנוטלים שלו בשתי מנות. כעת, שוקלים במשרד הבריאות אם לפעול על פי הפרוטוקול המסורתי, או אם לחסן מטופלים במנה אחת, ובכך להגיע לאוכלוסייה רחבה יותר.
הקריטריונים המתגבשים לחיסון הנוכחי צפויים להתמקד בעיקר בגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים - שכן ההתפרצות הנוכחית שכיחה יותר בקבוצה זו. זאת, בין היתר, בעקבות מספר אירועים צפופים שהתקיימו בחודש הגאווה ברחבי העולם, שבהם גם נדבקו ככל הנראה חלק מהחולים הישראלים. באבעבועות הקוף, נזכיר, ניתן להידבק רק במגע קרוב - שככל הנראה נוצר בשל הצפיפות באירועים אלו.
1 צפייה בגלריה
חיסון אבעבועות הקוף
חיסון אבעבועות הקוף
חיסון אבעבועות הקוף. הוזמנו 2,000 חיסונים בלבד
(צילום: shutterstock)
בין הקריטריונים הנשקלים: גברים אשר נוטלים פרפ (טיפול תרופתי למניעת הדבקה ב־HIV) - שנדבקו במחלת מין בשלושה או בשישה חודשים האחרונים, כמו גם אנשים אשר חיים עם HIV שנדבקו במחלת מין אחרת בשלושה או בשישה חודשים האחרונים. על פי נתוני משרד הבריאות, עד כה נדבקו 61 ישראלים בנגיף.
קראו עוד:
במקביל, בקופות החולים מדווחים על עלייה חדה בכמות המקרים המאובחנים ומצביעים גם על הקושי המרכזי: העובדה כי הבדיקות לאבחון הנגיף אינן נעשות בסניפיהן אלא בחדרי המיון של בתי החולים בלבד: "אנחנו רואים עלייה במספר החולים ברחבי הארץ", ציינה ד"ר רותי גופן, מנהלת המרפאה הגאה של מכבי בתל־אביב.
"אנחנו חודשיים לתוך ההתפרצות הזו והעלייה היא איטית, לא מדובר על קורונה משום שאין הדבקות במגע רגעי", אומרת ד"ר גופן, "האנשים שבאמת חולים הם לרוב כאלו שהיה להם מגע קרוב מאוד או יחסי מין עם מישהו שחולה. בגלל שנוצרו שרשראות הדבקה בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, ההדבקות בארץ ממוקדות בקבוצה הזו".
לדבריה, "למרות שהדבר מעמיס מאוד על העבודה במרפאה, מגיעים בין אחד לחמישה חשודים ביום עם כל מיני נגעים וחוששים שנדבקו באבעבועות הקוף. אני מאבחנת אחת ליממה או שתי יממות מישהו מהמרפאה עם אבעבועות הקוף, ואני רואה גם מקרים במרפאות נוספות שאני מייעצת להן. המטופלים שהם בחשש להדבקה מטורטרים לחדרי המיון, ולכן אנחנו יותר סלקטיביים במי אנחנו שולחים לשם".
אחד החששות המרכזיים כרגע בקרב רופאים ורופאות מהקהילה הגאה, היא שבשבועות הקרובים יתקיימו מספר פסטיבלים גדולים של הקהילה הגאה באירופה, בהם צפויים להשתתף גברים רבים מישראל: "אנחנו לא רוצים לקשר בין אותם אירועים להדבקה. למרות זאת, אני צופה שבשבועות הקרובים תירשם עלייה במספר החולים".
גורמים במשרד הבריאות הגיבו לביקורת ואמרו כי “עוסק בתהליך רכש מול החברה המייצרת חיסון חדש לאבעבועות הקוף. למרות החסר העולמי במנות חיסון אלו, בזכות מגעים בין משרד הבריאות והחברה מתקיימים תהליכים מתקדמים לרכש. משרד הבריאות השיג מספר קטן יותר של מנות חיסון נוספות, שכבר נמצאות בישראל, ונעשה בהן שימוש”.