מה אנחנו אוכלים? מנתונים שמפרסם היום (ג') הלמ"ס עולה כי כ-30% מהישראלים בני 20 ומעלה אוכלים לפחות שלוש מנות ירקות ביום, 36% אוכלים לפחות שתי מנות פרי ביום ו-54% אוכלים חטיף מתוק לפחות פעמיים בשבוע. עוד עולה מהנתונים כי מאז שנת 2017 חלה ירידה בצריכת משקאות ממותקים.
בהשוואה לשנת הסקר 2017, שבה נחקר נושא הרגלי אכילה ותזונה, נראה כי נרשמה ירידה באכילת ירקות, באכילת פירות, באכילת מאכלים עם דגנים מלאים, ועלייה באכילת בשר. יחד עם זאת, חלה ירידה בשתיית משקאות ממותקים ועלייה בשימוש בשמן זית.
2 צפייה בגלריה
מנת פלאפל
מנת פלאפל
פלאפל, שמזוהה מאוד עם ישראל
(צילום: shutterstock)
מהנתונים העדכניים עולה כי 25.8% מהגברים ו-33.6% מהנשים מעל גיל 20 אוכלים לפחות שלוש מנות ירקות ביום. בהרגלים אלו נמצא פער גדול בין יהודים לערבים. 31.7% מהיהודים אוכלים לפחות שלוש מנות ירקות ביום, לעומת 21.7% מהערבים. פער גדול נרשם גם בין בעלי הכנסה בינונית-גבוהה לנמוכה. 23.3% מאלו שמשתכרים פחות מ-2,000 שקל לחודש לנפש צרכו לפחות שלוש מנות ירקות ביום, לעומת 31.5% מאלו שמרוויחים יותר מ-2,000 שקל לנפש.
21% מהישראלים שותים לפחות שלוש כוסות משקה ממותק ביום. גברים יותר מנשים, צעירים יותר ממבוגרים וערבים יותר מיהודים. פער גדול נרשם בין בעלי הכנסה נמוכה לבעלי הכנסה בינונית-גבוהה – 30.5% לעומת 20.3% בהתאמה.
מנגד, 8.4% מהישראלים שותים לפחות שלוש משקה דיאט ביום. גברים יותר מנשים, מבוגרים יותר מצעירים ויהודים יותר מערבים. במקרה זה בעלי הכנסה גבוהה-בינונית שותים שותים יותר משקאות דיאט מבעלי הכנסה נמוכה.

משכילים מושפעים יותר מסימון אדום

עוד עולה מהנתונים כי 29.5% מהישראלים אוכלים חטיף מלוח לפחות פעמיים בשבוע. גברים יותר מנשים, צעירים בפער גדול מהמבוגרים 33% לעומת 14.9%. פער משמעותי נמצא בין יהודים לערבים. 24.6% מהיהודים אוכלים חטיף מלוח לפחות פעמיים בשבוע, לעומת 50.4% מהערבים.
לגבי חטיף מתוק נמצא כי 54.3% מהישראלים אוכלים חטיף מתוק לפחות פעמיים בשבוע. נשים יותר מגברים, צעירים יותר ממבוגרים, וכאן נרשם פער קטן מאוד בין יהודים לערבים.
2 צפייה בגלריה
מזון אולטרה מעובד
מזון אולטרה מעובד
צעירים וערבים צורכים יותר חטיפים מלוחים
(צילום: shutterstock)
בלמ"ס גם בדקו את הסימון התזונתי על מוצרי מזון. 44% מהישראלים מדווחים שסימון אדום על אריזת מוצרי מזון משפיע עליהם שלא לקנות את המוצר: נשים יותר מגברים; יהודים יותר מערבים; הגרים במשקי בית שבהם ההכנסה לנפש גבוהה, יותר מהגרים במשקי בית שבהם ההכנסה לנפש נמוכה; אקדמאים יותר מלא-אקדמאים.
41% מדווחים שסימון ירוק על מוצר משפיע עליהם לקנות אותו: נשים יותר מגברים; יהודים יותר מערבים; בני 64-20 יותר מבני 65 ומעלה; הגרים במשקי בית שבהם ההכנסה לנפש גבוהה, יותר מהגרים במשקי בית שבהם ההכנסה לנפש נמוכה; אקדמאים יותר מלא-אקדמאים.