עובדת במעבדה הפתולוגית של המרכז הווטרינרי בבית דגן אובחנה עם מחלת שחפת הבקר, לאחר שנחשפה לגופת חיה שהגיעה מגן החיות "חי פארק" בקריית מוצקין. גן החיות המשיך לפעול כרגיל למרות שמשרדי החקלאות והבריאות היו מודעים להדבקה במחלה המסוכנת, ולא הזהיר את הציבור מפני ביקור במקום.
לטענת גן החיות, לא היו מודעים שם להידבקות העובדת. מוקדם יותר שלושה עובדים נוספים נחשפו לשחפת הבקר כתוצאה מנתיחת גופות של חיות שהגיעו מגן החיות.
2 צפייה בגלריה
ניתוח וטרינרי
ניתוח וטרינרי
ניתוח במרכז הווטרינרי. העובדת נדבקה לאחר שנחשפה לגופת חיה
(צילום: גלעד קוולרצ'יק)

קשר שתיקה של ההנהלה

גורמים המעורים בפרטים טוענים כי יתר עובדי המרכז הווטרינרי, ובהם גם כאלה שייתכן שבאו במגע עם עובדי המעבדה, כלל לא עודכנו בנושא. הם מתחו ביקורת על הסתרת העובדה שגן החיות המשיך לפעול כרגיל, גם לאחר אבחון העובדת.
"מדובר במחדל שלא היה אמור לקרות", אומר בכיר במערכת הבריאות, "נוכחות של מחלה במקום ציבורי, וכמובן התפרצות של שחפת במתקן רפואי, אלה אירועים חמורים. בבית דגן יודעים כבר כמה חודשים טובים שבגן החיות הזה יש חיות עם שחפת הכבד. רופאים וטרינרים נחשפים למחלות ומנסים להתמגן בכל מיני דרכים, אבל פה מדובר בחשיפה מיידית. הכשל מתחיל בחי פארק. לא ייתכן שהמקום הזה, שממנו יצאו כל כך הרבה בעלי חיים שאנחנו יודעים בוודאות שהייתה להם שחפת, והם הועברו עם שחפת – עדיין מופעל ונותנים לציבור להיכנס לשם. משרד הבריאות היה אמור להוציא יחד עם רופא מחוזי צו סגירה למקום, כדי לבדוק את כל בעלי החיים שם. עד היום זה לא בוצע. כל כך הרבה בעלי חיים שם היו חולים, והגן ממשיך לפעול".
גורם אחר אומר שכאמור עובדים אחרים בבית דגן לא היו מודעים למקרה. "אף אחד לא הודיע לעובדים", הוא מספר, "יש פה קשר שתיקה של ההנהלה. לא הודיעו לעובדים כלום, במקרה הסיפור עלה משיחות מסדרון".
2 צפייה בגלריה
חי פארק קרית מוצקין. "הכשל מתחיל פה"
חי פארק קרית מוצקין. "הכשל מתחיל פה"
חי פארק קרית מוצקין. "הכשל מתחיל פה"
(צילום: אהרון לגון)
ד"ר נדב שורק, מנהל המעבדה למיקרוביולוגיה ומחלות מתפרצות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, מסביר כי "שחפת הבקר היא מחלה שנגרמת מחיידק מסוג מיקובקטריה. החיידק נפוץ בבעלי חיים אבל יכול לעבור לבני אדם ולגרום למחלת השחפת שהיא מחלת ריאות. בישראל ובעולם המערבי בודקים את עדרי הבקר ואם הם נגועים, משמידים אותם, כך שהמחלה לא נפוצה בארץ. מדלקת ריאות המחלה יכולה להחמיר ולגרום לכשל ריאתי, אם לא מטפלים. מעבר בין אדם לאדם אפשרי. חולה יכול להדביק אדם אחר. החיידק והמחלה לא מדביקים באותה יעילות כמו מחלות ויראליות כדוגמת קורונה".
ממשרד הבריאות נמסר: “המקרה המתואר התרחש לפני כחצי שנה, אז אובחנה אחת מעובדות המעבדה הפתולוגית בבית דגן כנשאית של מחלת השחפת. יודגש כי העובדת לא הייתה חולה בשחפת בשום שלב. למבקרי גני החיות בקריית מוצקין וחיפה לא נשקפה כל סכנת הדבקה, והתבצעה חקירה אפידמיולוגית בקרב עובדי גני החיות והמכון לאיתור נשאים והמשך טיפול במידת הצורך”.
ממשרד החקלאות נמסר: "משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בכל הנוגע לשמירה על בריאות הציבור, ובפרט בריאות עובדיו. מתוך ארבעת העובדים שנחשפו לבעלי החיים שנמצאו נגועים בשחפת, עובדת אחת בלבד נמצאה חיובית במבחן סקר עורי. העובדת נמצאת במעקב רפואי, ואינה מסכנת את סביבתה. משרד הבריאות ויתר העובדים במעבדה עודכנו בנושא. משרד החקלאות מספק לעובדיו את כל האמצעים הנדרשים למיגון בעת טיפול במחלות בבעלי חיים. 'חי פארק' נמצא במעקב הדוק של משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים. אלה מלווים את גן החיות בעת תיקון כלל הליקויים שנותרו במקום. במקביל, על הגן מוטלות מגבלות על תנועת בעלי חיים".
מרשת המתנ”סים שמנהלת את גן החיות נמסר: “'חי פארק' פועל בשיתוף פעולה הדוק עם משרד הבריאות ומשרד החקלאות. בגן החיות לא ידוע על אף מקרה הדבקה של אדם, וזאת על אף בדיקות תקופתיות שמבצעים העובדים ובעלי החיים. אין סכנה לאף מבקר שיפקוד את גן החיות".