מחקר חדש של האגודה האמריקנית לסרטן מצא כי כ-40% ממקרי הסרטן בקרב בני 30 ומעלה - וכמעט מחצית ממקרי המוות - מיוחסים לגורמי סיכון הניתנים למניעה. כלומר, ניתן למנוע מקרים אלו באמצעות שינויים באורח החיים.
אבחון סרטן הריאה בבית החולים רמב"ם
(צילום: רמב"ם)

לפי המחקר, עישון הוא גורם הסיכון הגדול ביותר, שגורם לכמעט אחד מכל חמישה מקרי סרטן ולכמעט שליש ממקרי המוות מסרטן. בסרטן הריאות נרשם המספר הגבוה ביותר של מקרים המיוחסים לגורמי סיכון הניתנים לשינוי. יותר מ-104 אלף מקרים בקרב גברים ו-97 אלף בקרב נשים - ורובם המכריע היה קשור לעישון.
פרופ' אלונה זר קוך, מנהלת האונקולוגיה הרפואית באגף האונקולוגי בבית החולים רמב"ם, הסבירה כי "סרטן הריאה הוא כנראה הסרטן הכי נמנע שאנחנו מכירים, כי יותר מ-80% מהמקרים של סרטן זה קשורים לעישון. יתרה מכך, אנחנו מאמינים שחלק מהמקרים שלא קשורים ישירות לעישון, קשורים לעישון פאסיבי או זיהום אוויר, שנחשבים גם כן לגורמים הניתנים למניעה".
1 צפייה בגלריה
האגודה האמריקנית לסרטן בחנה גורמי סיכון לסרטן - הניתנים למניעה
האגודה האמריקנית לסרטן בחנה גורמי סיכון לסרטן - הניתנים למניעה
עישון, צריכת אלכוהול, חוסר פעילות גופנית ותזונה - גורמי הסרטן הניתנים לשינוי
(צילום: shutterstock)
לדבריה, "הסיכון של אדם מבוגר שלא מעשן לחלות בסרטן ריאות הוא פחות מ-1 ל-100, ואילו מעשן כבד נמצא בסיכון של 1 ל-3 או 4 לחלות. זה מוכיח לנו את הקשר החזק מאוד בין עישון לסרטן הריאה". פרופ' זר קוך הוסיפה כי "לאחרונה התפרסמו מחקרים שמראים קשר בין סרטן ריאה לזיהום אוויר. את הקשר לעישון פאסיבי קשה הרבה יותר להעריך במחקרים, כיוון שלא הרבה אנשים מדווחים על כך, אך אנחנו סבורים כי חלק מסרטני הריאה בקרב הלא מעשנים חלו על רקע זה".
פרופ' אלונה זר קוך, מנהלת האונקולוגיה הרפואית באגף האונקולוגי בבית החולים רמב"םפרופ' אלונה זר קוךצילום: רמב"ם
היא ציינה כי קיימים גורמי סיכון נוספים לסרטן ריאה שניתנים למניעה: "למשל חשיפה תעסוקתית, אנשים שנחשפים בעבודה לעשן, לדוגמא בעבודה עם מנועים, או אנשים שנחשפים לאזבסט, כמו חשמלאים או אנשים שעוסקים באיטום מבנים, ואנשים שעובדים עם אבק וליטוש, עלולים להיות בסיכון גבוה יותר לסרטן הריאה ולממאירויות אחרות של דרכי הנשימה.
"עישון לא גורם רק לסרטן ריאה, אלא גורם סיכון גם לסרטנים אחרים, כמו אלו של מערכת האף, הפה ודרכי האוויר העליונות, הוושט ושלפוחית השתן", הוסיפה פרופ' זר קוך. לדבריה, "יש כמובן גם סרטנים אחרים שניתנים למניעה, כמו גידולי עור שנגרמים מחשיפה לשמש".
גורמי הסיכון הניתנים לשינוי שנותחו במחקר היו קשורים ליותר מ-700 אלף מקרי סרטן חדשים בשנת 2019 - וליותר מ-262 אלף מקרי מוות
גורמי סיכון נוספים שהוצגו במחקר היו עודף משקל, צריכת אלכוהול, חוסר פעילות גופנית, תזונה וזיהומים כמו נגיף הפפילומה (HPV). עודף משקל נחשב לגורם השני לאחר העישון, והוא נקשר לכ-5% מהמקרים החדשים בקרב גברים וכמעט 11% בקרב נשים. יתרה מכך, גורם זה נקשר ליותר משליש ממקרי המוות מסרטן רירית הרחם, כיס המרה, הוושט, הכבד והכליות.
בסך הכול ניתחו החוקרים 18 גורמי סיכון הניתנים לשינוי, על פני 30 סוגי סרטן. החוקרים מצאו כי בשנת 2019 גורמי אורח חיים אלה היו קשורים ליותר מ-700 אלף מקרי סרטן חדשים - וליותר מ-262 אלף מקרי מוות.
ממצאי המחקר העלו כי סוגי סרטן מסוימים ניתנים למניעה יותר מאחרים. גורמי הסיכון שנבדקו, וניתנים כאמור לשינוי, תרמו ליותר ממחצית ממקרי הסרטן החדשים, ב-19 מתוך 30 הסוגים שנבדקו. בעשרה סוגי סרטן שנבדקו במחקר, גורמי סיכון הניתנים לשינוי קושרו ללפחות 80% מהמקרים החדשים, כולל יותר מ-90% ממקרי המלנומה הקשורים לקרינה אולטרה-סגולה - וכמעט כל מקרי סרטן צוואר הרחם הקשורים לזיהום ב-HPV, שניתן למנוע באמצעות חיסון.
פרופ' זר קוך הבהירה כי "חיסון ל-HPV מוריד משמעותית את הסיכון לתחלואה בסרטן צוואר הרחם, ואנו מאמינים כי הוא מוריד גם את הסיכון לממאירויות נוספות שקשורות לנגיף, כגון גידולים של הפין, פי הטבעת וגם הפה והלוע".