מומחה בכיר פרופ' גליה רהב שיבא
(צילום: נויל האריס)
מצב התחלואה מוזר: מצד אחד יש 1,000 חולים קשה בבתי החולים, ומצד שני מקדם ההדבקה יורד וההגבלות מוסרות. פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, התראיינה היום (א') לאולפן ynet וניסתה ליישב את הסתירה.
קראו עוד:
"אנחנו רגילים לכך שהתחלואה הקשה בקהילה מקדימה בעשרה ימים עד שבועיים את התחלואה הקשה בבתי החולים", היא אומרת, "כי לוקח זמן עד שהחולים שנדבקים מפתחים קורונה קשה וצריכים אשפוז. אני משערת שהתחלואה הקשה בבתי החולים תימשך עוד עשרה ימים עד שבועיים, אבל אחר-כך תהיה שם ירידה, בהשפעת הירידה בקהילה. אני אופטימית, אבל זו אופטימיות זהירה. אסור לחשוב שגמרנו עם הקורונה. חייבים להמשיך להתחסן, להיות עם יד על הדופק, לחזק את מערכת הבריאות, גם בקהילה וגם בבתי החולים".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בילינסון, בשבוע שעבר. "התחלואה הנשימתית לא מגיעה למה שהיה בגל הקודם"
(צילום : יריב כץ)
לשאלה אם היא מעריכה שמספר החולים קשה יהיה הפעם גדול יותר מאשר בגלים הקודמים, השיבה פרופ' רהב: "אני חושבת שזה יהיה דומה למה שהיה בגלים אלפא ודלתא. יש המון מאושפזים עכשיו, כי הרבה אנשים נדבקו, אבל התחלואה הנשימתית לא מגיעה למה שהיה בגל הקודם. אז היו לנו המון חולים בטיפול נמרץ ועם אקמו, היום יש פחות. אני מקווה שעוד שבועיים, אולי אפילו קודם, נוכל לראות ירידה במספר האשפוזים בבתי החולים בעקבות הירידה במקדם ההדבקה".
על הווריאנט החדש, BA2, אמרה: "הוא מאוד דומה לאומיקרון. אולי הוא קצת יותר מידבק, אבל הוא בוודאי לא גורם לתחלואה יותר קשה. נראה גם שתגובת החיסון נגדו דומה לזו שנגד האומיקרון. מי שחוסן בחודשיים האחרונים, די בטוח שהוא מוגן מפני הזנים האלה".
בהמשך נשאלה פרופ' רהב מה דעתה על ביטול הבידודים במערכת החינוך, והשיבה שזה כיוון נכון. "לפחות עושים בדיקות", אמרה. "גם אי-אפשר יותר עם הבידודים האלה. אי-אפשר להשאיר את המשק ככה. אני בהחלט בעד המתווה הזה, אבל צריך לנהל אותו כמו שצריך, וחייבים שיתוף פעולה של ההורים, שהם יעשו את הבדיקות לילדים כמו שצריך".
"אי אפשר יותר עם הבידודים האלה. אי אפשר להשאיר את המשק ככה. אני בהחלט בעד המתווה החדש, אבל צריך לנהל אותו כמו שצריך, וחייבים שיתוף פעולה של ההורים, שהם יעשו את הבדיקות לילדים כמו שצריך"
פרופ' רהב גם התבקשה להתייחס להמלצת הצט"מ לאפשר לכל בני 18 ומעלה לקבל חיסון רביעי, למרות שבסופו של דבר מנכ"ל משרד הבריאות החליט שלא לאמצה ולאפשר את החיסון הרביעי רק לכל מי שיש לו מחלות רקע מגיל 18: "בני אדם שנמצאים בסיכון, במיוחד בגיל מסוים ועם מחלות רקע, צריכים להתחסן. ראינו במחקרים שלנו שאחרי חצי שנה אין להם נוגדנים נגד האומיקרון. ההחלטה הזאת הייתה נכונה".
בתום הריאיון התייחסה פרופ' רהב לדיווחים שהגיעו מחו"ל על עלייה באשפוזים בגלל PIMS. "אני יודעת על שניים או שלושה מקרים בארץ", אמרה. "הדבר הכי חשוב זה להתחסן. החיסון מגן מפני PIMS, וגם מפני לונג קוביד. זה הדבר העיקרי שצריך לעשות עכשיו: לחסן את הילדים, לחסן את מיליון אנשים שלא קיבלו את הבוסטר, לחסן את אלה שבכלל לא התחסנו".