בשיתוף ארגון הרוקחות ופארמה ישראל
תקופת הקיץ בישראל מציבה אתגרים מיוחדים באחסון תרופות. החום והלחות עלולים לפגוע באיכותן ויעילותן של תרופות רבות הרגישות לשינויים. לכן, חשוב להקפיד על כללי האחסון הנכונים כדי להבטיח את בטיחותנו ובריאותנו. מג'ר בת אל כהן, מנהלת פורום "רוקחים בתעשייה" בארגון הרוקחות בישראל ומנהלת מחלקת הרגולציה בחברת התרופות "בורינגר אינגלהיים ישראל", עם כמה טיפים חשובים לאחסון נכון של תרופות.

כללי אחסון בסיסיים

השאירו את התרופות באריזתן המקורית: כהן ממליצה להשאיר את התרופות באריזתן המקורית, כיוון שיציבותן וטיבן נבדקו באריזה זו. כמו כן, היא מדגישה כי חשוב לשים לב לא רק לתוקף התכשיר המסומן על האריזה, אלא גם לתוקף התכשיר מרגע פתיחתו. פתיחת האריזה חושפת את תוכנה לחמצן וגורמים מזהמים העלולים להביא לשינוי באיכות התכשיר ואף לפגיעה ביעילותו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כהן מדגישה את חשיבות סימון תאריך הפתיחה בתרופות רב-פעמיות (לדוגמא בקבוקונים המכילים טבליות, טיפות עיניים, משחות, סירופים), בהתאם להגבלות השימוש לאחר פתיחה המופיעים על האריזה.
"במידה ומדובר בתכשירים המיוצרים בתנאים סטריליים, כגון טיפות עיניים, ייתכן והם יישארו בטוחים לשימוש מספר שעות או 1-3 חודשים לאחר הפתיחה וחשוב לבדוק זמן זה בטרם פותחים את אריזת התכשיר. מעבר לכך, עלולים להתפתח מושבות מזהמות המסכנות את המטופל", אומרת כהן.
לדבריה, איכותן ויעילותן של תרופות תלויות באחסונן הנכון. "המקום והתנאים שבהם מאחסנים תרופה עלולים להשפיע עליה. לכן, חשוב להקפיד לאחסן תרופות בהתאם להוראות המופיעות על האריזה ובעלון לצרכן."
כהן מסבירה כי תקופת תוקף נקבעת בניסויים קפדניים אצל היצרנים. "בדיקות היציבות במפעלים מוודאות שהתכשיר שאנחנו מחזיקים ביד בביתנו מכיל את כמות החומר הפעיל הדרוש למשך כל משך חיי התכשיר, וכי אינו מכיל חומרים אחרים העלולים להתפתח בזמן אחסונו מעבר לרמה בטוחה מסוימת".
3 צפייה בגלריה
בת אל כהן, מנהלת פורום רוקחים בתעשיה.
בת אל כהן, מנהלת פורום רוקחים בתעשיה.
בת אל כהן, מנהלת פורום רוקחים בתעשיה.
(צילום: אלבום פרטי)
ישנם גורמים רבים כמו חום, אוויר, אור ולחות העלולים לפגוע בתרופות. "תרופות שאינן דורשות קירור יש לשמור במקום יבש וקריר, כגון ארון סגור או מגירה, ותרופות הדורשות קירור, כגון אינסולין, יש לאחסן בקירור עד לפתיחה ולאחריה לפי ההוראות." אחסון בדלת המקרר, לפי כהן, שגוי אף הוא, שכן דלת המקרר נפתחת ונסגרת לעיתים קרובות ביום והטמפרטורה בה אינה נשמרת בדומה לפנים המקרר.
"קיימת תופעה מוכרת ובה מאחסנים תרופות שאינן דורשות קירור דווקא במקרר או אף במקפיא בתקווה לשמירה על "טריות", אך אין בכך כל צורך", מתריעה כהן. "אחסון במקום קר מדי עלול להביא לפגיעה ביעילות התרופה גם הוא ואיננו עוצר במלואו תהליכים כימיים המפרקים את התכשיר הרפואי".
"יתרה מכך, אחסון במקרר או בארון בחדר האמבטיה אינו עונה על צרכי התכשיר, שכן הלחות הגבוהה באזורים אלה זה מהווה גורם נזק משמעותי לתכשיר הרפואי", מזהירה כהן.
3 צפייה בגלריה
אין צורך לאכסן תרופות שאינן דורשות קירור דווקא במקרר.
אין צורך לאכסן תרופות שאינן דורשות קירור דווקא במקרר.
אין צורך לאכסן תרופות שאינן דורשות קירור דווקא במקרר.
(צילום: shutterstock)
אם אתם לקראת טיסה לחו"ל, זכרו לקחת את התכשירים הרפואיים בתיק היד ולא לאחסן אותם במזוודה בבטן המטוס, מחשש לאובדן המזוודה ושינויי הטמפרטורה העלולים לפגוע ביעילות התכשיר בה.
"אם שמתם לב לשינויים בצבע, ריח, טעם או מרקם התרופה, אין להשתמש בתכשיר", מתריעה כהן. "אלה סימנים המצביעים על כך שייתכן ואיכות התרופה נפגמה".
עם כניסתנו לתקופת החופש הגדול, מקום האחסון של התרופות מהווה תפקיד הכרחי אף הוא. "חובה להרחיק תרופות מהישג ידם של ילדים קטנים, ולאחסן במגירות נפרדות ממזון והרחק מעיניהם ככל שניתן. מקרים מצערים של הרעלת ילדים ותינוקות אינם צריכים לקרות", מזהירה כהן. "בנוסף, אין להשאיר תרופות, אף לא לכמה דקות, ברכב הצפוי לחום גבוה ביותר בקיץ. תכשירים רפואיים הינם רגישים ביותר לשינויים בחום ובלחות ויעילותם ובטיחותן עלולה להיפגע מהטמפרטורות הגבוהות."

בדיקת תוקף ופינוי נכון

בדיקת תוקף התרופה היא חלק חשוב מתהליך האחסון. "חשוב לעקוב אחר תאריכי התפוגה ולבדוק את ארון התרופות מעת לעת", מסבירה כהן.
כשמזהים תרופה פגת תוקף או לא שמישה, אין לזרוק אותה לפח הביתי. "יש להביא תרופות אלה לבית המרקחת להשמדה מבוקרת.
בסיכום, אחסון נכון של תרופות קריטי לבריאותנו ולבטיחותנו. עלינו להקפיד על כללי האחסון המופיעים על האריזות ובעלונים, לבדוק תאריכי תפוגה ולפנות תרופות שאינן שמישות בצורה מבוקרת ואחראית. רק כך נוכל להבטיח יעילות מרבית של התרופות ולמנוע סיכונים מיותרים לבריאותנו.
במידה ואינכם בטוחים מהם תנאי האחסון הנכונים של התכשיר בידיכם או האם טיבו עדיין טוב, מוקד הייעוץ של ארגון הרוקחות בישראל זמין לקהל הרחב ולצוותים רפואיים ב-9711* (א',ג',ה' 10:00-13:00, ב',ד' 16:00-19:00)
בשיתוף ארגון הרוקחות ופארמה ישראל