שני גברים שנעקצו הערב (יום ו') בבת ים בידי נחיל דבורים טופלו במצב בינוני ויציב בבית החולים וולפסון בחולון. מדוברות בית החולים וולפסון נמסר כי מצבם של השניים במגמת שיפור.
ד״ר אנדריי שופן, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי וולפסון, מסר: "למיון בוולפסון הגיעו שני גברים בשנות ה-30 לחייהם עם אנפילקסיס (תגובה אלרגית חריפה) לאחר שנעקצו על-ידי נחיל דבורים. לאחר שקיבלו טיפול מהיר, מקצועי ומותאם על-ידי הצוותים הרפואיים, מצבם של השניים מוגדר יציב. לאחר שטופלו הם נמצאים תחת השגחה".
1 צפייה בגלריה
עקיצת דבורה דבורים
עקיצת דבורה דבורים
עקיצת דבורה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מדוברות מד"א נמסר כי "בשעה 20:40 התקבל דיווח במוקד 101 על שני גברים שנעקצו על-ידי נחיל דבורים ברחוב הרב ניסנבאום בבת ים. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבית החולים וולפסון שני גברים עם תגובה אלרגית חריפה בהם גבר במצב קשה וגבר במצב בינוני". כאמור, מצבם השתפר והתייצב בעקבות הטיפול בבית החולים ושל צוות מד"א.
פרמדיקית מד"א שלי פרלוב וחובש בכיר במד"א חי טקאטש סיפרו: "שני הגברים היו בסמוך לכניסה לבניין כשאחד מהם שכב על המדרכה והשני ישב לידו. הם סיפרו לנו שהם נעקצו על-ידי נחיל דבורים ברחוב. הם סבלו מקושי בנשימה, גרד ונפיחות והיו במצב מסכן חיים. הענקנו להם טיפול רפואי תרופתי ראשוני כדי לייצב את מצבם ופינינו אותם לבית החולים".
באתר כללית מציינים כי "אם נחשפים בבת אחת לעקיצות רבות של חרקים ארסיים - למשל של נחיל דבורים - עלול להתפתח מצב חירום רפואי בגלל הארס הרב שסופג הגוף בתוך זמן קצר. כמויות הארס הגדולות עלולות לפגוע במערכות שונות בגוף, ולכן בכל מקרה של עקיצות מרובות יש לגשת לקבלת טיפול רפואי".
אנפילקסיס (הלם אלרגי), היא תגובה אלרגית חריפה וקיצונית, המתפתחת במהירות ועלולה לסכן חיים. התגובה האלרגית מערבת מערכות שונות בגוף, כולל מערכת הנשימה ודרכי הנשימה ומערכת זרימת הדם. לפי אתר מכבי, "הלם אלרגי עלול להתרחש כתוצאה מארס של חרקים, בעיקר דבורים או צרעות. אף שעקיצתם של כל החרקים עלולה לגרום לאנפילקסיס, הרוב המכריע של המקרים נגרם עקב עקיצות של דבורים או צרעות. מעריכים שכ-1 מכל 100 אנשים יסבלו מתגובה אלרגית לאחר עקיצת דבורה או צרעה, אולם רק מעטים יסבלו מתגובה חמורה ומהלם אלרגי".
סימפטומים של אנפילקסיס כוללים:
  • קשיי נשימה
  • סחרחורת
  • שינויים בעור הכוללים תחושת גרד או פריחה אדומה ומוגבהת מעל פני העור
  • אנגיואדמה. נפיחות באזורי גוף שונים (בשפתיים, בידיים וברגליים)
הלם אלרגי נגרם עקב "תגובת יתר של מערכת החיסון המזהה בטעות גורם כלשהו כאיום לבריאות הגוף ומגיבה בהתאם. חומר שמעורר תגובה אלרגית נקרא אלרגן. תגובת היתר עלולה לפגוע בכל אברי הגוף. פעמים רבות תגובת היתר תתרחש תוך דקות לאחר החשיפה לאלרגן אך תיתכן תגובת יתר גם כמה שעות לאחר החשיפה".