כחודשיים לאחר הדיווח על התפרצות מחודשת של נגיף הפוליו בישראל, משרד הבריאות משיק היום (ג') במסיבת עיתונאים מבצע חיסוני פוליו לילדים - "שתי טיפות". מבצע החיסונים מיועד לבני שלושה חודשים עד 17, ויתמקד ביתר שאת במי שלא קיבל את החיסון בנגיף המוחלש בשתי טיפות (bOVP) בין השנים 2005 ל-2013 (בני תשע עד 17) – שכן באותן השנים לא היה החיסון חלק מתכנית החיסונים של משרד הבריאות. עד כה אותרו שמונה ילדים עם פוליו, שבעה מהם לא היו מחוסנים. מבצע החיסונים ייערך בקופות החולים.
עוד על התפרצויות הפוליו בישראל:
"זו לא סיבה להיבהל, זו סיבה להתחסן. כמו בכל מקרה של סכנה מהתפשטות מחלה", אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ, "אין שום צורך בבהלה סביב העניין הזה, הדברים פשוטים - הולכים להתחסן, כי ילד מחוסן הוא מוגן".
5 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
"דרושים היענות ושיתוף פעולה מלא של הציבור". השר ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים על מבצע חיסוני הפוליו
(צילום: מוטי קמחי)
בתחילת חודש מרץ התגלה מקרה של פוליו בקרב בת ארבע מירושלים שנגרם על ידי וירוס הפוליו ועוד שמונה ילדים התגלו כחיוביים נגיף ללא תסמינים. "למעט ילד אחד, הילדים הללו אינם מחוסנים באופן מלא נגד פוליו", ציין השר הורוביץ. בנוסף, כחלק מניטור ביוב שעורך משרד הבריאות בשגרה, נמצא נגיף הפוליו בשפכים במספר ערים, ביניהן בני ברק וטבריה. "שלא כמו הקורונה, את נגיף הפוליו אנחנו מכירים עשרות רבות של שנים ויש לנו אפשרות למגר אותו לחלוטין", הודיע שר הבריאות. "ישראל עשתה את זה לפני עשור וקודם לכן לפני 40 שנה ונעשה את זה גם כעת".

"אנחנו נמצאים במרוץ למנוע את המקרה הבא"

במשרד הבריאות מבהירים כי מרבית הילדים שנדבקים בפוליו לא מגלים תסמינים אבל יכולים לגרום להתפשטות הנגיף ולמקרי הדבקה נוספים. הדבקה בצורה המדאיגה של הנגיף, שמאפיינת קצת פחות מאחוז אחד מהנדבקים, גורמת לשיתוק ילדים – מצב נדיר אך מסוכן מאוד שאין לו טיפול.
החיסון, מבהירים במשרד הבריאות, שנמצא בשימוש עשרות שנים, הביא כבר למיגור הפוליו בישראל בעבר ונמצא יעיל במניעת הדבקה. "כמו בקורונה, כמו בכל התמודדות עם נגיפים ומצבים בריאותיים, יש אלמנט חזק של סולידריות חברתית", אמר השר הורוביץ, "כשאני מתחסן או מחסן את הילד, אני שומר עליו, מונע התפשטות של הנגיף לאנשים אחרים ומונע וריאנטים. אנחנו יוצאים למבצע בכל הארץ כדי להגיע לכל ילדה וילד ובני נוער שלא התחסנו. דרושים היענות ושיתוף פעולה מלא של הציבור".
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הוסיף: "זו מחלה קשה שאנחנו מכירים לצערנו, ועלולה לגרום לנכות קשה ולפעמים גם סיכון לחיים, ומכאן החשיבות למנוע כל מקרה ומקרה. למעשה, אנחנו נמצאים במרוץ למנוע את המקרה הבא. כולנו יוצאים מתוך הנחה שאת הפוליו אפשר וצריך להכחיד".
5 צפייה בגלריה
נחמן אש בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
נחמן אש בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
"אפשר וצריך להכחיד". פרופ' נחמן אש בתדרוך בנושא החיסון נגד הפוליו
(צילום: מוטי קמחי)
החיסון המומת של הפוליו ניתן בזריקה לתינוקות במסגרת חיסוני השגרה בטיפות החלב, וכן חיסון מוחלש שניתן בשתי טיפות דרך הפה, מאז התפרצות קודמת של הנגיף בשנת 2013, גם הוא במסגרת חיסוני השגרה. פרופ' אש: "לפני חג הפסח התחלנו במבצע חיסון מוחלש בירושלים, שם היה המוקד עד עכשיו, ואני שמח לציין שהיענות האוכלוסייה הייתה טובה מאוד. היום אנחנו יוצאים לדרך במבצע חיסון נרחב לכלל הילדים. בשבועות האחרונים נערכנו לכך מבחינת תקציב, רכש חיסונים והבאתם לארץ".
ד"ר שרון אלרעי-פרייס: "יש לנו כיסים לא מחוסנים וזה ממש מירוץ נגד הזמן, אסור שיהיה פה עוד ילד עם שיתוק, ויש ילדים לא מחוסנים במדינת ישראל כשהווירוס כרגע בסירקולציה בלא מעט ערים"
החיסון נגד הפוליו ניתן בישראל מאז שנות החמישים. בין השנים 2005 ל-2013 הופסק החיסון המוחלש והוא חזר לשגרת החיסונים משנת 2013, בעקבות התפרצות מחודשת של הנגיף. חלק גדול מהשלמת החיסון שנדרשת היום, נובעת משינויים אלה ואוכלוסייה שלא קיבלה את החיסון הנדרש.
5 צפייה בגלריה
חיסון לפוליו בטיפת חולים ירושלים, 2013
חיסון לפוליו בטיפת חולים ירושלים, 2013
חיסון לפוליו בטיפת חולים ירושלים, 2013
(צילום: EPA)
מדיניות משרד הבריאות השתנתה ב-2013, אז אותרה נוכחות של פוליו במערכת הביוב. מאז 2013 חזר החיסון החי-מוחלש לתכנית החיסונים. לדבריה של ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ההחלטה להוציא ב-2005 את החיסון המוחלש משגרת החיסונים הייתה מוצדקת. "אם במשך 20 שנה לא ראו פוליו, אז אפשר היה רק לתת את החיסון בזריקות", היא אמרה והוסיפה: "ב-2013 התגלה פוליו בביוב, בזמנו זה היה הפוליו הפראי, ומתחילים לתת את החיסון ורואים שרק בדרך הזו אפשר באמת להתגבר על ההתפרצות".
5 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
שרון אלרעי פרייס בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
ד"ר אלרעי פרייס. "זה מרוץ נגד הזמן"
(צילום: מוטי קמחי)
פרופ' אלרעי פרייס מדגישה: "לא יקרה מצב שילד יקבל טיפות בלי שהוא קיבל זריקה קודם, זה הסדר המחויב. כדי להפסיק את ההתפרצות הזאת ולמנוע פוליו במדינת ישראל, אנחנו צריכים גם לוודא שאנשים לא יכולים להדביק האחד את השני. בסוף יש לנו כיסים לא מחוסנים וזה ממש מירוץ נגד הזמן, אסור שיהיה פה עוד ילד עם שיתוק, ויש ילדים לא מחוסנים במדינת ישראל כשהווירוס כרגע בסירקולציה בלא מעט ערים".

פוליו – הנגיף והחיסון

נגיף הפוליו שייך למשפחת נגיפי המעיים "אנטרו-וירוסים". ההדבקה מתרחשת מאדם לאדם באמצעות מגע עם רוק או הפרשות צואה. בקרב כ-90 אחוז ממקרי ההדבקה לא יגרום הנגיף לתסמינים כלשהם. בכעשרה אחוזים מהמקרים גורם הנגיף לתסמינים חולפים, ובהם חום גבוה, כאבי ראש וחולשת שרירים. באחוז אחד מהמקרים חודר הנגיף למערכת העצבים וגורם לשיתוק, לרוב ברגליים. במקרים נדירים עוד יותר גורם הנגיף לשיתוק של שרירי הנשימה ולמוות.
5 צפייה בגלריה
שיתוק פוליו
שיתוק פוליו
באחוז אחד מהמקרים חודר הנגיף למערכת העצבים וגורם לשיתוק
(צילום: shutterstock)
כמו ברוב המחלות הזיהומיות, חולים הנמצאים בסיכון גבוה הם תינוקות, קשישים ומי שסובלים מדיכוי של המערכת החיסונית, כמו חולי סרטן המטופלים בכימותרפיה, חולים המטופלים בסטרואידים וחולים הלוקים במחלות אימונולוגיות.
כיום מורכב החיסון נגד פוליו מכמה תתי-סוגים של נגיפי פוליו מומתים הניתנים בהזרקה תת-עורית, בשלוש מנות הזרקה ושלוש מנות דחף. במקרה של התפרצות פעילה של מגפת הפוליו, ניתן חיסון של נגיפים מוחלשים מסוג סייבין דרך הפה. את החיסון מקבלים בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה, שנה ופעם נוספת בכיתה ב'.
על פי הספרות הרפואית, החיסון נגד נגיף הפוליו מעניק לגוף הגנה במשך 20 שנים. עם זאת, אין המלצות ברחבי העולם לחסן שוב מבוגרים, פרט למקומות בהם יש דיווחים על תחלואה.