יותר מאלף רופאים כבר הצטרפו לקבוצת וואטסאפ של רופאים שרוצים רילוקיישן. כך סיפר הבוקר (יום ג') יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין בריאיון ל-ynet Live. הוא הגדיר את יום השביתה כ"בוקר שחור", והוסיף: "המבחן שלנו זה מבחן שבועת הרופא. אנחנו לא יכולים לממש את חובתנו למטופלים תחת שר בריאות שלא מחויב לפעול בסבירות. כבר עכשיו בעקבות הצעד הראשון של ההפיכה, נפתחה הקבוצה של למעלה מאלף רופאים שרוצים לעשות רילוקיישן למדינה אחרת. צריכים להבין, הקול שלי זה הקול המתון".
קראו עוד:
"אנחנו מנסים לשמור את החוזה המשותף, אבל מה שהממשלה עשתה אתמול זה הפרת החוזה. כשאנחנו הולכים לקבל טיפול, אנחנו מצפים לפעול בסבירות, לא ייתכן שהשרים פוטרים את עצמם מחובת הסבירות. עכשיו הם יכולים לעשות הכול, למנות אנשים בלתי כשירים לתפקידם, לקבל החלטות בלתי סבירות או לא לקבל החלטות חיוניות. זה מצב בלתי נסבל שלא מאפשר לנו לטפל, ולכן הממשלה היא זו שמשביתה את מערכת הבריאות, אם אנחנו לא נעצור את הדבר הזה עכשיו, מערכת הבריאות שלנו תהפוך להיות מערכת בריאות של עולם שלישי, תוחלת החיים בישראל תיפגע. לכן ההסתדרות הרפואית החליטה על שביתה היום, שביתה באחריות, כדי למנוע פגיעה במטופלים".
1 צפייה בגלריה
הפגנה רופאים בית ההסתדרות
הפגנה רופאים בית ההסתדרות
הפגנת רופאים מול בית ההסתדרות בתל אביב, הבוקר
(צילום: טל שחר)
איך החוק שעבר אתמול יגרום לכל התרחיש הזה? תאר. "תראה, החוק פוטר לחלוטין את השרים, כולל שר הבריאות, מלפעול בסבירות. לשר הבריאות יש סמכויות מאוד נרחבות. למשל הוא קובע, הוא חותם בסופו של דבר, מהם הקריטריונים להיות מומחה בכל אחד ממקצועות הבריאות. מחר, וזה לא דברים בעלמא, הרי הם כבר עכשיו רוצים למשל שעוזר רופא, במקום שיוכשר על-ידי המועצה המדעית, הוא יוכשר על-ידי גורם פוליטי שיכניס שר הבריאות. זו החלטה בלתי סבירה באופן קיצוני. אותו דבר הם רוצים לעשות לגבי שאר מקצועות הבריאות. אז מחר, בן אדם יעבור הכשרה קצרה ויוסמך כרופא. זה הטיפול שאתה היית רוצה לקבל מבנאדם שאיננו כשיר למלא את תפקידו? הממשלה נתנה לעצמה אור ירוק לעשות מה שהיא רוצה, פגיעה בבריאות. הדבר הזה מרסק את מערכת הבריאות".
האם זה אומר שמחר בבוקר ממנים את איציק זרקא למנכ"ל משרד הבריאות? לא. "אז קודם כל עובדה שכן, עובדה שרצו למנות לתפקידים מאוד משמעותיים בציבוריות הישראלית, מנהל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דברים אחרים שדורשים מקצועיות עילאית. רצו למנות אנשים בלתי כשירים לתפקידם. אז הלא יעלה על הדעת, לצערי עולה על הדעת. הממשלה הזאת זה כבר שור מועד, אז אי אפשר לסמוך, אני לא סומך על סמוטריץ' שיגן עלינו. הממשלה החליטה לבטל את המס על המשקאות בניגוד לכל היגיון, בניגוד למה שקורה ב-80 מדינות, למרות שאמרנו להם שזה לא יוריד את המחירים אבל זה כן יעלה את הסוכרת וההשמנה. היא עשתה את הדבר הזה. אז עכשיו יש עתירה לבג"ץ, בדיוק על הנוהלים, שזאת החלטה בלתי סבירה באופן קיצוני".
אבל ראש הממשלה גילה שיש בעיות עם סוכרת. "בדיוק, אז הנה, פתאום ראש הממשלה אומר 'רק עכשיו גיליתי'. זה נשמע לכם הגיוני? הרי אנחנו שלחנו לו מכתבים שוב ושוב, הוא התעלם מהם".