מוגש מטעם כללית רפואה משלימה
פודקאסט הדרך לרפואה משלימה כללית - פלדנקרייז
(צילום: מיקי שמידט)
בעידן שבו כאבי גב הפכו למגפה של ממש, שיטת פלדנקרייז מציעה גישה מהפכנית לטיפול בכאב ושיפור איכות החיים.
השיטה, שפותחה על ידי ד"ר משה פלדנקרייז בעקבות פציעה אישית, מתמקדת בשיפור המודעות התנועתית ובארגון מחדש של דפוסי תנועה. איתן מנדל, מורה בכיר ומטפל בשיטת פלדנקרייז בכללית רפואה משלימה, משוחח עם ד"ר מוטי לוי על עקרונות השיטה ועל השפעתה המשמעותית על איכות חייהם של המטופלים.
"שיטת פלדנקרייז מתמקדת בשיפור ההתארגנות הכללית של הגוף באמצעות תנועות עדינות ומודעות," מסביר מנדל. "אנחנו עובדים על סנכרון בין התמונה התודעתית של הגוף לבין המציאות הפיזית, מה שמסייע במניעת כאבים ופציעות".
הגישה ההוליסטית של השיטה מתייחסת לגוף כולו ולא רק לאזור הכואב. מנדל מדגיש: "כאבי גב יכולים להיות סימפטום לארגון לא מיטבי של תנועות הגוף. למשל, אדם עם יבלת ברגל עלול לשנות את הליכתו ולגרום לכאבי גב. אנחנו עוזרים למטופלים לזהות ולתקן את המקור האמיתי של הבעיה".
חשיבות רבה ניתנת לגיוון בתנועות ובמנחים היומיומיים. "אנחנו ממליצים לגוון בתנועות ובמנחים במהלך היום," אומר מנדל. "למשל, להחליף נעליים, לשכב לרגע על הרצפה אחרי ארוחת הצהריים, או לשנות את תנוחת הישיבה. גיוון תנועתי מאפשר לשרירים לעבוד בצורה מאוזנת יותר ומפחית את העומס על אזורים מסוימים בגוף".
שיטת פלדנקרייז מציעה הן טיפולים אישיים והן קבוצתיים. טיפול אישי כולל מגע והנחיה ספציפית, בעוד שיעור קבוצתי מתבצע בהנחיה מילולית בלבד. "הבחירה בין טיפול אישי לקבוצתי תלויה בצרכים האישיים של המטופל," מסביר מנדל. "טיפול אישי מאפשר התאמה מדויקת, בעוד שיעור קבוצתי מספק סביבה תומכת ואפשרות ללמוד מאחרים".
אחד היתרונות המשמעותיים של השיטה הוא התאמתה למגוון רחב של אנשים. "השיטה מתאימה לכל מי שמבקש לשפר את היכולת התנועתית שלו - מילדים עם בעיות התפתחותיות, דרך ספורטאים המבקשים לשפר ביצועים, ועד לקשישים המעוניינים לשמור על עצמאות תנועתית," מציין מנדל.
במיוחד באוכלוסייה המבוגרת, השיטה מסייעת במניעת נפילות ופציעות. "אנחנו עוזרים לקשישים לשפר את הקשר שלהם עם הרצפה, ללמוד כיצד ליפול ולקום בבטחה," מסביר מנדל. "זה מפחית את הפחד מנפילות ומאפשר להם להישאר פעילים ועצמאיים יותר".
שיטת פלדנקרייז משתלבת היטב עם שיטות טיפול אחרות. "פלדנקרייז עוסקת בתנועות בסיסיות בחיי היום-יום, ולכן היא משתלבת בקלות עם שיטות טיפול נוספות כמו פיזיותרפיה, יוגה או טאי צ'י" מוסיף מנדל. "מטופלים שמשלבים פלדנקרייז עם פיזיותרפיה, למשל, מדווחים על שיפור מהיר יותר".
חשוב לציין שהשיטה אינה מוגבלת רק לטיפול בכאבי גב. מנדל מספר: "ראינו שיפורים משמעותיים אצל אנשים עם בעיות נוירולוגיות, פציעות ספורט, ואפילו אצל אנשים שסובלים מחרדה או מתח".
הבסיס המדעי לשיטה נעוץ בעקרונות של נוירופלסטיות - היכולת של המוח לשנות את עצמו. "באמצעות תרגול מודע של תנועות, אנחנו מסייעים למוח ליצור מסלולים עצביים חדשים ויעילים יותר," מסביר מנדל.
עם זאת, מנדל מדגיש את חשיבות המחויבות והפתיחות של המטופל לתהליך. "תהליך הטיפול דורש מחויבות, עם סדרת טיפולים של לפחות שמונה מפגשים. הפתיחות לשינוי והמודעות העצמית הם חלק מרכזי מהתהליך".
לדבריו, "השינוי מגיע עם הזמן והתרגול. אנחנו מעודדים את המטופלים להטמיע את העקרונות בחיי היום-יום שלהם, מעבר לשיעורים עצמם".
מוגש מטעם כללית רפואה משלימה
פורסם לראשונה: 14:10, 26.09.24