משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - הטיפול התרופתי שיכול להאריך חיים
מחקר שפורסם לאחרונה מראה השפעה דרמטית של טיפול תרופתי שבועי בהשמנה, שמטרתו הראשונית היא הפחתת משקל, גם על הפחתת הסיכון למחלות לב ומוח, על תמותה וככזה המונע הידרדרות של הכליות. מה יש בתרופה זו? בפרק הפעם התארח ד"ר רועי אלדור, מנהל יחידת הסוכרת באיכילוב, בניסיון לענות על שאלות אלה.
הטיפול התרופתי נגד השמנה, שהפך פופולרי בשנים האחרונות לטיפול במשקל, עבר בדיקות רבות. חלק מאותן בדיקות, נעשו לבקשת ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי), שנעשו כדי להוכיח שאינן משפיעות לרעה על בריאות הלב. בדרך גילו שם עוד הרבה דברים.
צפו בפודקאסט המצולם:

מורידה משקל אבל גם תחלואה
"אז היו הפתעות", מספר כהקדמה פרופ' רז, "ב- 2011 יצא מחקר גדול מאוד על תרופה שבעצם היום היא מפותחת יותר, והראתה ירידה ב-20% בתחלואה ובתמותה של סוכרתיים שקיבלו אותה. בעקבות זה, נעשו מחקרים רבים, וכל המחקרים הראו שסוגי התרופות מסוג התרופה שניתנת עכשיו, זו החד שבועית, מורידה מאוד תחלואה לבבית ותמותה אצל חולי סוכרת".
לאחרונה, לאחר כ-20 שנות שימוש בתרופה זו לסוכרת, גילו שהיא לא רק טובה לסוכרתיים אלא טובה גם להפחתה במשקל באופן כללי, מכיוון שהיא בעלת השפעה על תחושת השובע, הרעב, והחידוש הוא שהיא נכונה ומועילה, לא רק לסוכרתיים. "לאחרונה יצא מחקר מרשים, שהראה הורדה של 20% בתחלואה ובתמותה של אנשים שמנים שאינם סוכרתיים", מסביר פרופ' רז.
"אני עוסק כבר יותר מ-15 שנים במחקר של התכשירים ממשפחת ה-GLP1 שזה התרופות האלה ואין לנו מושג איך הן עובדות", מודה ד"ר אלדור. "זה מוריד תיאבון, זה נכון, אבל זה עושה כל כך הרבה דברים בגוף, וכל כך הרבה דברים מרתקים בגוף...תיאבון זה כל ההוויה שלנו, כי זה גם איך שמטופלים מסתכלים על אוכל ועל תכנון ארוחות. זה משהו הרבה יותר תלת ממדי. אז אני אומר בסוף, גם אנחנו לא יודעים הרבה על איך עובדות תרופות, גם בתחום הסוכרת, אבל יש את התוצאות הקליניות".
האזינו לפודקאסט המלא:

"יש להן גם השפעה בכל כך הרבה גורמים", מודה פרופ' רז בהתפעלות, "הן משפרות דרמטית את הכבד השומני. יש להן השפעה על המוח. אנחנו יודעים היום שמי שמקבל את התרופות האלה, כנראה זה ידכא או יעכב את ההידרדרות המוחית שלו, הקוגניטיבית שלו. יש להן השפעה בהרבה מקומות".
מי לא יכול לקבל את התרופה? "יש כמובן כאלו שלא מגיבים לתרופות, יש שלא יכולים ליטול אותן בגלל בעיות גנטיות ויש מי שזה לא עושה להם כלום, כן. אבל רוב האוכלוסייה מגיבה טוב, ויכולה להשתמש בתרופה", הוא אומר.
מבלי להפחית מחומרתה של המחלה בהשמנה
ד"ר אלדור מבקש גם לתת תמונה היסטורית על מגפת ההשמנה: "המחקר הזה, שיצא עכשיו באנשים עם מחלת ההשמנה, הראה שיש לנו תרופה שהיא לא רק מאוד יעילה לטיפול במחלת ההשמנה, עם ירידות של 15% עד 18% במשקל, אלא שהן גם בטיחותית, ומועילות לאנשים עם מחלת ההשמנה ומחלה קרדיווסקולרית קודמת. זה אירוע דרמטי. זה בעצם אירוע היסטורי בתולדות האנושות, כי מהיום ואילך נוכל להתחיל לטפל בצורה יעילה במחלת ההשמנה", הוא אומר.
ד"ר אלדור מדגיש, שצריך להקפיד לתת את התרופה לאנשים לפי התוויה, בליווי רפואי ולאורך כל חיי המטופל, כך נראה. את זה יצטרכו לבדוק לאורך שנים ומול תרופות שונות שמפותחות כיום.
האם הטיפול תלוי גם בשמירה על אורח חיים?
ד"ר אלדור אומר שיש כנראה קשר בין הצלחת הטיפול לבין תזונה ודיאטה בריאה יותר וללא כל ספק יש קשר לקיום פעילות גופנית ולחיזוק של מסת השריר.
שני הרופאים מראים ששמירה על יציבות משקלית היא החשובה ביותר לבריאותו של האדם או האישה המתמודדים עם מחלת ההשמנה. "...תתחיל דיאטה, תרד, ואז נוסיף לך את התרופה והיא תוריד אותך עוד ונמקסם את האפקט של התרופה", אומר ד"ר אלדור.
פורסם לראשונה: 09:11, 08.01.24