פרופ' סיריל כהן על האבסורד באי ביצוע בדיקת PCR בחשיפה לחולה
(צילום: סטס קופולו)
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, התייחס היום (ד') באולפן ynet לתופעה מסוכנת למדי שתופסת תאוצה: אנשים שיודעים שהם עלולים להתגלות כמאומתים, אינם עוברים בדיקת PCR, כנדרש, אלא מסתפקים בבדיקה ביתית.
קראו עוד:
"התופעה בהחלט בעייתית", אמר פרופ' כהן. "הבדיקות הביתיות אינן מדויקות לגמרי. אלו בדיקות סקר. נניח, אם יש לי איזשהו ספק קטן, כי יש לי קצת כאב בגרון אבל אני לא יודע שנחשפתי לחולה, ורוב הסיכויים שאני בסדר - אני עושה את זה ליתר ביטחון. אבל אם אני יודע שנחשפתי לחולה, עליי לעבור בדיקת PCR. צריך לקחת בחשבון שהיעילות של הבדיקות הביתיות הן סביב 80% בממוצע, כך שהרבה פעמים הן מפספסות".
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
בדיקת קורונה ביתית. "הרבה פעמים יש פספוסים", אומר פרופ' כהן
(צילום: shutterstock)
בהמשך הריאיון התייחס פרופ' כהן לווריאנט דרום אפריקני חדש יחסית, שמעורר דאגה בקרב מומחים בכל העולם. "הוא כבר הגיע לאנגליה, לסין ולשווייץ", אמר, "וצובר יותר מוטציות מכל וריאנט אחר שהכרנו עד עכשיו. זה מטריד אותנו, כי ככל שהוא משתנה, הוא יכול לרכוש תכונות מסוכנות, כמו התחמקות ממערכת החיסון, התרבות רבה בגוף של חולה והדבקה מוגברת. אנחנו צריכים לעקוב אחריו ולקוות שהחיסונים יעזרו. כרגע אנחנו לא יודעים אם הם עוזרים או לא".
לשאלה, מה יש בדרום אפריקה שמאפשר יצירת וריאנטים מסוכנים, השיב פרופ' כהן: "הכול קשור לעובדה שפחות אנשים מתחסנים שם. יש לך הזדמנות להידבק, וכל בן אדם שנדבק הוא מכונה ליצירת וריאנטים. גם הצפיפות ותנאי התברואה משפיעים. כל עוד יהיו הדבקות, לצערי אנחנו צפויים לראות עוד ועוד וריאנטים".
"הווריאנט הדרום אפריקני צובר יותר מוטציות מכל וריאנט אחר שהכרנו עד עכשיו. זה מטריד אותנו, כי ככל שהוא משתנה, הוא יכול לרכוש תכונות מסוכנות, כמו התחמקות ממערכת החיסון, התרבות רבה בגוף של חולה והדבקה מוגברת"
פרופ' כהן גם נשאל לדעתו על החיסון השלישי, שניתן בישראל אבל מעורר התנגדות בארגון הבריאות העולמי. "בהסתכלות גלובלית, אנשי הארגון צודקים", אמר, "כי זה קצת מוזר שיש כבר מדינות שמתקדמות למנה שלישית, ויש מדינות שעוד לא נתנו מנה ראשונה לאוכלוסיות בסיכון. מצד שני, אנחנו חלוצים במנה השלישית, וזאת תרומתנו לידע העולמי ולמאבק בקורונה. אנחנו לוקחים פה צעד קדימה, עושים דברים שאחרים עוד לא עשו, ואנשים בכל העולם לומדים מאיתנו ומצטטים את המחקרים שלנו, כך שגם אם קיבלנו קצת יותר מנות, ואנחנו כבר משתמשים במנה השלישית - אני חושב שהתרומה שלנו לשאר העולם היא בהחלט מכובדת".