כולם מדברים על טופו, אבל מה אנחנו באמת יודעים עליו? טופו הוא מוצר פופולרי מבין מוצרי הסויה המסורתיים. הוא נוצר בעקבות תהליך גיבון של הסויה, שנחשבת למזון בסיסי כבר אלפי שנים במזרח הרחוק.
הטופו עשיר בחלבון איכותי, סיבים תזונתיים, ברזל, סידן, אבץ, מגנזיום, ואשלגן. למרות שטופו מגיע מהצומח, הוא מכיל את כל חומצות האמינו החיונית. מנה של 100 גרם טופו (בדרך כלל שליש אריזה) מכילה כ-8 גרם חלבון, כמות חלבון יפה ל-100 גרם מזון. החלפת חלבון מהחי בחלבון מהצומח כגון טופו, עשויה לתרום להורדת רמות הכולסטרול בדם עקב ירידה בצריכת שומן רווי וכולסטרול ולהקטין את הסיכון למחלות לב.
2 צפייה בגלריה
טופו סויה תזונה
טופו סויה תזונה
טופו. עשיר בחלבון ובחומצות אמינו
(צילום: shutterstock)
"לא נמצא קשר בין צריכת סויה לבין עלייה בסיכון לחלות בסרטן השד. יתרה מכך לפי אגודת הסרטן האמריקנית (ACS) צריכת מזונות סויה מסורתיים כמו טופו עשויה להוריד את הסיכון לחלות בסרטן השד, הערמונית ורירית הרחם, וייתכן שגם בסוגי סרטן נוספים"
האם יש קשר בין טופו לסיכון בתחלואה בסרטן? לא נמצא קשר בין צריכת סויה לבין עלייה בסיכון לחלות בסרטן השד. יתרה מכך, נמצא כי צריכת סויה עשויה לסייע במניעת סרטן השד, וקשורה בסיכון מופחת להישנות הגידול בקרב חולות ושורדות סרטן שד.
לכן, המלצות התזונה האמריקניות והבריטיות כוללות מוצרי סויה, וביניהם גם הטופו. לפי אגודת הסרטן האמריקנית (ACS) צריכת מזונות סויה מסורתיים כמו טופו עשויה להוריד את הסיכון לחלות בסרטן השד, הערמונית ורירית הרחם, וייתכן שגם בסוגי סרטן נוספים.
ג'ני זיסליןג'ני זיסלין
באגודה מציינים שצריכת סויה מתונה של מנה, שתיים ביום, ואף שלוש מנות ביום (מנה = 100 גרם טופו) היא בטוחה ועשויה לספק יתרונות בריאותיים, לרבות עבור חולות ושורדות סרטן השד. בנוסף, נמצא בקרב נשים באסיה קשר בין צריכת סויה לירידה בסיכון לשבר בצוואר הירך.
בניגוד לכל מה שנאמר ונכתב בעבר, מה שהוביל להטעיה רבה בקרב הציבור, ממחקרים רבים עולה כי לטופו אין השפעה אסטרוגנית על מערכת הרבייה הנשית והגברית. סקירת מחקרים העלתה שצריכת טופו בטוחה בכל שלבי החיים.
האם גם ילדים יכולים לאכול? המסקנה העולה מסקירת מחקרים היא שצריכת טופו בטוחה בכל שלבי החיים וניתן לאכול החל משלב ינקות, הילדות וכמובן בהתבגרות.
האם יש מישהו שאסור לו טופו? יש מעט מחקרים על היפותירואידיזם (תת-פעילות בלוטת התריס), לכן במקרים ספציפיים מומלץ להתייעץ באופן פרטני. באופן כללי, במקרים מסוימים שבהם ידוע על בעלי רגישויות שונות, אלרגיות וכדומה, לאותם ילדים או בוגרים מומלץ להתייעץ עם גורם רפואי מתאים.
2 צפייה בגלריה
טופו סויה תזונה
טופו סויה תזונה
משתלב עם כל סוגי המזונות. טופו
(צילום: shutterstock)
האם יש שילובים של טופו עם מזונות אסורים? אין מזונות המוגדרים כאסורים לשילוב עם טופו, שכן יכול להשתלב עם הכל. טופו שלעצמו הוא עשיר בערכים תזונתיים כפי שצוין, משתלב נהדר כמנה עיקרית לצד כל תוספת שנבחר ובשלל אפשרויות.

מתכון לממרח טופו

מצרכים:
1 חבילת טופו ( עדיף מרקם רך )
כוס שמן זית ¼
כוס מים ¼
3 כפות זעתר ( חובה!)
1 שן שום
כוס לימון סחוט ½
1 כפית מלח שטוחה
כפית פלפל שחור ¼
אופן ההכנה:
לשים את כל החומרים בבלנדר, לערבב את כל המצרכים עד לקבלת תערובת אחידה. בתאבון.
הכותבת היא דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות מחוז צפון