נגיף הקורונה עלול לגרום להתכווצות המוח והפחתה בחומר האפור באזורים השולטים ברגש ובזיכרון, כך גילו לאחרונה חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד. השפעות המחלה על המוח נראו אפילו אצל מי שלקו במחלה קלה ולא אושפזו. עדיין לא ברור למשך כמה זמן משפיעה הפגיעה המוחית על הנדבקים בנגיף.
קראו עוד:
המחקר, שעבר בקרת עמיתים, פורסם בכתב העת Nature והתבסס על מחקר "ביובנק" בבריטניה הכולל מחקרים בהשתתפות כחצי מיליון איש מאז שנת 2012, ומסד נתונים של סריקות שתועדו לפני המגפה, המאפשר לחקור את השפעות הנגיף.
הממצאים הראו שחלק מהאנשים שנדבקו בנגיף הקורונה סבלו מ"ערפול מוחי", מושג שכולל פגיעה בזיכרון, בקשב, בריכוז, במהירות ובעיבוד המידע
במחקר החדש נבדקו שינויים במוח בקרב 785 משתתפים בגיל 51 עד 81 שנה. החוקרים סרקו את מוחות הנבדקים פעמיים. 401 איש נדבקו בקורונה בין הסריקה המוחית הראשונה לשנייה, שבוצעה 141 ימים בממוצע לאחר הסריקה הראשונה. הסריקות שלהם הושוו ל-384 נבדקים נותרים, שלא נדבקו בקורונה. מתוך 401 הנדבקים, 15 אושפזו כשהם במצב בינוני עד קשה. בנוסף לסריקות המוחיות, המשתתפים עברו סדרת מבדקים לתפקודים קוגניטיביים מפותחים.
1 צפייה בגלריה
האזור במוח שנקרא PFC ומעורב בתהליכי תכנון ויצירתיות ועוזר לתכנן את העתיד
האזור במוח שנקרא PFC ומעורב בתהליכי תכנון ויצירתיות ועוזר לתכנן את העתיד
אפילו במקרי קורונה קלים, המשתתפים במחקר הראו הפחתה ביכולת התפקודים הקוגניטיביים
(צילום: Shutterstock)
המחקר נערך כאשר וריאנט אלפא היה דומיננטי בבריטניה, וככל הנראה אף אחד מהנחקרים לא נדבק בזן דלתא, ובוודאי שלא באומיקרון. הממצאים הראו שחלק מהאנשים שנדבקו בנגיף הקורונה סבלו מ"ערפול מוחי", מושג הכולל פגיעה בזיכרון, בקשב, בריכוז, במהירות ובעיבוד המידע.

המוח התכווץ בשיעור של 0.2 עד 2 אחוזים

אפילו במקרי קורונה קלים, המשתתפים במחקר הראו הפחתה ביכולת התפקודים הקוגניטיביים (זיכרון, קשב, וויסות רגשות), ופגיעה ביכולת המיקוד והארגון. הסריקות המוחיות הראו שגדלי המוח של הנבדקים התכווצו בשיעור של 0.2 עד 2 אחוזים מחקרים קודמים כבר הראו שאנשים שסבלו מאיבוד חוש הריח, סובלים גם מאיבוד החומר האפור במוח. עם זאת, במחקר הנוכחי לא נבדק נושא זה.
החומר האפור מהווה מרכיב עיקרי של מערכת העצבים המרכזית, לה שייכים המוח וחוט השדרה. הוא מורכב מגופי תאי העצב, בניגוד לחומר הלבן, שבנוי לרוב משלוחות הנקראות אקסונים ואחראיות על ההעברה החשמלית של האותות במערכת העצבים. החוקרים הסבירו כי הפחתה בנפח החומר האפור של 0.2 עד 0.3 אחוזים היא תקינה, אולם הממצא שהראה כי בחלק מהנבדקים קיים איבוד נפח מוח של עד 2 אחוזים הוא חריג.
לחוקרים עדיין לא ברור למשך כמה זמן נמשכת הפגיעה בחומר האפור במוח, ומה הסיבה להתכווצות המוח. הדרך היחידה לוודא זאת היא לסרוק את מוחם של הנבדקים בעוד כשנה עד שנתיים.