הטיפול האנטי ויראלי נגד נגיף האיידס חולל מהפכה בעולם, וכעת נחשפים הנתונים: ארגון הבריאות העולמי פרסם את העדויות המדעיות שמראות כי נשאי HIV בעלי רמות נגיפיות בלתי מזוהות בבדיקות דם או נמוכות מאוד, אינם מידבקים ובעלי תוחלת חיים רגילה. הממצאים פורסמו גם בכתב העת הרפואי הנחשב Lancet ובכנס רפואי על הנגיף ומחלת האיידס.
קראו עוד:
ההגדרות החדשות של הארגון מתארות את סף העומס הנגיפי העיקרי של HIV, המחלק את נשאי ה-HIV ל"אנדטקטבל", כלומר אלה שהנגיף נמצא בגופם אך אינו מזוהה בבדיקות הדם, לבעלי רמה נגיפית נמוכה – במדד "עומס נגיפי" של מתחת ל-1,000 עותקי הנגיף לכל מ"ל של בדיקת דם – רמה המכונה גם "עומס ויראלי מדוכא", או בעלי עומס נגיפי גבוה.
1 צפייה בגלריה
איידס HIV בדיקת דם
איידס HIV בדיקת דם
הנגיף לא מזוהה בבדיקות הדם. אנדטקטבל
(צילום: shutterstock)
"במשך יותר מ-20 שנה, מדינות בכל רחבי העולם מסתמכות על ההנחיות המבוססות על ראיות של ארגון הבריאות העולמי למניעה, בדיקה וטיפול בזיהום ב-HIV", אמר ד"ר טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי. "ההנחיות החדשות לגבי ההגדרות שאנו מפרסמים היום, יסייעו למדינות להשתמש בכלים רבי עוצמה בעלי פוטנציאל לשנות את חייהם של מיליוני אנשים החיים עם או בסיכון ל-HIV".
בישראל חיים היום כ-8,000 נשאי HIV, מרביתם נוטלים מדי יום לפחות כדור אחד. הנשאים נדרשים להקפיד על נטילת הכדורים, שכן חריגה עלולה להוביל להתפשטות הנגיף, להדבקת פרטנרים מיניים ולתחלואה באיידס
"הנתונים החדשים מתכתבים עם הידע הרפואי של השנים האחרונות שמוכיח שנשאים בעלי רמות נמוכות של הנגיף – אנדטקטבל – אינם מעבירים את הנגיף לאחרים", אומר ל-ynet ד"ר איציק לוי, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל מרפאת האיידס במרכז הרפואי שיבא, "כבר זמן רב אנחנו כבר לא ממליצים על ניתוח קיסרי גם לנשים נשאיות אצלן רמות הנגיף נמוכות מאוד, והן יכולות ללדת בלידה רגילה. אנחנו ממשיכים להמליץ על בדיקות HIV בכל זמן ובכל מקום, כי גילוי מוקדם מציל את החיים של הנשא, ושל כל מי שיכולים להידבק ממנו".
כ-8,000 נשאי HIV בישראל כיום
בסוף 2022, 29.8 מיליון מתוך 39 מיליון האנשים שחיים עם HIV נטלו טיפול אנטי-רטרו-ויראלי (שמשמעותו 76% מכלל האנשים שחיים עם HIV). כמעט שלושה רבעים מהם (71%) חיים עם HIV מדוכא (כלומר רמות נמוכות שלו בגוף או שאינן מזוהות). המשמעות היא שבריאותם מוגנת היטב והם אינם בסיכון להעביר HIV לאנשים אחרים. בעוד שזו התקדמות חיובית מאוד עבור מבוגרים החיים עם HIV, הטיפול בילדים אינו מיטבי ורק פחות ממחצית הילדים הנשאים מטופלים בזמן ועל פי ההנחיות.
ד"ר איציק לויד"ר איציק לויצילום: דוברות שיבא

בארגון גם ניתחו נתונים מהתפרצות אבעבועות הקוף שהתרחשה במדינות רבות לפני כשנתיים: מבין יותר מ-82 אלף מקרי אבעבועות הקוף, אצל כ-32 אלף היה מידע על הדבקה או נשאות ל-HIV. מבין אלה, 52% חיו עם HIV, רובם היו גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים. יותר מ-80% מהם דיווחו כי על פי ההערכות נדבקו בנגיף בעקבות יחסי מין עם גברים.
מבין 16 אלף איש שאובחנו עם אבעבועות הקוף וחיים עם הנגיף, כרבע סבלו ממחלת HIV מתקדמת או כיסוי חיסוני, מה שהוביל לסיכון מוגבר לאשפוז ולמוות. מנגד, לאלה שחיים עם HIV ושנטלו טיפול על פי ההנחיות והיו בעלי רמות נמוכות של הנגיף – היו עם תוצאות אשפוז ומוות דומות למי שאינם נשאים של HIV.
בישראל חיים היום כ-8,000 נשאי HIV, רובם נוטלים מדי יום לפחות כדור אחד. הנשאים נדרשים להקפיד על נטילת הכדורים, שכן חריגה עלולה להוביל להתפשטות הנגיף, להדבקת פרטנרים מיניים ולתחלואה באיידס.
בעקבות אישור גופי בריאות מובילים בעולם בהם ה-FDA והחברה האירופית לטיפול באיידס, אישר גם משרד הבריאות הישראלי זריקות הנלקחות אחת לחודשיים, במקום נטילת כדורים כל יום. הטיפול החדש כולל מתן שתי זריקות אחת לחודשיים בתרכיבים Vocabria של חברת גלקסו סמית קליין ו-Rekambys של יאנסן. הזריקות יינתנו באותו ביקור, אחת לחודשיים, במרפאות קופות החולים או במרפאות ה-HIV בבתי החולים, לאחר קבלת מרשם ממומחים למחלות זיהומיות במרפאות איידס.