שיעור הבדיקות מזנק – ומספר ימי ההמתנה ל-MRI משתנה באופן משמעותי בין הערים השונות בישראל. כך הוצג בדיון שנערך היום (שני) בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא אישור תקנות מכשירים רפואיים, האמורות לשפר את זמינות הבדיקות.
קראו עוד:
משרד הבריאות מבקש לאשר הוספת 28 מכשירים רפואיים חדשים למערכת הבריאות, שעשויים לשפר את הנגישות לבדיקות MRI ו-CT בכל הארץ ובפרט בפריפריה, ולקיצור התורים. ואולם, תוספת המכשירים לא הגיעה יחד עם תוספת תקינה בשלב זה, מה שעשוי לעכב את תחילת השימוש במכשירים שנוספו.
2 צפייה בגלריה
מכשיר לבדיקת MRI
מכשיר לבדיקת MRI
תוספת המכשירים לא הגיעה יחד עם תוספת תקינה. מכשיר MRI
(צילום: shutterstock)
יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, מתחה ביקורת על משרד הבריאות ששלח את נתוני הזמינות לבדיקות רק ביום הדיון. "אנחנו חייבים לציבור", אמרה סילמן, "נלמד ונבחן את חלוקת המכשירים ובהתאם נביא את הדברים לאישור".

133 ימי המתנה לבדיקת MRI

על פי הנתונים שהציג משרד הבריאות, בעוד שבנפת רמלה זמן ההמתנה לבדיקה החשובה עומד על לא פחות מ-133 ימים, באזור טבריה והכנרת הוא כשבעה ימים בלבד – נתון נמוך במיוחד שחלק מחברי הכנסת הטילו ספק באשר למהימנותו.
ח"כ אופיר כץ מהליכוד: "אשמח לפגוש תושב טבריה אחד שקיבל תור ל-MRI תוך שבוע. המציאות היא שאנשים בפריפריה מחכים חודשים ארוכים ופשוט מתים בזמן ההמתנה"
עוד עולה מהנתונים שהציג משרד הבריאות, כי באשקלון זמן ההמתנה הוא 93 ימים; באר שבע: 69; בתל אביב ממתינים לבדיקה 77 יום בממוצע; ובצפת 71 ימים. מחוז תל אביב הוביל במספר בדיקות ה-MRI בשנת 2021, עם כ-170 אלף בדיקות בסך הכול, לעומת 81 אלף בחיפה ו-56 אלף באזור ירושלים. באזור המרכז, לא כולל תל אביב, בוצעו 90 אלף בדיקות.
כאמור, לא כולם הביעו אמון בנתונים שהוצגו על ידי המשרד. "בתור מי שחי ונושם את פערי הבריאות בפריפריה, הבדיקה של משרד הבריאות פשוט תמוהה", אמר ח"כ אופיר כץ (הליכוד). "אשמח לפגוש תושב טבריה אחד שקיבל תור ל-MRI תוך שבוע. המציאות היא שאנשים בפריפריה מחכים חודשים ארוכים ופשוט מתים בזמן ההמתנה. רבים מהם נאלצים לנסוע למרכז כדי לקבל את הבדיקות ומשרד הבריאות לא לקח את זה בחשבון בנתונים. ככה בדיוק מייצרים פערים. אנחנו דורשים שהפריפריה תקבל את תוספת המכשירים שעליה החליטו השרים".
2 צפייה בגלריה
אופיר כץ באולפן ynet
אופיר כץ באולפן ynet
כ"כ אופיר כץ. "דורשים שהפריפריה תקבל את תוספת המכשירים שעליה החליטו השרים"
(צילום: קובי קואנקס)
במשרד הוצגו גם נתוני ההמתנה לבדיקות CT, כאשר בישראל ישנם כיום 79 מכשירים זמינים. על פי הנתונים, זמן ההמתנה בחדרה לבדיקת CT הוא הגבוה ביותר ועומד על 45 ימים, בעוד שבחיפה הוא 24 ובתל אביב - 12 ימים בלבד.