ריץ' בן ה-95 מתכונן למרתון ירושלים
(באדיבות המשפחה)
יותר מ-12 אלף איש יעמדו על קו הזינוק של מרתון ווינר ירושלים, שיוזנק ביום שישי הקרוב בשעת בוקר מוקדמת, וביניהם משתתף אחד מיוחד במינו - לאון (לארי) ריץ'. ריץ' השתתף בתחרויות כל חייו, ובשנים האחרונות מקפיד להשתתף במרתון ירושלים. כשהמרתון האחרון התבטל עקב מגפת הקורונה, ריץ' המשיך לחכות ולקוות להשתתף במרוץ הבא. השבוע, בגיל 95, יוכל שוב להגשים את החלום.
ריץ' נולד בברמינגהם, אנגליה בשנת 1925. בצעירותו הוא שיחק כדורגל והעביר את רוב נעוריו בין פנימיות נוער שונות ברחבי המדינה, עד שגויס לצבא. לאחר שירותו הצבאי, ריץ' מצא עבודה במפעל בגדים בעיר לידס שבצפון המדינה והקים משפחה עם אישה ושני ילדים. מדי יום ראשון ריץ' ומשפחתו היו יוצאים ביחד להליכות ארוכות בטבע, בעיקר באזור יורקשייר והאגמים.
3 צפייה בגלריה
לאון ריץ' משתתף במרתון ירושלים
לאון ריץ' משתתף במרתון ירושלים
משתתף מזה עשור במרתון ירושלים
(צילום: באדיבות המשפחה)
הוא הצטרף לקבוצת הליכה שיצאה בכל מזג אוויר להליכות מאתגרות, ולעיתים קרובות היה יוצא להליכה בתשע בבוקר וחוזר בערב. "נדיר שהוא היה מפספס הליכה ביום ראשון, אלא אם היה אירוע כמו חתונה", מספרים בני משפחתו, "יום ראשון היה היום להליכה".
בשנת 2003, לאחר שיצאו לגמלאות, החליטו ריץ' ואשתו לעלות לישראל. כפנסיונר הוא כבר לא היה צריך לחכות ליום החופשי שלו על מנת לצאת להליכות. בני הזוג גרו חמש שנים בדיור מוגן "נורדיה", שם היה יוצא להליכות ומנסה לגוון, פעם במושב ופעם בחוף, כדי שלא להשתעמם. בין לבין עסק בגינון בביתו. ריצות קצרות שעשה ברחבי המושב הלכו והתארכו בהדרגתיות, עד שנזדקק לאתגר גדול יותר. כששמע על מרתון ירושלים – החליט שזה בדיוק מה שהוא צריך, וכך התחיל החיבור בין ריץ' למרתון ירושלים בשנת 2010.

רץ למען הנכד

ריץ' השתתף בריצות נוספות לאורך השנים אבל שום דבר לא משתווה למרתון ווינר ירושלים, שהפך לאלמנט מרכזי בחייו, בעיקר מאז שאשתו נפטרה לאחר נישואים של יותר מחמישים שנה. "זה משאיר אותי מרוכז ונותן לי תכלית. חיכיתי לזה, ומאז שאשתי נפטרה זה נותן לי משמעות", מסביר ריץ'.
אחד מנכדיו של ריץ' הוא נער בעל צרכים מיוחדים, מה שגרם לסבו להצטרף לקבוצת הריצה של ארגון "שלוה" - האגודה הישראלית לטיפול באנשים עם מוגבלויות ושילובם בחברה הישראלית, במטרה לגייס תרומות ולהגביר את המודעות לארגון. המטרה הניעה את ריץ' ונתנה לו מוטיבציה נוספת להשתתף במרתון, עם חולצה שעליה מתנוסס שם הארגון.
פרט למגפת הקורונה שהביאה לביטולו של מרתון 2020, ריץ' לא נתן לשום דבר לעצור אותו. הוא היה מאושפז מספר פעמים, אפילו שבר צלע, אבל כל זה לא מנע ממנו לחזור ולקחת חלק באירוע
בעשור מאז שהתחיל לקחת חלק במרתון, ריץ' משתתף במקטע של חמישה ק"מ מהמרוץ, כשעם השנים הילדים והנכדים הצטרפו והחלו לרוץ איתו. השנה לראשונה, לא רק ילדיו ונכדיו יהיו לצדו ויבואו לתמוך בו, אלא גם נינתו בת השלושה חודשים. פרט למגפת הקורונה שהביאה לביטולו של מרתון 2020, ריץ' לא נתן לשום דבר לעצור אותו. הוא היה מאושפז מספר פעמים, אפילו שבר צלע, אבל כל זה לא מנע ממנו לחזור ולקחת חלק באירוע.
3 צפייה בגלריה
לאון ריץ' משתתף במרתון ירושלים
לאון ריץ' משתתף במרתון ירושלים
עם הנכדה והנינה
(צילום: באדיבות המשפחה)
השנה הוא יעשה שני קילומטרים ממסלול המרוץ עם הליכון, בעקבות פציעה מלפני שנתיים. לאחר ניתוח שעבר ומאבק שניטש בעניין מול משפחתו, ריץ' הסכים להיעזר בהליכון בזמן המרתון על מנת לשמור על שיווי המשקל שלו ובעיקר כדי להרגיע את הקרובים המודאגים.

"הרבה משמעת בגוף ובנפש"

"אנחנו מאמינים שזאת הסיבה שגורמת לו לקום כל בוקר, זה מה שגורם לו להמשיך להרגיש צעיר, ויש לו אפילו מטפלת צמודה שלא נותנת לו להפסיק לחלום בגדול", מספרת קרובת משפחתו, שמעידה כי בכל בוקר, עוד לפני ארוחת הבוקר הוא יוצא לאימון - סיבוב באורך חצי שעה וכי הוא לא מוכן לעשות שום דבר אחר עד להשלמת המסלול. "זה נותן לו משמעות, הוא מאוד מתרגש לקראת המרתון וכל בוקר אני שואלת אותו אם הוא זוכר את היום, והסיבה שהוא זוכר היא מכיוון שהוא מחכה ליום שישי ה-29 והוא ממשיך לספור את הימים שנותרו למרתון", מספרת המטפלת שלו, ג'ודי.
ריץ' גר בישוב הקהילתי צורית, שם כולם מכירים אותו מהליכות הבוקר ומעודדים אותו, "הוא נותן לכולם הרגשה טובה", מספרת בת המשפחה וממשיכה: "רוב האנשים עוצרים לידו ואומרים לו 'כל הכבוד, אתה מדהים ואתה מיוחד מאוד". "המילה שאני שומע הכי הרבה זה מדהים", מספר ריץ' שגם זכה לכינוי "שמעון פרס מצורית".
3 צפייה בגלריה
לאון ריץ' משתתף במרתון ירושלים
לאון ריץ' משתתף במרתון ירושלים
בני המשפחה רצים יחד
(צילום: באדיבות המשפחה)
מה הסוד? איך שומרים על כושר בגיל כה מבוגר? "הרבה משמעת בגוף ובנפש. הראש צריך להיות עקשן ולא לוותר. תמיד הייתי ממושמע לא הייתי אוכל בין ארוחות וזה שומר אותי בריא. אני תמיד דואג לשלוש ארוחות מסודרות ביום ותמיד יש לי מוטיבציה. אלו שני הגורמים העיקריים - אוכל בריא ומוח בריא. יש לי סיבות לקום בבוקר".
מה כוללת שגרת האימונים שלך? "כל בוקר הליכה, משחקים אחר הצהריים ובשני וחמישי אני עושה תרגילים שעה מול הווידאו. בעיקר שיווי משקל וגם לנסות למתוח את הגב, שזה טוב גם להליכה. אני גם אוהב לקרוא וזה גם עוזר לריכוז וגם להקשיב לדברים שונים מהרדיו. מה שנותן גם למוח אוכל. אני גם אוהב מוזיקה, היא מאוד משמחת אותי".
אתה סופר את הימים למרתון בשישי. אז מה יקרה בשבת, יום לאחר המרתון? "אמשיך לחכות לשנה הבאה. אחכה ואספור את הימים למרתון הבא".