זריקות הרזיה מפחיתות את הסיכון ללקות בהתקפי לב ובשבץ מוחי, וזה הוכח מחקרית בעבר. החידוש שהוצג השבוע הוא שזריקות ההרזיה "יכולות להפחית ב-20% את הסיכון להתקף לב ושבץ" גם בקרב מי שלא ירדו במשקל.
חוקרים מאוניברסיטת לונדון (UCL) הציגו בקונגרס האירופי בנושא השמנת יתר (ECO) שנערך השבוע באיטליה ממצאים ראשוניים ממחקר חדש, שטרם ראה אור בכתב עת. הם בחנו את התרופה סמגלוטייד (SEMAGLUTIDE), שמיועדת גם לטיפול בסוכרת ומהווה את החומר הפעיל בזריקות וויגובי ואוזמפיק, וטענו כי הזריקות נמצאו כיעילות לבריאות הלב וכלי הדם.

נציין כי המחקר מומן על-ידי חברת התרופות הדנית נובונורדיסק, שמייצרת את אוזמפיק וגם את וויגובי. לדברי החוקרים, סמגלוטייד, המדמה הורמון מקבוצת GLP1, עשויה להשפיע באופן חיובי על רמת הסוכר בדם ועל לחץ דם, ואף להשפיע באופן ישיר על הלב וכלי הדם.
המחקר הוא חלק מניסוי רחב היקף בשם SELECT שנמשך כבר כמה שנים, ומשתתפים בו 17,604 אנשים בני יותר מ-45 מתוך 41 מדינות שונות בעולם ובעלי BMI 27 ומעלה. הניסוי נערך כדי לבדוק אם לזריקות ההרזיה יש יתרונות רפואיים נוספים, והוא כבר העלה בעבר ממצאים מעודדים בנוגע להפחתת הסיכון להתקף לב או שבץ מוחי בקרב אנשים שסובלים מעודף משקל עם היסטוריה של מחלות לב. עם זאת, תוצאות המחקר הנוכחי מצביעות על כמה יתרונות רפואיים - בלי קשר למשקל ההתחלתי של האדם ולכמה ירד בעזרת הזריקות.
3 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה אוזמפיק
זריקת הרזיה אוזמפיק
סמגלוטייד עשוי להשפיע ישירות על הלב וכלי הדם. זריקת הרזיה אוזמפיק
(צילום: shutterstock)
המשתתפים במחקר חולקו לשתי קבוצות, זו שקיבלה את התרופה וזו שקיבלה זריקות פלצבו (דמה). החוקרים מצאו שלאחר 20 שבועות מהתחלת הטיפול, 62% מהמטופלים איבדו יותר מ-5% ממשקל גופם לעומת 10% מאלו שטופלו בפלצבו. הפחתת הסיכון להתקפי לב, שבץ ואי-ספיקת לב הייתה זהה בקרב המשתתפים שלקחו את התרופה, כולל אלו שעלו במשקל במהלך המחקר.

"פריצת דרך גדולה"

החוקר הראשי, פרופ' ג'ון דינפילד, אמר כי לממצאים יש "השלכות קליניות משמעותיות, וזו תגלית חשובה. הבנו למעשה שיש תרופות שמשנות את הביולוגיה של המחלה. זו פריצת דרך גדולה שמשנה את הפרקטיקה הקרדיולוגית ועשויה להועיל לאנשים רבים". לדבריו, מדובר אולי בפריצת הדרך המשמעותית ביותר בתחום הקרדיולוגיה מאז שנות ה-90, אז מצאו שסטטין (Statin) מוריד את רמות הכולסטרול.
פרופ' שלומי מטצקי, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב וסגן מנהל המערך הקרדיולוגי בבית החולים שיבא בתל השומרפרופ' שלומי מטצקי
פרופ' שלומי מטצקי, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב וסגן מנהל המערך הקרדיולוגי בבית החולים שיבא בתל השומר, שהיה אחד החוקרים במחקר ה-SELECT, הסביר כי "יש קשר בין השמנה לתחלואה קרדיו-וסקולרית, מחלות לב וכלי דם, ולאחרונה אנחנו עוסקים רבות במגפת ההשמנה. בחברה המערבית מדברים על כך ש-35-30 אחוז מהמבוגרים סובלים מעודף משקל או השמנה.
פרופ' שלומי מטצקי: "תוצאות המחקר פורצות דרך, וזו פעם ראשונה שמראים שטיפול בהשמנה בחולים עם מחלה קרדיו-וסקולרית מביא לשיפור קליני"
"יתרה מכך, בשני העשורים האחרונים חלה עלייה אקספוננציאלית של אחוז האוכלוסייה הלוקה בעודף משקל או השמנה. השמנה זו מחלה לכל דבר, וכך אנחנו מתייחסים אליה גם בטיפול", הוסיף פרופ' מטצקי. "בעשורים הקרובים צפויה עוד עלייה נוספת, והיום יודעים שמעבר לנזקי השמנה, כמו פגיעה באיכות החיים, פגיעות אורטופדיות ועלייה בשיעור הסרטן, השמנה קשורה גם לעלייה בסיכון בתחלואה ובתמותה קרדיו-וסקולרית. יש עלייה של 30-20 אחוז בתחלואה קרדיו-וסקולרית בקרב אלו שסובלים מעודף משקל. בקרב אלו שסובלים מהשמנה בולטת יש עלייה של פי 2.5 ואף פי 3 בתחלואה".
פרופ' מטצקי ציין כי "השמנה היא גורם סיכון בלתי תלוי לתחלואה ולתמותה קרדיו-וסקולרית, מה שהופך אותה ליעד להתערבות טיפולית". בנוגע למחקר הסביר פרופ' מטצקי כי "כל החולים סבלו ממחלה קרדיו-וסקולרית, ו-75% מהם היו בעלי מחלת לב. חשוב לציין כי הוציאו מהמחקר את חולי הסוכרת, מה שמאפשר לומר כעת שהתועלת היא הודות לטיפול בחולים עם השמנה, ולא קשורה לכך שיש להם נטייה לסוכרת.
3 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה וויגובי
זריקת הרזיה וויגובי
"פריצת דרך תרופתית". זריקת הרזיה וויגובי
(צילום: shutterstock)
""במעקב של כ-4 שנים הראה המחקר שהטיפול בסמגלוטייד הביא להפחתה במשקל, לירידה בלחץ דם ולשיפור בפרופיל שומני הדם - אבל הדבר החשוב ביותר זה שהוא הביא לירידה דרמטית של כמעט 40% ב-CRP", ציין. "תוצאות המחקר פורצות דרך, וזו פעם ראשונה שמראים שטיפול בהשמנה בחולים עם מחלה קרדיו-וסקולרית מביא לשיפור קליני. זה ממצא שלא נופל משום פריצת דרך תרופתית אחרת, לפחות בשני העשורים האחרונים, בחולים במחלות בכלי דם".
ד"ר דן אויירו: "זה ניתוח משני למחקר במטופלים שיש להם מחלות לב וכלי דם. מעבר לירידה במשקל, התרופה הפחיתה את התחלואה והתמותה מסיבות קרדיאליות ב-20%. מדובר בהפחתה משמעותית, דרמטית ובהחלט מרשימה"
עוד הוסיף פרופ' מטצקי כי "זו ירידה דרמטית, והיא עשויה להביא לשינוי במחלה בצורה משמעותית באחוז גבוה של החולים. בנוסף, למרות שהמחקר הוציא את החולים הסוכרתיים, רבים מהחולים סבלו מטרום-סוכרת, והטיפול מנע התפתחות סוכרת ברבים מהם, והביא לנרמול ערכי הסוכר של החולים".
לדבריו, "יש כעת בפיתוח תרופות נוספות שכבר הוכחו כיעילות בטיפול בסוכרת והפחתת משקל. בימים אלה יש תהליך מחקרי שמטרתו לבדוק האם בדומה למחקר הזה, גם התרופות האלה יביאו לשיפור בתחלואה ובתמותה הקרדיו-וסקולרית. המחקרים האלה צפויים להציג את ממצאיהם ב-2026-2025. זו לא רק פריצת דרך, אלא תחום ענק נוסף וחדש שמתגלה כרגע".
ד"ר דן אויירו, מנהל המרכז לטיפול בהשמנה ורופא המשפחה המחוזי של מכבי שירותי בריאות, מחוז מרכזד"ר דן אויירוצילום: עופר חג'יוב
ד"ר דן אויירו, מנהל המרכז לטיפול בהשמנה ורופא המשפחה המחוזי של מחוז מרכז, מכבי שירותי בריאות, הסביר כי המחקר הוא "ניתוח משני למחקר גדול שמציג את יעילות התרופה 'וויגובי', במטופלים שיש להם מחלות לב וכלי דם. מעבר לירידה במשקל, היא הפחיתה את התחלואה והתמותה מסיבות קרדיאליות ב-20%". לדבריו, "מדובר בהפחתה משמעותית, דרמטית ובהחלט מרשימה. הניתוח המשני שהוצג בכנס הוא למעשה ניתוח שמראה שגם בקבוצה שלא ירדה באופן משמעותי במשקל, עדיין הייתה תועלת מהבחינה הקרדיו-וסקולרית.
3 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה
זריקת הרזיה
טיפול בהשמנה צריך להיות מלווה בצוות רב-תחומי. זריקת ההרזיה היא רק חלק מהסיפור
(צילום: shutterstock)
"לכן, המסקנה של החוקרים היא שהתועלת היא מעבר להפחתה במשקל. כלומר, היא תועלת ישירה לשיפור המצב במטופלים עם מחלות לב וכלי דם", הוסיף. ד"ר אויירו הדגיש כי "מדובר בתוצאות ראשוניות שאותן עוד נצטרך לבחון. אין ספק שלתרופה יש השפעות מטיבות, מעבר לטיפול במשקל עצמו ובהשמנה, אנו רואים שיפור במדדים נוספים כמו טרום-סוכרת, לחץ דם, פרופיל השומנים ומדדי דלקת, ובהחלט ייתכן שיש קשר בין הדברים לבין התועלת שאנו רואים בסוף".
לצד היתרונות הבריאותיים, ד"ר אויירו הבהיר כי "טיפול בהשמנה צריך להיות מלווה על-ידי רופא וצוות רב-תחומי". לדבריו, "מרבית המטופלים שסובלים מהשמנה יכולים להיות מטופלים על-ידי רופאי המשפחה, כשבמצבים יותר מורכבים, במצבי השמנה יותר מתקדמים או כשיש השמנה עם מחלות נלוות, בהחלט כדאי ורצוי גם להיות מטופלים ולהיבדק על-ידי רופאים מהתחום".