בשיתוף אסטרהזניקה עד שחלתה, ליאורה בן דוד (60) מראשון לציון הייתה מושקעת בעשייה חינוכית. היא בעצמה אם לשלושה ילדים, ולמעלה משני עשורים הייתה גננת וגידלה על ברכיה דורות של פעוטות וילדים. בן דוד גם הייתה אחראית חינוכית על 15 גנים שונים בעיר מגוריה. בן דוד מעידה על עצמה שהיא אשת חינוך בנשמתה, ובמהלך הקריירה שלה אף זכתה בפרס החינוך הארצי. אולם בעשר השנים האחרונות בן דוד נאלצת להתמודד עם סרטן שד מסוג HER2 נמוך.
"אימא שלי ביצעה כריתת שד כבר בגיל 33, ושתיים מדודותיי חלו בסרטן השד. לצערי יש לנו היסטוריה 'מכובדת' של תחלואה במשפחה", משחזרת בן דוד, "משום כך הקפדתי לאורך כל השנים לבצע בדיקות סקר תקופתיות שכלולו ממוגרפיה והן תמיד יצאו תקינות".
הבדיקה גילתה – סרטן שד מפושט מאוד
בשנת 2012 ביצעה בן דוד את אחת מהבדיקות השגרתיות, אולם לאחריה כירורג השד גילה ממצא חשוד. "הרופא שלח אותי לבצע בהקדם ממוגרפיה ואולטרסאונד. הפעם – כמו פעמים קודמות – הממוגרפיה יצאה תקינה, אבל לאחר שלושה שבועות ביצעתי אולטרסאונד, שלצערי בישר שמדובר בסרטן שד מפושט מאוד", משחזרת בן דוד.

3 צפייה בגלריה
ליאורה בן דוד
ליאורה בן דוד
"הקפדתי לעשות בדיקות כל השנים". ליאורה בן דוד
(באדיבות המצולמת)

מכיוון שהמחלה הייתה בשלב מתקדם, בן דוד החלה מיד בסדרת טיפולים שכללה ששה עשר סבבים של טיפולים בכימותרפיה, ניתוח מקומי להסרת הגידול, 35 הקרנות. בהמשך היא נדרשה להימצא במעקב צמוד. "במהלך כל הטיפולים תהיתי ביני לבין עצמי – הכיצד יכול להיות שדווקא אני, זו שהקפידה על בדיקות שגרתיות חליתי בסרטן השד?", אומרת בן דוד. "באותה העת החלטתי לעשות כל שלאל ידי על מנת שכל אישה בישראל תדע שגילוי מוקדם של סרטן השד מציל חיים. מאז אני מרצה על הנושא בכל הארץ".
מצבה הרפואי של בן דוד הסתבך. לפני כשנתיים התגלו גרורות בעמוד השדרה, והיא עברה טיפול קרינתי. אולם לאחר זמן קצר, נמצאו גרורות נוספות ובהמשך המחלה התפשטה גם לקיבה. "מי שהצילה את המצב הייתה הרופאה שלי – ד"ר עדי רסקו", סיפרה בן דוד.
"סרטן השד הוא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בקרב נשים. לכן אני מעריצה את הפעילות שעושה בן דוד בהעלאת המודעות לגילוי מוקדם של המחלה", אומרת ד"ר רסקו מנהלת שירות סרטן שד וגידולי עור במכון לאונקולוגיה במרכז הרפואי קפלן. "לצערי, למרות שבשנים האחרונות יש מודעות רבה יותר לנושא, כ-3% מהמטופלות המאובחנות עם סרטן השד מתגלות בשלב גרורתי ולדאבוננו, בשלב זה ריפוי מלא כמעט אינו אפשרי. המטרה של הטיפולים היא הארכת חיים ופליאציה".

3 צפייה בגלריה
ד"ר עדי רסקו
ד"ר עדי רסקו
3% מהמטופלות מאובחנות כשהן כבר בשלב הגרורתי. ד"ר עדי רסקו
(באדיבות המצולמת)

גילוי של קבוצה חדשה של חולות – HER2 נמוך
"סרטן השד אינו מחלה אחת, וישנם סוגים שונים של המחלה שלכל אחד מהם מתאים טיפול אחר. החלק הגדול ביותר – כ-73% מהמטופלות – מאובחנות עם סרטן שד הורמונלי שלילי לHER2 ", מסבירה ד"ר רסקו. "קיימים שני סוגים נוספים – סרטן שד מסוג HER2 חיובי (כ- 16% מהחולות מאובחנות איתו) וסרטן שד מסוג טריפל נגטיב בו אין קולטנים להורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון ואין ביטוי של החלבון HER2 (כ-11% מאובחנות איתו( בשנים האחרונות, אנו מזהים בקרב קבוצת המטופלות עם סרטן שד שאינו חיובי ל2HER תת קבוצה שנקראת HER2-LOW. להן ביטוי נמוך של החלבון 2HER".
"בשנים האחרונות אנחנו עדים לפריצת דרך בטיפולים באונקולוגיה וקצרה היריעה מלהכיל את כל החידושים בתחום", מוסיפה ד"ר רסקו, "אנחנו חווים שינוי עקבי מהטיפול הכימותרפי ה'רגיל' שפוגע גם בתאי הגוף הבריאים, לטיפול באמצעות נוגדנים מצומדי כימותרפיה (Antibody-drug conjugate)", היא מוסיפה. "הטיפול נועד לבצע הובלה סלקטיבית של החומר הכימי לתאים הסרטניים, תוך שמירה על התאים הבריאים עד כמה שניתן. לכן, בטיפול זה פרופיל תופעות לוואי הוא לרוב סביל יותר, ואנחנו מצליחים להגיע לשליטה על המחלה ובד בבד לשמור על איכות חיי המטופלות".
3 צפייה בגלריה
ליאורה בן דוד
ליאורה בן דוד
"גילוי מוקדם מציל חיים". ליאורה בן דוד
(באדיבות המצולמת)
לבן דוד הותאם טיפול מקבוצת הטיפולים החדשים של "נוגדנים צמודי כימותרפיה", והיא החלה לקבל את התרופה. "בזכות הטיפול הגעתי תוך זמן קצר למצב של תגובה משמעותית וירידה בחומרה של המחלה – וזה ממש נס", משחזרת בן דוד, "הדרך הייתה מורכבת ולא פשוטה. אבל בסופו של דבר ביצעתי שמונה מחזוריי טיפול".
בעקבות הטיפול חל שיפור משמעותי במצבה של בן דוד: "לאחרונה הצלחתי אפילו לטוס לפראג לשלושה ימים כדי לראות את הבן שלי מרצה", היא מספרת. "טסתי לבד לגמרי, והצלחתי לתפקד רק בזכות הטיפול התרופתי. אמנם בהתחלה פחדתי לקבל את הטיפול, אבל אני סומכת לחלוטין על הרופאה שלי, והתוצאות בהחלט חיוביות. בסך הכול, אני מנסה לשמור על אופטימיות ואין לי כוונה לוותר לסרטן".

שירות לציבור. בשיתוף אסטרהזניקה
פורסם לראשונה: 14:28, 18.01.24