זה היה אמור להיות בילוי שגרתי בחוף ים פסטורלי בחופשה בתאילנד, אך מפגש במים עם דג ארסי מסוג אבנון הביא לסיומו באופן כואב במיוחד. יובל קרוננפלד בן ה-22 דרך בשוגג על הדג ונפצע ברגלו. כשהוא מאושפז ומרותק למיטתו, תיאר בשיחה עם ynet את האירוע.
צפו בריאיון של יובל לניר (שוקו) כהן:
יובל קרוננפלד שדרך על דג אבנון בתאילמד בראיון לאולפן ווינט
(צילום: ירון ברנר)
"אני חייל משוחרר בטיול לאחר צבא עם בת הזוג שלי", סיפר קרוננפלד, "אנחנו נמצאים בתאילנד בערך חודש וכרגע אנחנו בקופנגן. הלכנו לחוף שנראה מהמם, רגוע ושקט, שהיו בו עוד הרבה אנשים. השתכשכנו במים, ובשניות כל העולם קרס עליי: הרגשתי כאבים חזקים ברגל והובהלתי לבית החולים. אני מאושפז כאן כבר שלושה ימים בתקווה לצאת מפה בקרוב".
הדג שעליו דרך קרוננפלד היה אַבְנוּן (באנגלית: Stonefish). "קוראים לו ככה כי הוא נראה כמו אבן. הוא דג ארסי שעלול להיות מסוכן", מתאר קרוננפלד. "לי זה קרה בכף הרגל, שרחוקה מפלג הגוף העליון. זה משהו מאוד נפוץ פה. הרופאים בבית החולים טיפלו בזה תוך שניות. הם מכירים את זה. הם אמרו שהרבה תיירים נפגעים מהדג הזה".
פרופ' אייל לשם, מנהל המכון לרפואת מטיילים, שיבא: "הדגים האלה נוטים להתחבא באזורים של ריפי אלמוגים או של סלעים ולכן במקומות כאלה חשוב לצלול עם משקפת והגנה על הרגליים כמו נעלי צלילה או סנפירים. לצערנו לעתים גם כששומרים על כל הכללים, מקרים כאלה יכולים לקרות"
על אף שמדובר בפציעה יחסית נפוצה, קרוננפלד מסביר שלא מעט אנשים אינם מודעים לסכנות. חשוב לו להתריע כדי שגם אחרים יוכלו להיזהר. "דיברתי עם המשפחה והחברים. הם לא לגמרי הכירו את הדג הזה", הוא אמר, "אבל ככל שעובר הזמן אני מגלה יותר אנשים שחוו את אותה חוויה כמוני, וחשוב לי שאנשים יכירו את הסיטואציה וידעו מה לעשות".
4 צפייה בגלריה
נדב קרוננפלד נפצע מדג אבנון בעת חופשה בתאילנג
נדב קרוננפלד נפצע מדג אבנון בעת חופשה בתאילנג
"חשוב לי שיותר אנשים יכירו את הסיטואציה וידעו מה לעשות". קרוננפלד בבית החולים
(צילום: באדיבות המרואיין)
יש בכלל מה לעשות במצבים כאלה? הרי אתה לא יכול לצלול ולוודא שאין במים דגי אבנון "נכון, אך הדג הזה נמצא על הקרקעית, לכן סיכוי גדול יותר שתדרוך עליו מאשר שתיגע בו עם אזור אחר בגוף. אני הייתי ממליץ להיכנס עם כפכפים או נעליים מיוחדות. אם זה קורה, ההמלצה הכי חשובה היא לשים ישר את הרגל בתוך מים חמים, כי זה מונע מהארס להתפשט בכל הגוף".
ועכשיו, יש שיפור במצב הרגל? "בגדול, כן. הרגל מאוד מתנפחת כשזה קורה והיא עדיין מאוד נפוחה לכן עדיין מאוד כואב לי לעמוד עליה. למרבה המזל הגעתי לבית החולים תוך 20 דקות, וזה מה שהציל לי את הרגל. במקרים אחרים זה יכול להיות ממש מסוכן".

נכנסים לרחוץ בים? שמרו על כפות הרגליים

פגיעות ופציעות שונות בקרב מטיילים עקב מפגש עם דגים ארסיים אינן דבר נדיר. "מדי עונה אנחנו מקבלים כמה מטופלים עם פגיעות כאלה", מספר פרופ' אייל לשם, מומחה במחלות זיהומיות ומנהל המכון לרפואת מטיילים במרכז הרפואי שיבא תל השומר. "יעד הטיולים הכי פופולרי על ידי ישראלים לארצות הטרופיות הוא תאילנד. זה בהחלט אזור התפוצה של הדג. אנשים לא נוסעים לשם כדי לבקר במוזיאונים, אלא ליהנות בים, ומדי פעם אנחנו נתקלים בפציעה כזו".
פרופ' אייל לשםפרופ' אייל לשםצילום: אלבום פרטי
"הדג הזה נמצא באוקיינוס השקט, באוקיינוס ההודי ואפילו קצת בים האדום", מוסיפה ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי העמק. "יש לו קוצים המכילים ארס שמוזרק בעת סכנה, כמו במקרה של דריכה, למשל. זאת למעשה הדרך שלו להתגונן".
4 צפייה בגלריה
נדב קרוננפלד נפצע מדג אבנון בעת חופשה בתאילנג
נדב קרוננפלד נפצע מדג אבנון בעת חופשה בתאילנג
עדיין לא מסוגל לדרוך על הרגל. כף הרגל הפצועה של קרוננפלד
(צילום: באדיבות המרואיין)
ד"ר חזן מספרת על מנגנון הפגיעה: "בגלל שבדרך כלל דורכים על הדג הזה, הפציעות הן לרוב בכפות הרגליים. בהתחלה מתחיל כאב מקומי, בצקת, אודם. במקרים מסוימים יכול להיווצר גם נמק לרקמות בגלל הארס עצמו. מדובר בפגיעה מקומית שמתבטאת בכאב מקומי חזק מאוד שיכול להימשך בין שעה עד יממה שלמה", מוסיף פרופ' לשם. "במקרים אחרים חתיכה מהקוץ של הדג יכולה להישבר ולהיוותר בתוך הפצע ולגרום לזיהום מקומי. מעבר לפצע עצמו, הארס בקוץ יכול לגרום לסימנים סיסטמיים כמו בחילות, הקאות, הזעה וכאבי ראש. לעתים נדירות יש גם נפילת לחץ-דם עד כדי עילפון".
4 צפייה בגלריה
נדב קרוננפלד נפצע מדג אבנון בעת חופשה בתאילנג
נדב קרוננפלד נפצע מדג אבנון בעת חופשה בתאילנג
חוף הים בקופנגן שבו התרחשה הפציעה
(צילום: באדיבות המרואיין)
איך מטפלים? "במקרה של דקירה מאבנון הטיפול כולל קודם כל טיפול בכאב, על-ידי נטילת משככי כאבים כמו אקמול או איבוברופן", מסביר פרופ' לשם. "יש לשטוף את הפצע ולחטא אותו", מוסיפה ד"ר חזן. "לאחר מכן הטיפול יהיה לרוב מורכב ממתן סטרואידים או אנטיהיסטמינים כדי להוריד את הבצקת, ואם יש זיהום משני - גם נטילת אנטיביוטיקה".
ד"ר ביביאנה חזןד"ר ביביאנה חזןאלבום פרטי
לפי פרופ' לשם, ובהמשך לדבריו של קרוננפלד, גם השריית הרגל הפצועה במים חמים יכולה לסייע מאוד. "יש להשרות את הרגל הפצועה במים חמים בטמפרטורה של 40 מעלות: הטמפרטורה החמה מפרקת את הרעלן הגורם לכאבים ולכן זה הטיפול המומלץ", הוא מרחיב. "אם אין מדחום, אפשר להגדיר את זה כמים חמים, אך כאלה שאפשר להכניס את הרגל אליהם. משך ההשריה הוא עד 90 דקות, לא יותר, מכיוון שיש סכנה לכוויה.
4 צפייה בגלריה
דג אבנון
דג אבנון
דג אבנון. בעל יכולות הסוואה המקשות על זיהויו במים
(צילום: shutterstock)
"כמובן שיש להגיע למרפאה כדי לבדוק את הפצע, לזהות אם נשאר שם קוץ ולהוציא אותו. במקרים מסוימים ניתן גם לעשות הדמיה. במקומות מסוימים בעולם יש גם תרופה נוגדת לרעלן. הכי חשוב זה לפנות לרופאים המומחים בתחום שמכירים את הפיזור הגיאוגרפי כדי לקבל מידע אמין. חשוב להבין כי מקרי מוות מפציעה כזו הם דבר נדיר", הוא מוסיף, "אני לא מכיר מקרה תמותה של מטייל ישראלי. רוב מקרי התמותה מהרעלות בדגים קורים עקב מפגש עם דגי סטינגריי או מדוזה קובייתית".
מה ניתן לעשות כדי להימנע מפציעות מסוג זה? פרופ' לשם: "אני לא רוצה להפחיד את המטיילים. כשנמצאים בחוף מוסדר הסיכון נמוך. הדגים האלה בדרך כלל נוטים יותר להתחבא באזורים של שוניות אלמוגים או של סלעים ולכן במקומות כאלה חשוב לצלול עם משקפת ולהגן על הרגליים באמצעות נעלי צלילה או סנפירים. לצערנו, לעתים גם כששומרים על כל הכללים מקרים כאלה יכולים לקרות. כמובן שאם יש שאלות ניתן לפנות למרפאה שלנו בתל השומר ולהתייעץ איתנו. אנחנו תמיד זמינים לסיוע ולייעוץ".