שישה חברי הפאנל באולפן מבצעים בדיקה מהירה - מה התוצאות ואיך תעשו בבית?
(צילום: סטס קופולו)
בכשני מיליון בתים נערכו אתמול (ג') בערב בדיקות אנטיגן, לקראת פתיחת שנת הלימודים. הפאנל באולפן ynet הצטרף ונבדק באולפן לעיני המצלמה. חשוב להדגיש שהיא תקפה ל-24 שעות בלבד. בשבוע שעבר הוחלט בממשלה כי הצגת אישור על תוצאה שלילית בכניסה למוסד חינוכי לא תהיה בגדר חובה, אלא המלצה בלבד, כך שלמעשה למנהלים, למורים ולגננות לא תהיה סמכות למנוע כניסת ילדים. האחריות על ביצוע הבדיקה מוטלת על ההורים בלבד.

מה הבדיקה מצליחה לזהות?

הבדיקות הביתיות מבוססות על בדיקת אנטיגן (חלבון זר לגוף), המאתרת שברי חלבונים נגיפיים המפעילים תגובה חיסונית בגוף. הבדיקה מזהה בתהליך כימי את אותם חלבונים, ומסמנת אותם. אף שהבדיקות המהירות פחות רגישות מבדיקות PCR הרגילות, הן מאפשרות זיהוי מהיר וטוב במקרים שבהם העומס הוויראלי גבוה, כמו אצל חולה סימפטומטי או אצל אדם שנדבק ימים אחדים קודם לכן ללא ידיעתו ולא לקה בתסמינים, אבל מהווה "מדביק על" שכן הווירוס השתכפל בגופו בכמויות גדולות מאוד.

מה עושים אם התוצאה חיובית?

הבדיקות הביתיות משמשות רק להערכה כללית מהירה ולביטחון האישי של האדם החושש להדביק אחרים. על פי הנחיות משרד הבריאות, מי שנמצא חיובי, צריך להיכנס באופן מיידי לבידוד ולבצע בדיקת PCR בהקדם.
אם תוצאת ה-PCR היא שלילית, ניתן לצאת מבידוד, מכיוון שבדיקת PCR נחשבת מדויקת יותר. אם לא בוצעה בדיקת PCR, יש להשלים את תקופת הבידוד כמו מי שנמצא חיובי בבדיקת PCR.

האם אפשר לסמוך על בדיקה זו?

רמת הדיוק תלויה במרכיבים רבים, ובהם טיב הבדיקה (עד כמה עמוק הוחדר המטוש, למשל), האם הבדיקה בוצעה בדיוק על פי ההנחיות, מהי רמת העומס הנגיפי של הנבדק (כלומר, כמה נגיפים נמצאים בזמן הבדיקה בחלל האף), וסוג הבדיקה.
על פי דיווחי החברות, רמת הרגישות של הבדיקה - כלומר, היכולת לאתר חולה מבין הנבדקים - נעה בין 60-99 אחוז.