אבחון מרחוק בצה"ל - כך זה מתבצע
(צילום: דובר צה"ל, עריכת וידיאו: עמרי צוינגל)
בשורה לחיילי צה"ל, ובעיקר לאלו הקרביים: חיל הרפואה הקים קפסולות מיוחדות לאבחון מרחוק של חיילים קרביים, תוך שמירה על פרטיות החייל. האבחון יכלול בדיקה גופנית מלאה באמצעות מכשיר הטייטו, פיתוח ישראלי שמאפשר לרופאים לבצע בדיקות רבות מרחוק. הקפסולות כבר הוצבו ביחידות הלוחמות, והן מצוידות בתקשורת אינטרנטית מהירה. בקרוב יורחב המיזם לכלל היחידות הלוחמות בצבא.
קראו עוד:
הטייטו הוצג כבר לפני עשור. מדובר במכשיר נייד קטן, המאפשר לבצע בדיקה גופנית מלאה מרחוק. המכשיר מחובר לאינטרנט, מוצמד לגוף, משדר את קולות הלב, הריאות והמעיים, מבצע צילומי עור ובדיקת אוזניים וגרון, מודד חום ודופק ומשדר את הממצאים בזמן אמת לרופא הנמצא בשיחת צ'ט. אחרי שהרופא מקבל את הממצאים, הוא יכול לשדר לנבדק מרשמים והפניות ולתת לו הנחיות.
1 צפייה בגלריה
טייטו רפואה מרחוק צה"ל
טייטו רפואה מרחוק צה"ל
מכשיר הטייטו. "הטכנולוגיה מאפשרת שיחת וידאו והעברת הנתונים באופן רציף ובאיכות גבוהה גם מאזורים מרוחקים"
(צילום: דו"צ)
השירות הוכנס לקופות החולים כללית ומאוחדת וזכה להצלחה רבה. התברר שהממצאים משודרים לרופא באיכות מצוינת, ושרמת הדיוק היא גבוהה. בעקבות זאת החליט צה"ל לאמץ את המכשיר ולהציב ביחידות לוחמות "קפסולות בדיקה" - מכולות עם ציוד אינטרנט וסלולר. חייל המבקש בדיקה גופנית נכנס לקפסולה כזו, מתחבר לצ'ט עם הרופא, מבצע את הבדיקה ומקבל המלצות טיפול או הפניות.
סמ"ר איתי שולמן: "בגלל האינטנסיביות של התפקיד שלי היה לי קצת קשה לצאת לאבחון. נזקקתי לייעוץ של רופא אף אוזן גרון, ונכנסתי לקפסולה. החיבור לרשת היה מהיר. הרופא בדק אותי, ביצע תשאול רפואי ונתן לי טיפול. זה הרבה יותר נגיש וחוסך נסיעות והמתנות בתור חודשים קדימה"
"הקפסולות פותרות לנו שתי בעיות", אומר אל"מ ד"ר ארז קרפ, מפקד מרכז שירותי רפואה. "נתחיל מזה שלרוב החיילים אין חדר פרטי בצבא, בוודאי לא ביחידות הלוחמות, והקפסולה מאפשרת חדר בדיקה שבו הם יכולים לדבר בפרטיות עם המטפל. הדבר השני הוא הטכנולוגיה, שמאפשרת שיחת וידאו והעברת הנתונים באופן רציף ובאיכות גבוהה, גם מאזורים מרוחקים שבהם פועלים חיילים קרביים".
מוסיף אל"מ ד"ר אבי שינה, רופא נשים ומפקד הרפואה הפיקודית של פיקוד מרכז: "הפריסה של המכולות מקרבת את הרפואה לחיילים הקרביים, מקלה עליהם הגעה לרופא מומחה וחוסכת נסיעות. יש עוד מקצועות רפואיים רבים שבהם הרפואה מרחוק תיתן פתרון טוב. אנחנו לומדים את הנושא בשאיפה לתת לחיילים שירות נגיש ואיכותי".
אחד החיילים שכבר התנסו בשירות החדש הוא סמ"ר איתי שולמן, המשרת כפרמדיק. "בגלל האינטנסיביות של התפקיד שלי היה לי קצת קשה לצאת לאבחון", הוא אומר. "נזקקתי לייעוץ של רופא אף אוזן גרון, ונכנסתי לקפסולה. החיבור לרשת היה מהיר. הרופא בדק אותי עם המכשור המיוחד לאבחון מרחוק, ביצע תשאול רפואי ונתן לי טיפול. זה הרבה יותר נגיש וחוסך נסיעות והמתנות בתור חודשים קדימה".