בשיתוף חברת אסטרהזניקה וחברת MSD
סרטן השחלות הוא הסרטן השלישי בשכיחותו במערכת הרבייה הנשית. ב- 75% מהמקרים המחלה מאובחנת בשלב מתקדם, כאשר הגידול כבר התפשט מעבר לשחלות והגיע לחלל הבטן, היות והמחלה איננה מתאפיינת בתסמינים מוקדמים או סימנים מיוחדים, ואין כיום בדיקת סקר לאיתור מוקדם של המחלה. סרטן השחלות יכול להתרחש בכל גיל אך, הוא נפוץ יותר בקרב נשים בגילאי 50 עד 60 שנים.
עד לפני מספר שנים, סרטן השחלות נחשב לאחד מסוגי הסרטן האלימים והמורכבים ביותר לטיפול. כיום, עדיין מדובר במחלה מורכבת, אך יכולות האבחון והטיפול בה השתפרו במידה ניכרת. הודות לטיפולים תרופתיים חדשים ופורצי דרך, בחלק ניכר מהנשים ניתן לגבש אסטרטגיית טיפול מדויקת יותר, ובכך לעכב את התקדמות המחלה - ולהביא לשיפור בהישרדות.
על מנת לעשות זאת, חשוב לבצע כמה צעדים משמעותיים בימים הלא פשוטים שלאחר האבחון. חלק גדול מהמקרים של סרטן השחלות קשור לשינויים בגנים BRCA1 או BRCA2, אלו שינויים שעוברים בתורשה וניתן לזהות אותם בבדיקות דם ייעודיות. לכן, כשאישה מאובחנת עם סרטן השחלות, קודם כל עלינו לזהות אם היא נשאית של השינויים הגנטיים הללו, היות ותהיה השפעה על בחירת הטיפול בה.
1 צפייה בגלריה
אפרת פרג'ון - בית החולים שערי צדק
אפרת פרג'ון - בית החולים שערי צדק
אילו בדיקות הן הכרחיות? ד"ר רחל מייקלסון כהן
(אפרת פרג'ון - בית החולים שערי צדק)
בדיקת דם גנטית לשינויים ב BRCA1/2:
כאשר מתקבלת אבחנה של סרטן השחלות, מקובל להפנות את האישה מיד לייעוץ ובירור גנטי. הבדיקה הראשונה שמתבצעת בדם האישה היא "בדיקת המוטציות השכיחות". יש לציין שבדיקת "מוטציות שכיחות", אינה מאתרת את כלל השינויים הגנטיים שיתכנו בגנים BRCA1/2 אלא רק את המוטציות הידועות בשכיחות גבוהה בישראל. בשל כך, נשים שחלו בסרטן השחלות ולא נמצאו נשאיות של מוטציות שכיחות, זכאיות לבצע בדיקת "ריצוף מלא" של פאנל גנים הכולל את BRCA1/BRCA2. בבדיקה זו מחפשים שינויים גנטיים נדירים יותר בגנים BRCA1/2, או שינוי בגן אחר.
בדיקת הגידול לשינויים גנטיים- בדיקת HRD:
מעבר לבדיקות הדם הגנטיות לאיתור שינויים העוברים בתורשה, עבור נשים המאובחנות עם סרטן השחלות יש חשיבות גדולה לבדיקה גם של שינויים גנטיים נרכשים ("סומאטיים") בקבוצת גנים, לרבות BRCA1/BRCA2 ברקמת הגידול. בדיקה זו בוחנת שינויים המשקפים את הפגיעה ביכולת התאים לתקן נזקים בדנ"א ונקראת "בדיקת HRD" (homologous recombination deficiency). מטופלות שלא אותרו כנשאיות של מוטציה ב BRCA ב"בדיקת המוטציות השכיחות" בדם, זכאיות לבדיקה בגידול.
בדומה לאיתור שינוי גנטי בדם, גם לאיתור שינוי גנטי ברקמת הגידול עשויה להיות משמעות טיפולית.
שכיחות השינויים הגנטיים בחולות סרטן השחלות:
בקרב חולות סרטן השחלות בישראל, כ 30% נושאות שינוי גנטי בBRCA1,2 המאותר בבדיקת הדם ואצל עוד כ25% ניתן לראות שינוי גנטי ברקמת הגידול. במילים אחרות, אצל מחצית מחולות סרטן השחלות קיים שינוי גנטי משמעותי אשר ישפיע על הטיפול.
למה חשוב כל כך לזהות את המוטציות האלו?
במקרה של סרטן השחלות שקשור בשינוי גנטי, בין אם בדם ובין אם ברקמת הגידול, ניתן להתאים טיפול מדויק יותר. טיפול זה, אשר חולל בשנים האחרונות מהפכה של ממש בטיפול בסרטן שחלות, מאפשר הארכת שרידות ומפחית במידה דרמטית את הסיכון לחזרת המחלה, תוך צמצום הצורך בטיפולים כימותרפיים מורכבים, אשר כרוכים בתופעות לוואי מורכבות.
חשוב להבין כי לאחר האבחון הראשוני, יש משמעות רבה למהירות ביצוע כלל הבדיקות הגנטיות. ככל שנבצע את הבדיקות מוקדם יותר, כך ניתן יהיה להתאים את הטיפול הנכון במהירות רבה יותר ולשפר את סיכויי ההצלחה. מטבע הדברים, נשים רבות שמקבלות את הבשורה הקשה שאובחנו בסרטן שרויות בהלם וחוסר ודאות. נשים אלו חוות לא מעט קשיים ואתגרים. עם זאת ועל אף המורכבות, ישנה חשיבות טיפולית ופרוגנוסטית בביצוע הבירור הגנטי במהירות.
אלו טיפולים קיימים במקרה של שינויים גנטיים ב-BRCA?
כיום הטיפול בסרטן הוא מותאם אישית לפי הפרופיל הגנטי . במקרה של נשאות של שינוי גנטי ב BRCA1/2 (בדם או ברקמת הגידול), ו/או שתוצאת בדיקת HRD היא חיובית, האישה, בהתאם להחלטת הרופא המטפל ולמחלתה, תוכל לקבל טיפול באחת התרופות מסוג "מעכבי פארפ" (inhibitor PARP). תכשירים אלו פועלים באמצעות בלימה נקודתית המקשה על תאי הגידול להשתכפל, כך שהגידול לא מסוגל לשגשג ולשרוד יותר, בעוד שתאי גוף תקינים פחות מושפעים מבלימה זו.
לפי מחקרים מדעיים שפורסמו לאחרונה, שבוצעו בקרב חולות עם סרטן השחלות עם שינויים גנטים ב- BRCA1/2 ו/או ב- HRD, ואשר טופלו במעכבי פארפ, נמצא שטיפול זה עיכב את התקדמות המחלה והפחית את שיעורי התמותה, בהשוואה לנשים שלא טופלו בתרופות אלו.
ומה לגבי בדיקה גנטית לנשים בריאות?
מזה מספר שנים מומלץ לכל אישה ממוצא אשכנזי (חלקי או מלא) לבצע בדיקת דם לאבחון שינויים תורשתיים שכיחים בגנים BRCA1/BRCA2 בקופת חולים, ללא צורך ביעוץ גנטי מקדים. נשאיות של שינויים בגנים אלו נמצאות בסיכון מוגבר לתחלואה בסרטן השד וסרטן השחלות ומופנות למעקב במרפאות ייעודיות. איתור נשאיות בריאות של BRCA מאפשר מעקב קפדני במרפאות ייעודיות, וביצוע מעקב לגילוי מוקדם וצעדים מפחיתי סיכון לסרטן.
הכותבת הינה רופאה בכירה ומנהלת את מרפאת הנשאיות “נגה”, במרכז הרפואי "שערי צדק".
חוקרת גנטיקה של סרטן, ומרצה בכירה באוניברסיטה העברית
שירות לציבור. מוגש בחסות חברת אסטרהזניקה וחברת MSD