א', חייל מילואים צעיר שנפצע באורח קשה מפגיעת נ"ט בגבול הצפון, עבר לפני כמה ימים במרכז הרפואי רמב"ם, את הניתוח האחרון בסדרת ניתוחים לייצוב מצבו - ניתוח להשלמת עצם הגולגולת באזור המצח, שהתרסקה לחלוטין בזמן הפציעה הקשה שספג. הפעולה הכירורגית יצאה לדרך כדי לשפר את מראהו של א' בגלל שקע גדול שנוצר בראשו כתוצאה מהפציעה.
כשפונה במסוק אל רמב"ם, שבועות ספורים לאחר פרוץ המלחמה, נלחמו הרופאים על חייו, והמשיכו במשך שבועות ארוכים ללוות אותו כשנכנס ויצא משיקום, לצד ניתוחים שונים לייצוב מצבו. "זה הניתוח האחרון, ואולי גם המרגש ביותר שאני אמור לעבור", סיפר א' זמן קצר לפני ההליך, "אני מחכה לחזור למראה שהיה לי בעבר ולהתנהלות יום יומית ללא מגבלות". כך התבצע הניתוח. צפו:
שחזור גולגולת ברמב"ם
(הקריה הרפואית רמב"ם)

לדבריו של א', במשך תקופת ההחלמה מהפציעה הקשה, הוא היה ממוקד במשימה שעמדה מולו בכל פעם. כעת, הדגש הוא על הנראות, וזה חשוב לא פחות. "חשוב לי להיראות טוב מבחינה אסתטית", הוא אומר, "לחזור למראה הקודם וגם לתת פתרון למגבלות שמגיעות עם העובדה שחסרה לי עצם בגולגולת. זה מצב לא אידיאלי. אני מצפה להיות כבר אחרי ולהרגיש אחרת".
ד"ר אמיר וולף: "קוגניטיבית הוא מתפקד ואין לו שום חסכים נוירולוגיים. מה שיש, זה שקע גדול מאוד בגולגולת, שמייצר עיוות של הפנים. הניתוח נעשה כדי להחזיר לו את הנראות שלו, שיוכל לצאת לדייט, ללכת לראיון עבודה, ופשוט לחזור לחיים הנורמליים שהיו לו"
ד"ר אמיר וולף, מומחה לכירורגיית פה ולסתות ונוירו-פלסטיקה משחזרת ברמב"ם, שנמנה עם הצוות המטפל בא', מסביר על השיטה שהובילה לניתוח המורכב: "מדובר בשיטה שנקראת נוירו-פלסטיקה משחזרת, שמתמקדת לא רק בטיפול הרפואי אלא גם בנראות שמתקבלת אחרי הניתוח.
3 צפייה בגלריה
מודל שהוכן עבור רמב"ם לצורך ניתוח לשחזור הגולגולת
מודל שהוכן עבור רמב"ם לצורך ניתוח לשחזור הגולגולת
המודל שהוכן עבור רמב"ם לצורך הניתוח לשחזור הגולגולת
(צילום: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם)
"תהליך הטיפול במקרים כאלה נמשך גם אחרי פעולות מצילות החיים. יש ליווי ארוך במקרים של הפגיעות המורכבות הללו, שכוללות שיקום, ניתוחים נוספים ולבסוף, כשהמצב הרפואי מאפשר – ניתוחי שחזור שמסייעים לאנשים הללו לחזור בצורה טובה יותר לתפקוד חברתי. ללא ספק, השיקום האסתטי חשוב מאוד. במיוחד כשמדובר באנשים צעירים שכל החיים עוד לפניהם".
"מבחינה קוגנטיבית, א' 100 אחוז", מבהיר ד"ר וולף, "אחרי פגיעת הראש הקשה שספג, הנוירוכירורגים ברמב"ם הצילו את חייו והשיקום עבר בהצלחה. הוא מתפקד ואין לו שום חסכים נוירולוגיים. מה שיש, זה שקע גדול מאוד בגולגולת, היכן שהייתה פעם עצם המצח ולאחר שהסירו אותה, כל המוח נותר שקוע בפנים. זה חוסר של חצי גולגולת שמייצר עיוות של הפנים.
3 צפייה בגלריה
צוות רמב"ם במהלך ניתוח לשחזור הגולגולת
צוות רמב"ם במהלך ניתוח לשחזור הגולגולת
צוות רב-תחומי ליווה את מהלך הניתוח לשחזור הגולגולת
(צילום: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם)
"הניתוח זה הדבר האחרון שצריך לסמן כדי שהוא יוכל להתקדם לחיים. על מנת שהוא יוכל לצאת לדייט, ללכת לראיון עבודה, לחזור לחיים האקדמיים ופשוט לחזור לחיים הנורמליים שהיו לו לפני הפציעה".

"מייצרים את החלק בצורה מותאמת אישית"

לניתוח המורכב שבו השתתפו מנהל מחלקת נוירוכירורגיה ברמב"ם ד"ר גיל סוירי, הרופא הבכיר במחלקה ד"ר ולדימיר שפירא ומנהל כירורגיית פה ולסת במרכז הרפואי פרופ' עדי רחמיאל, קדם שלב התכנון, שבו מייצרים את החלק החסר באופן מלאכותי ומותאם אישית. תחילה מתוכנן השחזור על ידי צילום CT, ולאחר מכן מייצרים את המשתל בארה"ב. הוא עשוי מפלסטיק, מותאם לרקמות, ומוברג לתוך הגולגולת. לאחר ההתאמה של המשתל, מראה הגולגולת חוזר לצורה התקינה שהייתה קיימת טרם הפציעה.
"בעבר פציעות מהסוג הזה היו מטופלות מתוך מחשבה של הצלת חיים נטו", אומר ד"ר וולף, "כיום יש לא מעט תשומת לב גם למה שקורה אחר כך, בשלב השיקום, ההסתגלות לחיים. יש רצון לסייע לפצועים הללו לחזור ולהיות חלק אינטגרלי בחברה, ולשם כך – הנראות חייבת לבוא בחשבון לצד הפונקציונליות".
3 צפייה בגלריה
ד"ר אמיר וולף עם המודל המשוחזר
ד"ר אמיר וולף עם המודל המשוחזר
ד"ר אמיר וולף עם המודל המשוחזר. "השיקום האסתטי מאוד חשוב"
(צילום: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם)
ד"ר וולף, שהתמחה בתחום בבית החולים האוניברסיטאי ג'ונס הופקינס שבארה"ב, הנחשב לאחד הטובים בעולם, סייע בהטמעת התפיסה ברמב"ם וכיום היא חלק בלתי נפרד מהטיפול שנותן המרכז לשחזורי גולגולת ופנים ברמב"ם, שמטפל בעשרות מקרים מדי שנה, בהם מטופלי טראומה ומטופלים שעוברים כריתות בגלל סרטן. "כבר היום אנחנו יודעים לתת מענה למגוון בעיות בתחום הזה", מסביר ד"ר וולף, "אבל העתיד ממש מעבר לפינה. בארה"ב כבר עובדים על הדור הבא של משתלים חכמים, כאלה שיאפשרו שיקוף ויחסכו לנו בדיקות מסוימות , וגם כאלה שיכילו שבבים ויתנו לנו מידע שישודר ישירות מהמוח".