מאבקי כוח בין משרד הבריאות לעיריית תל אביב-יפו, טענות על התנכרות על בסיס פוליטי והמועמד המועדף על המנכ"ל היוצא. אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון צפויה ועדת המכרז לאיתור תפקיד מנכ"ל בית החולים איכילוב הבא להתכנס ב-12 בספטמבר לאחר שהמנכ"ל הנוכחי, פרופ' רוני גמזו, הודיע על כוונתו לסיים את תפקידו. אבל שבועיים לפני כינוס הוועדה מתנהל קרב על הרכבה שבשיאו שיגר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מכתב לראש העיר רון חולדאי, שבו כתב כי "הרכב ועדה זה אינו סביר באופן קיצוני".
4 צפייה בגלריה
דבריו של פרופ' רוני גמזו
דבריו של פרופ' רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו מקדם את פרופ' אלי שפרכר, אבל במשרד הבריאות וגם במשרד האוצר מביעים התנגדות
(צילום: יאיר שגיא)
פרישתו הסופית של פרופ' גמזו לאחר כשנתיים שבהן התכוון לעשות זאת, כמו גם השמות המובילים לתפקיד הנחשק – פורסמו לראשונה ב-ynet. לתפקיד ניגשו חמישה מועמדים ומועמדות: פרופ' אלי שפרכר, סמנכ"ל מו"פ וחדשנות בבית החולים ומנהל מערך העור שנתמך על-ידי פרופ' גמזו. המועמדת השנייה היא ד"ר אסנת לבציון-קורח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) מאז 2017. המועמדת השלישית היא ד"ר אורלי וויינשטיין, ראש חטיבת בתי החולים בכללית ולשעבר ראש חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד הבריאות. המועמד הרביעי הוא ד"ר מיקי דודקביץ', מנהל בית החולים הלל יפה בחדרה והמועמד החמישי הוא פרופ' יניב שרר, מנהל הדסה עין כרם ולשעבר סגן מנהל בית החולים ברזילי.

לחולדאי יש יותר אצבעות בוועדה

באיכילוב, מבתי החולים הגדולים בישראל, מבנה בעלות שונה מיתר בתי החולים והוא שייך לעיריית תל אביב-יפו וגם למשרד הבריאות. מכאן ששני אנשי המפתח שיכריעו לגבי זהות המנהל של אחד המוסדות הרפואיים הגדולים והמשפיעים בישראל הם ראש העיר רון חולדאי ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. אתמול שיגר בר סימן טוב מכתב לחולדאי שבו ביקש לשנות את הרכב ועדת המכרז משום שלחולדאי יש יותר קולות ויותר ייצוג בהרכבה הנוכחי של הוועדה. בעוד בוועדה חבר מנכ"ל משרד הבריאות, לעירייה יש שלושה חברים: חולדאי עצמו, מנכ"ל העירייה ונציג ציבור שככל הנראה ייבחר על ידי העירייה.
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב וראש העיר תל אביב רון חולדאי
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב וראש העיר תל אביב רון חולדאי
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב שיגר מכתב חריף לראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי
(צילום: אביגיל עוזי, שלומי אמסלם, לע"מ)
"הרכב הוועדה אינו מבטא את האופי הלאומי של התפקיד ואת המרכזיות של משרד הבריאות בניהול השוטף של בית החולים וכן את המשקל שיש לתת לשיקולים השונים הנדרשים בעת בחירת מנכ"ל לבית החולים, רובם ככולם בליבת העיסוק ובתחום המומחיות של משרד הבריאות", כתב בר סימן טוב. "משכך, הוא אינו מבטא את הקשר הברור בין האחריות המוטלת על משרד הבריאות, לסמכות ולהשפעה שיש למשרד הבריאות על זהות המנהל הנבחר. טענות כלפי פגיעה אפשרית בתפקוד של בית החולים מופנות מטבע הדברים למשרד הבריאות ולא לעירייה. הרכב ועדה זה אינו סביר באופן קיצוני בשל הניתוק בין הסמכות והאחריות ובין המומחיות הנדרשת לבחירת מנהל מרכז רפואי לבין המומחיות של חברי הוועדה בפועל".
מנגד, בשיחות עם ynet טענו גורמים אחרים המעורים בפרטים כי בר סימן טוב הכיר את הרכב הוועדה ואת תהליך בחירת המנכ"ל מזה זמן רב. ההערכה בשלב זה היא שחולדאי לא ישנה את הרכב הוועדה כך שבפועל – המשקל הרב על בחירת המנכ"ל החדש ימשיך להיות שלו. חשוב לציין כי בין פרופ' גמזו לחולדאי שוררים יחסים מתוחים מזה זמן רב, בין היתר ברקע התנגדותו של חולדאי לכך שגמזו ימונה לתפקיד יו"ר איכילוב – כך שלא בטוח שתמיכתו של פרופ' גמזו בפרופ' שפרכר פועלת לטובתו של המועמד. גם במשרד האוצר נוטים כעת להתנגד למועמדותו של פרופ' שפרכר בגלל טענות על ניסיון מועט יחסית בכל הנוגע לעבודה מול משרדי הממשלה. מנגד, התומכים במועמדותו מצביעים על תרומתו להתפתחות בית החולים בשנים האחרונות.

מכפישים מועמדת בגלל נטייתה הפוליטית

בעוד גמזו, כאמור, מקדם את שפרכר, בר סימן טוב נוטה לתמוך במועמדותם של לבציון-קורח, דודקביץ' או וויינשטיין. בכירים במערכת הבריאות המעורים בהליך הבחירה סיפרו לאחרונה שגורמים באיכילוב ניסו להכפיש את מועמדותה של וויינשטיין, בין היתר ברקע טענות לכך שהיא משתייכת יותר לצד הימני של המפה הפוליטית, וזאת למרות שמעולם לא הביעה תמיכה או התייחסה באופן פומבי לעמדותיה הפוליטיות. יש לציין כי וויינשטיין נחשבת לאחת הדמויות הבכירות במערכת הבריאות ואף הייתה אמורה להתמנות לתפקיד מנכ"לית משרד הבריאות תחת השר לשעבר ניצן הורוביץ – אך לבסוף מי שמונה לתפקיד היה פרופ' נחמן אש. "הם משתמשים בכך", אומר אחד הגורמים המעורים בפרטים. לטענת גורם אחר, "יש שימוש בכך שלכאורה וויינשטיין משתייכת לצד הימני".
4 צפייה בגלריה
פינוי פצועים
פינוי פצועים
נחיתת מסוק על גג בית החולים איכילוב במלחמה. בית החולים טיפל ושיקם מאות פצועים
(צילום: REUTERS/Hannah McKay)
גורמים בהנהלת איכילוב הכחישו בתוקף את הטענות הללו ואמרו כי "בבית החולים יש מגוון דעות ומקום לכולם". יש לציין כי שמה של וויינשטיין עלה בעבר גם כמועמדת אפשרית לתפקיד מנהלת המרכז הרפואי רבין (בילינסון).
גם ד"ר לבציון-קורח, שנחשבת למקורבת מאוד לשר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת, היא דמות דומיננטית במערכת הבריאות. היא שימשה בעבר גם מנהלת בית החולים הדסה הר הצופים. בדומה לדודקביץ', נמתחה על השניים ביקורת באשר ליכולות הניהול שלהם. רק לאחרונה דרש משרד הבריאות מאסף הרופא ומהלל יפה, יחד עם בתי חולים נוספים ובהם וולפסון, דיווחים ספציפיים בשל חשש לגירעון. "היא מפעילה תורמים שיעזרו לה להיבחר", אמר אחד הגורמים ואילו אחר הוסיף: "מה היא עשתה בבית החולים אסף הרופא? איפה כל ההבטחות על כך שזה יהיה אחד מבתי החולים הגדולים בישראל שאנחנו שומעים כבר שנים?".
4 צפייה בגלריה
  אסנת לבציון קורח
  אסנת לבציון קורח
תיבחר כמועמדת של פשרה? מנהלת אסף הרופא ד"ר אסנת לבציון-קורח
(צילום: אביגיל עוזי)
שמם של ד"ר לבציון-קורח וד"ר דודקביץ' עלה כ"מועמדי הפשרה". אחד מהם עשוי להיבחר לתפקיד, בעיקר על רקע המחלוקת בין משרד הבריאות לעירייה, הנטייה של איכילוב להתנגד למינויה של וויינשטיין והנטייה של משרד הבריאות שלא לקבל את מועמדותו של שפרכר.
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "העירייה פועלת על פי הדין המחייב במכרזי עובדי עירייה. נדגיש כי משרד הבריאות לא פנה לראש העיר בנושא, בוודאי שלא באופן רשמי, כך שלא ידוע לנו על השגותיו".