משרד הבריאות עדכן הערב (יום ד') כי עד כה אובחנו 153 אנשים החולים בקדחת מערב הנילוס, 11 נפטרו מהמחלה. מדובר בזינוק חד של 75% לעומת מספר המאובחנים הקודם שעמד שלשום על 87 נדבקים. מספר הנפטרים שאובחנו עם קדחת מערב הנילוס עלה בארבעה בתוך יומיים, כולם אנשים מבוגרים, הצעיר מביניהם בשנות ה-70 לחייו.
כ-80% מהנדבקים לא מפתחים תסמינים לקדחת מערב הנילוס. לכ-20% מהנדבקים יופיעו תסמינים ברמות חומרה משתנות, הכוללים חום, הרגשה כללית רעה, כאבי ראש או כאבים מפושטים בגוף, וסיבוכים נוירולוגיים יופיעו בפחות מ-1% מהנדבקים. הנגיף לא עובר מאדם לאדם והמחלה לא עוברת בחזרה מהאדם ליתוש. הסיכון לתחלואה משמעותית הוא בעיקר בקרב מבוגרים ואנשים עם דיכוי חיסוני.
1 צפייה בגלריה
יתושת הבית יתושה יתוש יתושים קדחת מערב הנילוס
יתושת הבית יתושה יתוש יתושים קדחת מערב הנילוס
הנגיף עובר בעקיצת יתושת הבית, אך אינו עובר מאדם לאדם
(צילום: shutterstock)
כדי לצמצם את החשיפה ליתושים, ממליץ משרד הבריאות להשתמש בתכשירי דוחי יתושים ובאביזרים מתאימים להרחקת יתושים בחדרי המגורים, וכן להפעיל מאווררים במקום השהייה.
ד"ר אורן שטח כתבי, מנהל המחלקה למחלות זואונוטיות מהחטיבה לבריאות הציבור במשרד הבריאות, הסביר כי קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) היא מחלה שמקורה בבעלי חיים ומועברת גם לאדם. היא נגרמת על-ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות, ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים באמצעות עקיצת יתושים שניזונים מעופות נגועים. ברוב המקרים, כאמור, מדובר במחלה קלה דמוית שפעת אשר חולפת מאליה. המחלה לרוב מאופיינת בחום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים. סיבוכים נדירים אפשריים הם דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח, ולעיתים נדירות מסתיימת המחלה במוות.
את מי מעדיפות היתושות? ד"ר שי רייכר מהמשרד להגנת הסביבה מסביר
( צילום: ירון ברנר)

המשרד להגנת הסביבה לאתר עוד ועוד מוקדי יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס. ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה: "במסגרת פעולות ניטור נרחבות שביצע המשרד להגנת הסביבה במהלך השבוע האחרון נלכדו יתושות הנושאות את וירוס קדחת מערב הנילוס בתל אביב, בהרצליה, בקריית אונו, בפתח תקווה, במועצה אזורית לב השרון ובמועצה מקומית אבן יהודה שבמחוז מרכז, וכן באילת ובמועצה אזורית אילות שבדרום הארץ.
"בהתאם לתוצאות הניטור, המשרד להגנת הסביבה הנחה את כל הרשויות להגביר את מאמצי הניטור וההדברה. מעבר לפנייה החוזרת של המשרד להגנת הסביבה לכלל הרשויות בישראל, אנו מבקשים מהציבור להתמגן בפני יתושים בהתאם להנחיות המשרד, זאת במטרה לסייע במאמץ הלאומי לצמצם את מפגע היתושים. שיתוף הפעולה של כלל הגורמים נדרש כדי לייבש את היתושים, לצמצם את אוכלוסייתם ובכך להימנע מעקיצות מיותרות ומתחלואה".