עוד לפני שהתקבלה החלטה רשמית וניתנו הנחיות מסודרות של משרד הבריאות - בקופות החולים החלו לתת מנת חיסון שנייה לאזרחים שחלו בקורונה והחלימו. "אין מדיניות מסודרת, אבל מי שמבקש יפה - מתחסן", אומר גורם באחת מקופות החולים.
קראו עוד:
על פי הנחיות משרד הבריאות, ניתן לתת לכל המחלימים מנת חיסון אחת שלושה חודשים ממועד ההחלמה. אשר למנת החיסון השנייה, ההנחיות אומרות: "אדם שאומת לנגיף אחרי קבלת מנה אחת של החיסון – ניתן להשלים את המנה השנייה שלושה חודשים לפחות אחרי מועד הגדרתו כמחלים". מחלימים שלא נדבקו לאחר המנה הראשונה, לא זכאים לקבל מנת חיסון שנייה, אבל בפועל, בקופות החולים מחסנים אותם. כרגע יש כמיליון ישראלים המוגדרים כמחלימים, אבל ניתן להתחסן רק מעל גיל 12.
"ניתן לתת למחלימים חיסון שני אם הם מבקשים, במיוחד משום שיש מדינות שדורשות שני חיסונים", אומר גורם בקופת חולים כללית. "אנשים רואים שמקבלים חיסון שלישי, והם קיבלו חיסון אחד בלבד ומרגישים שהם לא מספיק מוגנים, אף שהניסיון מוכיח שהמחלימים נדבקים פחות, וההגנה בעקבות המחלה היא טובה.
"בימים האחרונים אנחנו מאפשרים למחלימים לקבל חיסון שני אם הם מבקשים זאת, ואם עברו שלושה חודשים לפחות מאז החלמתם. אם מדובר בחיסון של פייזר, ניתן לקבל אותו 21 יום אחרי החיסון הראשון, ואם מדובר בחיסון של מודרנה - כעבור 28 ימים. מי שמתחסן לראשונה, מקבל, על פי הנחיות משרד הבריאות, את החיסון של מודרנה".
1 צפייה בגלריה
חיסון שלישי של מד"א בחולון
חיסון שלישי של מד"א בחולון
"ניתן לתת למחלימים חיסון שני אם הם מבקשים, במיוחד משום שיש מדינות שדורשות שני חיסונים", אומר גורם בקופת חולים כללית
(צילום: AFP)
גורמים במכבי טוענים כי הם פועלים לפי ההנחיות, אך הדבר תלוי גם במחלימים ובעיקר במידת עקשנותם. "יש מקרים שאנשים מתעקשים, בעיקר לפני נסיעה לחו"ל, ואז מאשרים להם להתחסן", אומר גורם בקופה. "האם זה קורה באופן גורף? קשה לי להאמין".
במאוחדת מסרו באופן רשמי כי הם פועלים על פי תדריך משרד הבריאות ולא מחסנים במנה שנייה מחלימים, אולם מבוטחים מחלימים של הקופה טוענים כי בימים האחרונים הם הצליחו לקבל חיסון שני. גם מבוטחי לאומית שהחלימו טוענים שקיבלו מנת חיסון שנייה.
גורמים במכבי טוענים כי הם פועלים לפי ההנחיות, אך הדבר תלוי גם במחלימים ובעיקר במידת עקשנותם. "יש מקרים שאנשים מתעקשים, בעיקר לפני נסיעה לחו"ל, ואז מאשרים להם להתחסן", אומר גורם בקופה
"החלמתי לפני שנה בדיוק", מספר תושב גבעת שמואל, מבוטח של מאוחדת. "קיבלתי את החיסון הראשון לפני כחצי שנה במתחם של מד"א. שלשום הלכתי לסניף של הקופה בעיר וחיסנו אותי בלי בעיה. לא שאלו אותי שום דבר. בין החיסון הראשון לשני לא נדבקתי. לא ראיתי שזה בניגוד לנהלים, לא ראיתי משהו מסודר. גם אחותי מחלימה, ומחר היא הולכת לקבל את מנת החיסון השנייה".
תגובת משרד הבריאות: "הנושא נבחן בימים אלו ויועלה לדיון בקרוב".