פעילות גופנית סדירה היא מרכיב משמעותי בשמירה על הבריאות. ולראיה - מחקר חדש שפורסם לאחרונה, מצא מהו מספר הצעדים האופטימלי אותו יש לצעוד ביום על מנת להפחית את הסיכון לתמותה כללית ולאירועי לב. פרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי הלל יפה, מסביר את ממצאי המחקר, הסיבות השכיחות שעשויות להוביל לאירוע לב ומה עוד ניתן לעשות כדי להימנע.
3 צפייה בגלריה
התקף לב
התקף לב
עלייה גדולה בשכיחות התקפי לב בקרב גברים צעירים
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
אורח חיים יושבני, עישון, לחץ דם גבוה, שומנים גבוהים בדם והיעדר פעילות גופנית הם בין הגורמים העיקרים המשפיעים על תחלואה באופן כללי ועל אירועי לב בפרט.
"אם בעבר רבים נטו לחשוב כי התקף לב הוא תופעה רווחת בקרב גברים בגיל השלישי, בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר גברים צעירים, בגילאי 45-30, שחווים לראשונה אירוע לב", מסביר פרופ' רוגין. לדבריו, בעבר הגיל השכיח להתקף לב בקרב גברים עמד על 55 ומעלה, אך כיום חלה עלייה משמעותית בקרב גברים צעירים שעוברים אירוע לב - כ-2% מסך כל התקפי הלב מתרחשים בגברים מתחת לגיל 40.

מספר הצעדים שעושה את ההבדל

אי-ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע הוא גורם סיכון מוכר להתקפי לב. אורח חיים יושבני, המאופיין בהיעדר פעילות גופנית, מגדיל את הסיכון לחסימה הדרגתית ומצטברת בכלי דם, להתפתחות טרשת עורקים ולהיווצרות קריש דם שעלול להוביל לשבץ מוחי. מסיבה זו, יש להקפיד על פעילות גופנית סדירה, לפחות שלוש פעמים בשבוע, בדגש על סיבולת לב-ריאה.
פעמים רבות נשאלת השאלה מהו המאמץ המינימלי הנדרש בכדי לקבל השפעה מיטיבה על הבריאות. כאמור, מחקר חדש שפורסם השבוע בכתב העת האמריקאי JACC, בדק מהו מספר הצעדים האידיאלי ביממה על מנת להוריד את סיכויי התמותה, וכן את התחלואה בעקבות בעיות לב.
הליכה של 8,763 צעדים ביום הינה אידיאלית להפחתת תמותה כוללת ב-60%, ואילו הליכה של 7,126 צעדים ביום אידיאלית להורדת הסיכון לאירוע לב בכ-51%
יותר מ-110 אלף נבדקים השתתפו ב-12 מחקרים, אשר כללו תיעוד של דרגת הפעילות ומידע לגבי תמותה כוללת והתקדמות מחלות לב. בסיום המחקר, נמצא כי ביצוע מינימלי של 2,517 צעדים בלבד ביממה, יכול להוריד ב-8% את הסיכון לתמותה כוללת. בהתאם, ביצוע של לפחות 2,735 צעדים ביממה, יכול להוריד את הסיכון לאירוע לב ב-11%, וזאת לעומת ביצוע הליכה של 2,000 צעדים בלבד.
פרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי הלל יפהפרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי הלל יפהצילום: המרכז הרפואי הלל יפה
עלייה במספר הצעדים מעבר לערכים אלו, יכולה להפחית עוד יותר את שיעור אירועי הלב. נמצא כי הליכה של 8,763 צעדים ביום הינה אידיאלית להפחתת תמותה כוללת ב-60%, ואילו הליכה של 7,126 צעדים ביום אידיאלית להורדת הסיכון לאירוע לב בכ-51%.
עוד נמצא כי בין גברים ונשים לא קיימים הבדלים משמעותיים. עם זאת, לקצב הצעידה - דווקא כן, על אף שנדרשים עוד מחקרים נוספים.
"נמצא יתרון קל להליכה במהירות בינונית-מהירה לעומת הליכה איטית (שהוגדרה כ- 30 צעדים לדקה). יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע כיצד ניתן להתאים את יעדי ספירת הצעדים לאורך זמן, לשלב המלצות לספירת צעדים עם קצב הצעדים, ולהתאים המלצות פרטניות לפי המאפיינים האישיים של כל מטופל/ת", אומר פרופ' רוגין.
3 צפייה בגלריה
פעילות גופנית כתורמת לבריאות הלב
פעילות גופנית כתורמת לבריאות הלב
גם מספר קטן של צעדים יכול לעשות שינוי
(shutterstock)
מהן הפעולות הנוספות שניתן לעשות?
בגילים צעירים, וגם בגילים מבוגרים יותר, ניתן לצמצם את הסיכון למחלת לב, בראש ובראשונה על ידי מניעה: הפסקת עישון, הפסקת צריכת סמים והימנעות ממשקאות אנרגיה למיניהן. גברים הנמצאים באחת ויותר מקבוצות הסיכון, צריכים לעבור בירור קרדיאלי על ידי קרדיולוג מוסמך. כמו כן ישנם מספר דגשים עיקריים שיסייעו לכם לשמור על הלב בכל גיל.
במסגרת חודש הלב הבינלאומי, מערך הלב של המרכז הרפואי הלל יפה מזמין אתכם להרצאות אונליין/ פרונטליות בנושא בריאות הלב ומניעת מחלות לב. לרשימת ההרצאות המלאה מוזמנים להתעדכן באתר האינטרנט של בית החולים