בשנה האחרונה חלה בישראל עלייה משמעותית במקרים של זיהום פולשני שנגרם על ידי חיידק מנינגוקוק, שעלול לגרום לדלקת קרום המוח (מנינגיטיס). כך עולה מנתוני הדוח האחרון של משרד הבריאות, שבו נרשמו 25 מקרים של זיהום זה - לעומת שמונה מקרים בלבד בכל שנת 2023.
2 צפייה בגלריה
חיידק אלים מסוג מנינגוקוק
חיידק אלים מסוג מנינגוקוק
החיסון לחיידק מנינגוקוק מומלץ - אך לא כלול בחיסוני השגרה
(צילום: shutterstock)
דלקת קרום המוח, נחשבת לסיבוך השכיח ביותר של זיהום פולשני זה, והיא נגרמת כתוצאה מזיהום או דלקת במעטפות שעוטפות את המוח ואת חוט השדרה בזמן הכי קריטי להתפתחות התינוק. הסימנים הראשוניים של המחלה יכולים לכלול חום, הקאות, כאבי ראש, כאבים בעורף, קושי וכאב בכיפוף הראש אל עבר החזה.
ארכיון
(צילום: חגי דקל)

כמו כן, לעיתים ילדים יכולים לפתח מצב של בלבול או לחלופין מצב של אדישות, שבו קשה להורים להעיר את הילד והוא לא מעוניין בשום דבר. במקרים אלה עשויות להופיע בהמשך פריחות על העור שאינן נעלמות בלחיצה, והחשד לדלקת קרום המוח מחייב את ההורים לפנות מייד לרופא הילדים או לחדר המיון.
הזן הנפוץ בישראל של חיידק המנינגוקוק הוא מקבוצה B, ועיקר ההדבקה בו קיים בתינוקות ובפעוטות עד גיל שנתיים. מרגע החשיפה לחיידק, הסיכוי של אותם תינוקות ופעוטות לפתח זיהום, גבוה פי עשרה מכלל האוכלוסייה. למעשה, מדובר במחלה זיהומית שבתוך זמן קצר מאוד הופכת ילד בריא לחולה מורכב, ומרגע איתור המחלה עיקר הטיפול הוא טיפול דחוף בבית החולים לשם ייצוב המצב.
נוסף על אנטיביוטיקה, החולה מקבל גם טיפול בסטרואידים שמטרתו להפחית את התהליך הדלקתי, ובכך מוריד את שיעור הסיבוכים. לעיתים, למרות מתן טיפול, עדיין נגרם נזק קשה לתינוק. כמו כן, בחלק מהמקרים, ובהתאם לחיידק, נדרש לתת טיפול אנטיביוטי מניעתי לכל מי שהיה במגע הדוק עם התינוק החולה.
ההגנה הטובה ביותר מפני החיידק היא קבלת חיסון מונע, שניתן בכל טיפות החלב - ומומלץ על ידי משרד הבריאות ואיגוד רופאי הילדים. החיסון מומלץ על ידי משרד הבריאות למתן בשתיים או שלוש מנות, בהתאם לגיל (החל מגיל חודשיים), וכן מומלץ להשלים את סדרת ההתחסנות עד גיל שנתיים. אך למרות זאת, החיסון נגד מנינגוקוק B אינו נכלל בתוכנית חיסוני השגרה.
ד"ר רונן חדי הכהן, מומחה בנוירולוגית ילדים ובהתפתחות הילד בשירותי בריאות כללית, בלאומית שירותי בריאות ובמרכז הרפואי וולפסוןד"ר רונן חדי הכהןצילום: באדיבות המצולם
ד"ר רונן חדי הכהן, מומחה בנוירולוגיית ילדים ובהתפתחות הילד בשירותי בריאות כללית, בלאומית שירותי בריאות ובמרכז הרפואי וולפסון, הדגיש כי "למרות שהחיסון אינו כלול בלוח חיסוני השגרה, הוא אושר על ידי משרד הבריאות הישראלי, הסוכנות האירופית לתרופות (EMA) ומינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA).
"במדינות מערביות רבות בעולם, בהן צרפת, בריטניה, אירלנד, איטליה, גרמניה, צ'כיה, ספרד ופורטוגל, כבר הכניסו חיסון זה לשגרת החיסונים לתינוקות וילדים", הוסיף ד"ר חדי הכהן. לדבריו, "הצעד הוביל לירידה משמעותית במקרי התחלואה כתוצאה מהידבקות בחיידק. באנגליה, למשל, נרשמה ירידה של 75 אחוז בתחלואה בזן B בשלוש השנים הראשונות לאחר הכנסתו לתוכנית השגרה של החיסונים".
הוא הדגיש כי "החיסון אומנם טרם נכנס לחיסוני השגרה בישראל עבור תינוקות וילדים, אולם משרד הבריאות והאיגוד הישראלי לרפואת ילדים ממליצים עליו בכל פה".
2 צפייה בגלריה
משרד הבריאות קורא להקפיד על מתן חיסונים. אילוסטרציה
משרד הבריאות קורא להקפיד על מתן חיסונים. אילוסטרציה
משרד הבריאות קורא להקפיד על מתן חיסונים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בשבוע שעבר עדכן משרד הבריאות כי תינוק בן 11 חודשים מאושפז בטיפול נמרץ בעקבות דלקת קרום המוח (מנינגיטיס), לאחר שנדבק בחיידק המופילוס אינפלואנזה סוג B. לדברי המשרד, מחקירה אפידמיולוגית שבוצעה עולה כי הוא לא חוסן נגד החיידק במסגרת חיסוני השגרה. בניגוד לחיידק המנינגוקוק B, שם החיסון לא נכלל בתוכנית, החיסון נגד חיידק המופילוס אינפלואנזה כן נכלל.
חיידק המופילוס אינפלואנזה סוג B עלול לגרום לדלקת קרום המוח, לזיהום בדם (אלח דם) ולדלקת ריאות. התסמינים של המחלה כוללים כאמור חום, כאבי ראש, הקאות וערפול הכרה. סיבוכי המחלה עלולים להביא לפגיעה קבועה במערכת העצבים שיוצרת עיכוב התפתחותי, פרכוסים וחירשות.
ממשרד הבריאות נמסר כי "החיסון נגד המופילוס אינפלואנזה סוג B ניתן כחלק מהחיסון המחומש, במסגרת תוכנית חיסוני השגרה לתינוקות ולילדים. את החיסון ניתן לקבל בטיפות החלב ברחבי הארץ". המשרד הדגיש את "חשיבות מתן חיסוני השגרה נגד מחלות זיהומיות, שחלקן עלולות לגרום לסיבוכים קשים ולמוות", והוסיף: "הקפדה על חיסוני השגרה חשובה לטובת מניעת התפרצויות של תחלואה בקרב ילדים וסביבתם".
עוד בנושא זה: