סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים בישראל, כאשר בכל שנה מאובחנות כ-5,500 נשים חדשות. בשנים האחרונות ישנה עלייה במספר המאובחנות בסרטן שד והסטטיסטיקה מראה שאחת מתוך שמונה נשים עלולה לחלות במהלך חייה בסרטן השד. ועדיין, חשוב לזכור כי סיכויי ההחלמה מהמחלה בקרב נשים שאובחנו בשלב מוקדם מגיעים ל-92%. לכן, ההמלצה לכל אשה שעברה את גיל 30 היא להיות ערנית לכל שינוי בגופה ולהקפיד על שגרת בדיקות קבועה.
2 צפייה בגלריה
סרטן השד
סרטן השד
אבחון מוקדם מציל חיים. סרטן השד
(צילום: Shutterstock)
אלו הדברים שחשוב לעשות, כדי לשמור על הבריאות ועל סיכויי ההחלמה במקרה של תחלואה.

היכרות עם השדיים ומודעות לשינויים

חשוב שתכירי את המראה והתחושה של השדיים שלך בשגרה, כדי שתוכלי להבחין בכל שינוי שחל בהם, גם אם מדובר בשינוי קטן ביותר. אם חל שינוי או עולה חשד להימצאותו של גוש בשדיים, עלייך לפנות לבדיקה אצל כירורג.ית שד בהקדם האפשרי. רשימה מפורטת של סימנים שחשוב לשים לב אליהם מופיעה במלואה באתר העמותה.
שינויים הורמונליים שאנחנו עוברות לאורך החיים (מחזור חודשי, הריון, הנקה, גיל המעבר ושינויים במשקל הגוף) עשויים גם הם להשפיע על המראה והתחושה של השדיים שלנו. למשל, חסימה בצינוריות החלב במהלך תקופת ההנקה עלולה לגרום לגוש בשד. חשוב לזכור, גם כאשר "תחושת הבטן" שלך אומרת שהשינוי או הגוש נגרם בעקבות מצב הורמונלי, אסור לך להסתפק בכך. גשי לבדיקת כירורג.ית שד וקבלי אבחון מקצועי.
אינפו סרטן השד חדש

להיבדק באופן שגרתי

כול אישה מעל גיל 30 צריכה להתייעץ עם כירורג.ית שד לגבי גורמי סיכון בהתאם לרקע האישי והמשפחתי שלה. לנשים בגילאי 50-30 אנו ממליצות להגיע לבדיקת רופא אחת לשנה, ובמידת הצורך וככל שעולה חשד כלשהו לבצע בדיקות נוספות. לנשים בגילאי 50 ומעלה, ההמלצה היא על בדיקת רופא אחת לשנה ובדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים.

לדאוג גם למצב הרגשי

אבחנה של סרטן השד היא התחלה של מסע מורכב ומטלטל שצפוי להשפיע פיזית אך גם רגשית. ההמלצה הראשונה שלנו אליך תהיה לנשום עמוק. אל תמהרי בקבלת החלטות. אבחנה של סרטן השד לרוב אינה מצב חירום שדורש פעולה מיידית, ואת יכולה לקחת רגע כדי להבין את המשמעות ולקבל מענה לכל השאלות שלך ואף לקבל חוות דעת נוספת.
כל אישה שונה וייחודית. כל אחת מאובחנת בגיל שונה ויש לה מאפייני גידול שונים, וכל אחת נמצאת במצב פיזי או נפשי אחר. כדי להחליט מהו מסלול הטיפול הנכון ביותר עבורך, עלייך לשתף את הרופא.ה המטפל.ת בכל מידע שעשוי לסייע לקבל את ההחלטה הטובה ביותר. למשל, אם אובחנת בגיל צעיר ואת מתכננת להרחיב את התא המשפחתי רצוי שתבדקי את האפשרות של שימור פוריות.
בכל מקרה, אל תישארי לבד. למרות שכל אחת מתמודדת באופן שונה ולכל אחת המסע שלה, חשוב שתנסי לשמור על קשר עם קרובי משפחה, חברים וקבוצות תמיכה, כדי להימנע מתחושות של בידוד ובדידות במהלך מסע ההחלמה.
התמודדות עם סרטן השד מעלה אתגרים רגשיים רבים. ברגע האבחון עשויות לצוף תחושות של פחד, חוסר אונים ואפילו כעס. אם עולה צורך בתמיכה רגשית אל תחששי לפנות לייעוץ.

להקפיד על רצף טיפולי

השתדלי להגיע לפגישות עם הצוות הרפואי מלווה בבן משפחה או מכר.ה. הנוכחות של מלווה נועדה להעניק לך תמיכה, אך גם כדי לשחרר אותך מהצורך לזכור ולהתעמק בכל מה שנאמר בפגישה. חשוב שהמלווה יגיע עם מחברת שבה יוכל לכתוב עבורך את עיקרי הדברים שנאמרו או שעליך לעשות.
הרופא הראשון שתפגשי לאחר האבחון יהיה כירורג.ית שד וביחד תעברו על האבחנה והתיק הרפואי שלך ותקבלי המלצה על המשך הטיפול או האם יש צורך בביצוע של בדיקות נוספות. בשלב הזה, חשוב שתוודאי כי צוות רב-תחומי יראה את התיק שלך ויספק לך תמונת מצב רחבה יותר, שתסייע לקבל את ההחלטות הטובות ביותר לטיפול בך.
2 צפייה בגלריה
לעבור יחד עם איש הצוות הרפואי על האבחון. סרטן השד
לעבור יחד עם איש הצוות הרפואי על האבחון. סרטן השד
לעבור יחד עם איש הצוות הרפואי על האבחון. סרטן השד
(צילום: shutterstock)
הקפידי להגיע לבדיקות וטיפולים במועדים שנקבעו. אם רשמו לך טיפול תרופתי הקפידי על נטילה רציפה שלו. צרי קשר חיובי עם הצוות המטפל והקפידי להודיע על כל שינוי שתרגישי. דווחי לצוות הטיפולי על תסמינים ותופעות לוואי שנגרמו מהטיפול. אל תהססי, להתייעץ על כל שאלה שעולה במהלך הטיפול. שיתוף הצוות המטפל ומעקב אחר ההנחיות שלו יעזרו לנווט טוב יותר את המסע שלך. היכנסי לאתר העמותה לרשימת שאלות שחשוב לשאול את הצוות הרפואי.
לכל אישה מסע טיפולי שונה. סוג הניתוח וחבילת הטיפולים (כימותרפיה, הקרנות או טיפולים ממוקדי מטרה) משתנה מאחת לאחת, ולכל אישה מותאמת תוכנית טיפולית משלה.

סיום הטיפולים

לאחר סיום התוכנית הטיפולית עלייך להמשיך במעקב הרפואי ולהגיע לבדיקות שגרתיות אצל כירורג.ית השד והאונקולוג.ית. חשוב שתקפידי להגיע לבדיקות הסדירות גם לאחר סיום הטיפול, שכן פגישות המעקב נועדו לזהות שינויים במצב הבריאותי.
דילוג על פגישות אלו עלול לעכב התערבות הרפואית במידה הצורך. לכן, יש להקפיד להגיע לבדיקות המעקב במועד, לעקוב אחרי המצב הרפואי ולזהות כל הישנות פוטנציאלית של המחלה.
מאיה קורן וידרעו"ס מאיה קורן וידרצילום: דפנה בן-נון

מסע חדש מתחיל

כאשר הטיפולים מסתיימים וניצחת את המחלה יש נטייה לחשוב שהחיים יחזרו למסלולם במהרה. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בציפייה של בני המשפחה וחבריך "לחזור לשגרה", כאשר הפער בין הציפייה הזו למסוגלות שלך גדול מאוד.
בפועל, עברת מסע מורכב, הגוף שלך השתנה והנפש עברה טלטלה. לכן, חשוב מאוד לא לרוץ מהר מדי קדימה, ולקחת את הזמן כדי לעבד את החוויה. זכרי, את לא לבד. ישנם אנשי מקצוע שיכולים לסייע לך לעבור את הליך העיבוד ולסגור את המעגל.
כדי לסייע להליך ההחלמה הפיזי והרגשי חשוב לאמץ אורח חיים בריא ומומלץ להקפיד על תזונה איכותית, הימנעות מעישון ואלכוהול, הקפדה על מנוחה ושילוב של פעילות ספורטיבית קלה להפגת מתחים.
גם אחרי ההחלמה חשוב שתמשיכי להיות קשובה לגוף. בכל מקרה של שינוי בשד, הרגשה של גוש או חריגות כלשהי פני מיידית לרופא המטפל. אל תבטלי את תחושת הבטן שלך, עדיף לגלות שהכל בסדר מאשר לגלות מאוחר יותר שהכל לא בסדר.
עו"ס מאיה קורן וידר היא מנהלת מערך ליווי ותמיכה בעמותת "אחת מתשע"