בשיתוף המרכז הרפואי הדסה
מערכת הבריאות הישראלית ידעה הרבה אתגרים בשנים האחרונות, ובתקופת המלחמה במיוחד. החל מאירוע רב נפגעים בשבת השחורה, דרך האתגר להציל כמה שיותר חיים של פצועי ופצועות צה"ל וכוחות הביטחון, שבאוקטובר כבר עמד מספרם על כ-12 אלף ועד לטיפול ולשיקום של מאות מהם, תהליך שצפוי להימשך עוד שנים רבות. לכן, כשבית חולים ישראלי זוכה בהכרה בינלאומית מדובר בהישג משמעותי. המרכז הרפואי הדסה הצטרף לאחרונה לרשימה ארוכה ומכובדת של מוסדות רפואיים בעולם, שזכו בתו תקן של הארגון הבינלאומי JCI, המתמחה בהערכה מקיפה של מוסדות רפואיים.
הצביעו כאן לאיש או אשת הצוות שלא תשכחו לעולם>>>
בתי החולים של הדסה בלטו בתחומי המחקר והניסויים הקליניים, הטיפול הרפואי המתקדם והכשרת הדור הבא של הרופאים בישראל. הניקוד הגבוה לו זכתה הדסה, שלדברי סוקרי ארגון JCI העמיד אותם בחזית אחת עם בתי החולים המצטיינים בעולם, בולט במיוחד על רקע האתגרים יוצאי הדופן שעמדו בפני הצוותים בשנה האחרונה. בין אלה טיפול בפצועי המלחמה וביצוע ניתוחים מצילי חיים לצד שיקום אינטנסיבי ומרשים של הפצועים, שמסייע בהעמדתם על הרגליים וחזרה אל היכולות שאיבדו בשל הפציעה הקשה בקרב. כל אלה, כך הדגיש צוות JCI, לא עמדו כמכשול בפני צוותי הדסה, אלא נהפוך הוא – הם הפגינו את יישום נהלי העבודה הקפדניים והמדויקים בשטח בכל מערך שעבר מבדק, והוכיחו שגם בשנה המורכבת שעברה על מערכת הבריאות – ניתן להפגין הצטיינות יתרה תוך הקפדה על שמירת בטיחות החולה והעובד.
חותמת של איכות
איך אפשר למדוד בית חולים? מאיפה מתחילים? בדרך כלל המטופלים שפוקדים אותו נמצאים בשעת כאב וחרדה. אילו פנים יפגשו בבואם? עד כמה הטיפול שיוצע להם יהיה מתאים עבורם, חדשני ומועיל ועם כמה שפחות תופעות לוואי? האם חווית האשפוז תהיה ככל האפשר נעימה והחשוב מכל – כיצד תשמר בטיחותם? ואיך ירגישו קרוביהם שמלווים אותם? מתברר שאפשר לעמוד בכל הציפיות הללו, כך קבעו סוקרי הארגון הבינלאומי לאקרדיטציה לאחר שביצעו בהדסה שבוע מבדקים אינטנסיבי ומעמיק, שנגע בכל תחום בהפעלת המרכז הרפואי מן הגדולים בארץ.
ניהול מוסדות רפואיים הוא אתגר דינמי ומורכב, הכולל קבלת החלטות רבות בכל יום, שעה ודקה, כמו גם תכנון אסטרטגי לשנים קדימה. ארגון JCI האמריקני שם לו למטרה למצוא ולעטר מוסדות רפואיים שעומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר תוך התמקדות בתחום השמירה על בטיחות החולה והעובד. מדובר בתהליך מורכב, שכולל בדיקה מקיפה של כ-1,200 קריטריונים בכל תחומי העבודה הרפואית והניהולית. הקריטריונים כוללים תחומים כמו מניעת זיהומים, תחזוקת תשתיות, הכנה לפני ניתוח תוך עמידה בנהלי עבודה מחמירים בסביבת החולה ולבסוף, כמוסד אקדמי חינוכי, הערכת מסלול הכשרת דור העתיד.
תהליך ההסמכה הוא מקיף, ודורש מחויבות מלאה מעובדי הארגון הרפואי, מהעובדים הזוטרים ועד לדרגים הגבוהים ביותר. במהלך התהליך, צוות מומחים בינלאומי של JCI מגיע למוסד ומבצע הערכה מדוקדקת של המוסד הרפואי בכל פינה ומחלקה.
ההסמכה מתבצעת באמצעותSAFER Matrix - כלי הערכה חדשני, המזהה רמות סיכון שנמצאו במהלך הסקירה. הכלי מודד את ההסתברות לנזק ואת היקפו, ומציג אותה למוסד הרפואי, כדי שיוכל למקד את פעולות התיקון הנדרשות.
מאמץ משותף של כל העובדים
בתום שנה עמוסה של היערכות והכנות, בהדסה התבשרו לאחרונה על קבלת תו התקן הנכסף ועל עמידה במבדקים בהצטיינות יתרה. "זכינו להכיר את נהלי העבודה הקפדניים, האיכותיים והמדוקדקים של כולכם הבאים לידי ביטוי בעבודת השטח שלכם, במחלקות השונות ובעמדות השירות והטיפול", אמרה הגב' מאי - בריט דה קורדייר, ראש צוות הסוקרים.
המרכז הרפואי עמד ב-98 אחוזי הצלחה יתרה של הקריטריונים – מדד מרשים בכל קנה מידה אפשרי, כאשר סוקרי JCI הקפידו לציין בכל מבדק את התרשמותם העמוקה לנוכח העבודה בסטנדרטים מקצועיים מחמירים וברורים וחלק חשוב אשר צוין בדו"ח מתייחס למאמצים המשותפים של כל עובדי המוסד, שהפכו את ההצלחה הזו לאפשרית גם בתנאים מאתגרים במיוחד.
"הדסה הוא ארגון רפואי מוביל, בעל שם עולמי ותרומה עצומה לעולם הבריאות. ככזה, קבענו שעלינו להיכנס לתהליך ממושך ואמיץ של היערכות בתוך בתי החולים של הדסה על מנת שלא רק נהיה מן הטובים שבטובים, אלא גם נוכיח זאת באופן רשמי ונזכה להכרה הבינלאומית המתחייבת ממעמדו של המרכז", הדגישה יו"ר מועצת המנהלים של הדסה, הגב' דליה איציק. בהובלתה מתנהל בימים אלה המיזם. "פרס הדסה לרפואה עם נשמה", במסגרתו נקרא הציבור לבחור מיהם אנשי הצוות שעשו עבורו רפואה המשלבת נשמה יתרה, אנושיות ולב רחום. המיזם, שכבר הפך למסורת והביא בפעם הקודמת למעל 15,000 הצבעות מהציבור הרחב בכל הארץ.
כך, דרך החוויה האישית של המטופלים ובני משפחותיהם, מצאו בהדסה שבעה מאנשי הצוות שנכנסו ללבבות ולא ישכחו והם זכו להוקרה משמעותית. מעבר למקצועיות בלתי מתפשרת, אותם עובדים בוחרים להביא גם את הרגש וההכלה האינסופית המנחה אותם במתן השירות והטיפול בחולים. מטופלים המבקשים להשתתף בהצבעה ולבחור מיהם אנשי הצוות המסורים אשר העניקו להם הרבה מעבר לרפואה איכותית עושים זאת באמצעות אתר מקוון והתגובות נלהבות.
המיזם ריגש אף את צוות סוקרי JCI אשר נחשף אליו במהלך המבדקים. "הדסה היא בהחלט מקום שמעניק "רפואה עם נשמה" וזה משתקף באכפתיות ובנתינה של העובדים שפגשנו במחלקות ובעמדות השערות. ברור שזוהי המהות העמוקה של העשייה שלהם", אמרו בסיכום ההערכה בהדסה.
התוצאה המרשימה הזו שייכת לכלל צוותי הדסה", שיבח פרופ' יורם וייס, מנכ"ל הדסה, את עובדי בתי החולים של הדסה. "הם הוכיחו שעם מחויבות, מקצועיות ורוח צוות – אפשר לעמוד ביעדים שאפתניים ולהביא כבוד רב לרפואה הישראלית. תו התקן, מבחינתנו, הוא התחייבות להמשיך להוביל את הרפואה בישראל ובעולם, מתוך מחויבות לערכים של בטיחות, חדשנות ואיכות הערכים שמניעים אותנו הם מצוינות, אנושיות, חמלה ושוויון" הוא מסכם, "ואנחנו ממשיכים לשאוף לסטנדרטים הגבוהים ביותר כדי להעניק את הטוב ביותר למטופלים ולצוותים שלנו. תו התקן הזה הוא הוכחה נוספת ליכולות הגבוהות של הצוותים שלנו – בתקופות המאתגרות ביותר, רוח אנושית ומקצועיות תמיד מובילות אותם"