"אוגוסט האחרון התחיל כמו כל קיץ רגיל עם חופשה משפחתית. אבל אז, במהלך החופשה, חשתי כאב חד ומוזר בשק האשכים. לא ייחסתי לכך חשיבות רבה ואפילו כשקוצר נשימה וכאבי בטן הופיעו לאחר ארוחת ערב, חשבתי שזו תגובה לאוכל", מספר ל-ynet אוריה יגוני בן 35, נשוי ואב לשתי בנות. על הגילוי, הטיפולים וההבנה שצריך לדבר על הנושא שגברים רבים נבוכים ממנו, צפו בריאיון המלא איתו:
כך תציל עצמך מסרטן האשכים - אוריה יגוני בריאיון עם אולפן וויינט
( צילום: ירון ברנר)

"שבועיים לאחר מכן, שוב הופיעו כאבי בטן חזקים ושינויים ברורים באחד האשכים. ההכחשה הייתה חזקה - אין מצב שזה משהו חמור. גוגל היה מלא בתוצאות מפחידות, אז פשוט סגרתי אותו. אבל ערב אחד, לאחר בילוי עם חברים, חוויתי שוב קוצר נשימה ולחץ בגוף. אשתי התעקשה שאלך לבדיקה, ובסופו של דבר הגעתי לאורולוג של מכבי. למרות הכאבים הרגעיים ולחץ במתן שתן, חשבתי שזו אולי אבן בכליה. בדיקות, צילומים, אבל אני הדחקתי ושכחתי מהנושא.
"בערב כיפור התחלתי להישבר. הכאבים היו בלתי נסבלים ופתאום מלחמה שהחלה להשכיח ממני את כל הבעיות הבריאותיות אבל לא להרבה זמן, כי כמה אפשר לסבול? ותוך כמה ימים מצאתי את עצמי באולטרסאונד, שם הטכנאית זיהתה גוש, ולא סתם גוש אחד כזה של 15 ס"מ שלוחץ על הכליה השמאלית. כל ההכחשה נפלה באותו רגע. הבנתי שמשהו חמור קורה", הוא נזכר.
3 צפייה בגלריה
אוריה יגוני סרטן אשכים
אוריה יגוני סרטן אשכים
"אשתי התעקשה שאלך לבדיקה". אוריה יגוני מדבר על הגילוי ועל ההתמודדות עם סרטן האשכים
(צילום: אלבום פרטי)
משם, כמו בהילוך מהיר, הכול עבר לאוטוסטרדה - מיון, בדיקות, CT ו'הזכייה הגדולה': אני חולה סרטן, ולמתקדמים, סרטן הסמינומה. ההלם היה אדיר, אבל התחלתי להבין שהמלחמה האמיתית שלי רק החלה. ניתוחים, טיפולים כימותרפיים, והכנסת סטנטים להצלת הכליה - כל אלו היו חלק מהמסע שלי".
אוריה יגוני: "אם אתה מרגיש משהו שונה, משהו לא בסדר - אל תדחה את הבדיקה. אל תיכנס להכחשה כמו שאני עשיתי. כל יום כזה הוא קריטי ויכול להציל את החיים שלך. אם הייתי מתעורר מוקדם יותר סביר להניח שהייתי יכול לקצר תהליכים, לבצע כריתה ולוותר על 'החוויה המענגת' של כימו"
הוא מספר על ההתמודדות עם המחלה והטיפולים: "כשאתה מגלה שאתה חולה, יורד עליך מסך שחור. אתה מבין שכל ההדחקה וחוסר המודעות, הביאו אותך למצב הכי קיצוני והכי לא נעים. כימותרפיה הוא טיפול מאוד אגרסיבי, ונכנסים במחלה הזו בצורה מהירה וחזקה, כדי למנוע ממנה להמשיך להתפשט. מה שכן, סיכויי ההחלמה מאוד טובים בסוג הזה, שזה נותן איזושהי נקודת אור.
3 צפייה בגלריה
אוריה יגוני, לימור חסון הרנטגנאית במכון הדימות של מכבי בחולון
אוריה יגוני, לימור חסון הרנטגנאית במכון הדימות של מכבי בחולון
אוריה יגוני ולימור חסון הרנטגנאית במכון הדימות של מכבי בחולון. "ההכחשה נפלה"
(צילום: מכבי שירותי בריאות)
"אחי, אל תתעלם מהכאב. אם אתה מרגיש משהו שונה, משהו לא בסדר - אל תדחה את הבדיקה. אל תיכנס להכחשה כמו שאני עשיתי. כל יום כזה הוא קריטי ויכול להציל את החיים שלך. אם הייתי מתעורר מוקדם יותר סביר להניח שהייתי יכול לקצר תהליכים, לבצע כריתה ולוותר על 'החוויה המענגת' של טיפולי כימו, שתאמין לי הם לא פיקניק. אנחנו בעידן שבו אפשר לעשות קסמים. בדרך תגלה המון אנשים טובים שרוצים לעזור לך והופכים ממש למשפחה, ותבין שאתה לא לבד, קופת החולים, בית החולים וקהילת חלאסרטן שעוטפים אותך".
3 צפייה בגלריה
אוריה יגוני סרטן אשכים
אוריה יגוני סרטן אשכים
אוריה יגוני במהלך הטיפולים
(צילום: אלבום פרטי)

זיהוי מוקדם יכול להציל חיים

ד"ר אלכסנדר חייפץ, מומחה באורולוגיה אונקולוגית במכבי שירותי בריאות, מסביר למה חשוב לא להתעלם מהסימנים ולהגיע להיבדק: "סרטן האשכים נפוץ בקרב גברים צעירים בגילאי 35-15. למרות היותו נדיר יחסית, גילוי מוקדם הוא קריטי בגלל שהמחלה מתקדמת מהר. התסמין המרכזי של סרטן האשכים הוא גוש נוקשה באשך, ולכן מומלץ לבצע בדיקה עצמית אחת לחודש. גברים צעירים נוטים לעיתים קרובות להתעלם מהסימפטומים, ולכן המחלה מתגלה מאוחר מדי במקרים רבים. אם האבחון והטיפול נעשים בזמן, ניתן להשיג ריפוי בכ-90% מהמקרים".
איך מבצעים בדיקה עצמית של האשכים? "חשוב שכל נער וגבר יכירו את אשכיהם, ממדיהם והתחושה שיש במגע בהם, כדי שיהיו מודעים לשינוי שחל בהם. הבדיקה העצמי ת הינה פשוטה למדי, ויש לבצעה באופן סדיר אחת לחודש, רצוי ביום קבוע. מומלץ לבצע את הבדיקה לאחר מקלחת או אמבטיה חמה, כיוון שהחום גורם להרפיית שק האשכים, ומקל על גילוי שינויים כלשהם.
"יש לבדוק כל אשך באותה צורה להחזיק את שק האשכים בכפות הידיים, כך שהאגודלים והאצבעות של שתי כפות הידיים יהיו חופשיים לגלגל ולמשש את האשכים. חשוב לבדוק כל אשך בנפרד, תוך הפעלת לחץ עדין בעת הבדיקה".
אינפו אשכים 2
שלבי הבדיקה: "תחילה יש לבדוק את יותרת האשך, הנמצאת בחלק האחורי של האשך, שבו מאוחסנים תאי הזרע. אזור זה הינו בעל מבנה מפותל - תוך כדי מישוש יש לשים לב למבנה זה, על מנת לא לטעות ולחשוב שמדובר בהופעת גוש באשך. התחושה צריכה להיות רכה למגע.
"בהמשך יותרת האשך נמצא צינור הזרע, שאמור להיות מוצק וחלק למגע. לבסוף בודקים את האשכים עצמם, שצריכים להיות חלקים וללא גושים או אזור נוקשה. יש לבדוק את כל האשך, כולל החלק הקדמי והצדדים. חשוב לשים לב אם יש גוש, הגדלה או כל תחושה לא תקינה אחרת".
מה לעשות אם מבחינים בשינוי כלשהו? "אם מבחינים בגוש, בהתקשות או בכל שינוי אחר שחל מזמן הבדיקה הקודמת, יש לפנות בהקדם לרופא ומשם הוא ימשיך עם הבדיקות הנדרשות והבירורים. יש לזכור שבדרך כלל השינויים אינם ממאירים, אך רק הרופא יכול לקבוע זאת.
"בדיקה עצמית פשוטה יכולה להציל חיים. כל גבר צריך להכיר את התחושה והממדים של אשכיו כדי לזהות שינויים. שיעורי התמותה מסרטן האשכים נמוכים מאוד. יותר מ-95% מהגברים שורדים את המחלה הודות לגילוי מוקדם. אם הגידול מתגלה כשהוא עדיין בגבולות האשך, ניתן להגיע להחלמה מלאה וב-95-90 אחוזים מהמקרים הגידול לא חוזר. לעומת זאת, אם הגידול התפשט ושלח גרורות לבטן או לריאות, סיכויי ההחלמה קטנים יותר. בכל מקרה, גם לאחר ריפוי מלא נדרש מעקב ארוך טווח כדי לוודא שהסרטן לא חוזר. זו הסיבה שחשוב לעקוב ולבצע בדיקה עצמית פשוטה".
ד"ר חייפץ מסכם: "מבחינת טיפולים בשלב הראשון מדובר על ניתוח ובהתאם לתוצאות מחליטים אם יש לבצע מעקב או האם יש צורך בטיפול כימותרפי. במקרים נדירים כשיש חזרה של המחלה נדרש ניתוח גדול יותר לכריתת בלוטות לימפה אחור צפקיות".