בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית במודעות לאסתטיקה של השיניים, והנושא שבעבר העסיק בעיקר ילדים ובני נוער - מטריד כעת גם מבוגרים רבים שמחפשים פתרונות לטיפול בשיניים עקומות או בולטות. אך בניגוד לטיפול בקרב ילדים ובני נוער, המבוגרים נוטים להעדיף דרך אסתטית יותר לביצוע התהליך. מהן שתי שיטות הטיפול המרכזיות, מה היתרונות של כל אחת מהן - ומה המחירים? שוחחנו עם מומחים בתחום כדי לעשות סדר.
כך מתבצע יישור שיניים באמצעות סמכים


קשתיות שקופות או סמכים? המומחים עונים

ד"ר נועה סדן, מומחית ביישור שיניים במרפאת מכבידנט נס ציונה, הסבירה כי "להבדיל מילדים שאצלם עדיין מקובל לבצע טיפול של יישור שיניים באמצעות סמכים המודבקים לשיניים, מבוגרים מעוניינים בדרך אסתטית יותר לביצוע התהליך". לדבריה, "בשנים האחרונות יותר ויותר מבוגרים מיישרים את שיניהם באמצעות קשתיות שקופות, וכך הם יכולים לשנות את מראה החיוך באופן אסתטי ודיסקרטי".
2 צפייה בגלריה
קשתיות שקופות ליישור שיניים, גם במבוגרים
קשתיות שקופות ליישור שיניים, גם במבוגרים
קשתיות שקופות ליישור שיניים, גם במבוגרים
(צילום: shutterstock)
"לפני התחלת תהליך של יישור שיניים במבוגרים, יש לבצע בדיקה מקיפה כדי לוודא שהשיניים בריאות ולעבור בדיקת חניכיים לאבחון מצבים שבהם הן אינן בריאות", הבהירה ד"ר סדן, שהדגישה שכדאי למצוא מומחה לביצוע הטיפול. "באתר משרד הבריאות ובאתר האגודה האורתודונטית בישראל ניתן למצוא את רשימת המומחים ביישור שיניים - מומחה ביישור שיניים עבר תוכנית התמחות באורתודונטיה והוא בעל מספר רישיון מומחה ממשרד הבריאות לאחר שעבר שתי בחינות ממשלתיות מטעמו", אמרה.
ד"ר נועה סדןד"ר נועה סדןצילום: מכבידנט
ד"ר חגי סלוצקי, הרופא הראשי של רשת כללית סמייל, ציין כי לא תמיד ניתן לבצע טיפול באמצעות קשתיות שקופות, למרות שהן השתכללו מאוד במהלך השנים ומתאימות לרוב המקרים. "מטופלים חייבים לעבור בדיקה ורק אז ניתן להחליט", אמר. "עושים תמונת פנים, רנטגן ותמונת גולגולת, כדי לדעת מה היחסים בין השיניים ועצמות הלסת לבין הפנים, כדי שנצליח ליצור תמונה סימטרית ואסתטית. אנחנו לא רוצים להוציא שיניים החוצה שיהיו בולטות למשל.
"זה השלב הראשון בכל יישור שיניים. אנחנו רוצים לראות איפה כל דבר נמצא", הוסיף ד"ר סלוצקי. "בהתאם לזה מחליטים לפעמים אפילו לעקור שיניים. למשל קורה שיש לסתות קטנות ושיניים גדולות, לפעמים משייפים קצת מהשיניים כדי לקבל עוד מקום, ולפעמים מגדילים את הקשת אפילו".
ד"ר חגי סלוצקי הרופא הראשי של רשת כללית סמיילד"ר חגי סלוצקיצילום: נדב כהן יהונתן
ד"ר גלית כהן, מומחית לרפואת הפה במרכז רפואי רמת אביב ובמרפאות מדארט, הוסיפה כי "טיפול אצל ילדים משפיע על הלסתות ונותן תוצאות ארוכות ויציבות יותר, אך אצל מבוגרים אי-אפשר להשפיע על הבנייה ועל היחסים בין הלסתות". לכן, לדבריה, "כשמטופל מבקש יישור שיניים, הרבה פעמים מוסיפים כתרים, ציפויי חרסינה וסוג שלם של טיפול שנקרא 'מתיחת פנים דנטלית'. במבוגרים יש טיפולים משלימים רבים שאולי יידרשו, לכן ניתן לקבוע את הטיפול רק לאחר בדיקה מקיפה.
"יישור שיניים מחייב קודם כל בדיקת חניכיים, כי אם נעשה יישור והחניכיים לא מספיק חזקות אז הוא יהפוך לכלי לעקירת השיניים", הוסיפה ד"ר כהן. היא הדגישה: "במבוגרים, לפני שניגשים ליישור שיניים חייבת להיות בדיקה הרבה יותר קפדנית לבחירת הטיפול הנכון".
בנוגע לשיטת הסמכים, הסבירה ד"ר סדן כי "היישור מתבצע באמצעות סמכים מתכתיים או שקופים המודבקים בצד החיצוני של השיניים. בתהליך זה האורתודונט מדביק על השיניים סמכים שאליהם קושרים חוט מתכתי הגורם ללחץ על השיניים, ומוביל לתגובה פיזיולוגית של ספיגה ובנייה של עצם וכך השיניים זזות". לדבריה, "במרבית המקרים התהליך אורך כשנתיים, במהלכן המטופל מגיע כל שישה-שמונה שבועות למרפאה, והאורתודונט מחליף את החוטים ומשפעל את הלחץ על השיניים, וכך יש תיקון ויישור של השיניים בלסת".
2 צפייה בגלריה
יישור שיניים גשר פלטה
יישור שיניים גשר פלטה
שיטת הסמכים רווחת יותר ליישור שיניים, אך יש לה כמה חסרונות
(צילום: shutterstock)
"על אף ששיטת הסמכים היא השיטה הרווחת ביישור שיניים יש לה כמה חסרונות", הבהירה ד"ר סדן. "ראשית, הסמכים עלולים להתנתק אם לא מקפידים על מספר כללים: יש להימנע מאכילת מאכלים דביקים, לעיסת מסטיקים, מזון קשה ולעיסת קרח או פיצוחים קשים. בנוסף יש לחתוך פירות וירקות קשים לפני אכילה. אם סמך מתנתק מהשן אליה הוא מודבק יש צורך לחזור לרופא בהקדם כדי שיחברו מחדש לשן כדי שהטיפול לא ייפגע או יתארך. שנית, יש צורך להשקיע יותר זמן בהיגיינה האורלית מכיוון שיש הצטברות של מזון וחיידקים סביב הריבועים ולוקח יותר זמן לסלקם. כדי לנקות את השיניים בצורה מיטבית יש להשתמש בעזרים כמו מברשות קטנות וקיסמים".
עוד ציינה ד"ר סדן כי בשיטת הסמכים, בניגוד לקשתיות, "תהליך היישור כמעט ולא תלוי במטופל עצמו, והרופא למעשה מייצר כוח שמזיז את השיניים על ידי המכשור הקבוע. זאת כאמור בניגוד לפלטות שקופות שעל המטופל להוציא ולהחזיר".

קשתיות שקופות: כך מתבצע הטיפול

ד"ר סדן מפרטת כיצד מתבצע הליך יישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות: "מבצעים צילומים אורתודנטיים וסריקה דיגיטלית של השיניים, ואז האורתודונט מתכנן באופן ממוחשב את התהליך של יישור השיניים בתוכנה ייעודית". לדבריה, "יש טיפולים פשוטים יחסית שמספר הקשתיות קטן ויש כאלו מורכבים שמספר הקשתיות יכול להגיע ל-70 ואפילו יותר מכך. כמעט בכל טיפול של קשתיות שקופות יש צורך להדביק על השיניים בליטות קטנות בצבע השן שעוזרות להן להיאחז טוב בשיניים.
"את הקשתיות יש להרכיב על השיניים במשך 22 שעות ביממה", הוסיפה ד"ר סדן. "בזמן אכילה יש צורך להוריד את הקשתיות, ולפני שמרכיבים אותן מחדש חשוב לנקות את השיניים. יש להקפיד על היגיינה, להגיע לשיננית כל שלושה חודשים ולעבור בדיקה מסודרת אצל רופא שיניים כל חצי שנה".
ד"ר כהן ציינה כשרוב המטופלים נוטים לבחור בקשתיות שקופות, "לרוב כיוון שזה אסתטי יותר, אך גם בגלל שהטיפול הרבה יותר מדויק מבחינת התוצאה, בהנחה שהוא נעשה כמו שצריך". לדבריה, "זו כמעט תמיד תהיה ברירת המחדל בהצעה ליישור שיניים".
ד"ר גלית כהן, מומחית לרפואת הפה במרכז רפואי רמת אביב ובמרפאות מדארטד"ר גלית כהןצילום: מריאן כהן
ד"ר סלוצקי הוסיף כי זו השיטה הפופולרית, בעיקר בשל העובדה שכמעט לא רואים את הקשתיות אצל המטופל. על אופן הטיפול ומשך הזמן שלו, אמר כי "אנו סורקים את השיניים לתמונת מחשב ומכניסים את זה לאלגוריתם שנותן תוכנית טיפול כדי להגיע למצב האידיאלי. רופא השיניים מאשר את התוכנית ומקבל סדרה של קשתיות, שאותן שיש להחליף כל עשרה ימים.
"המטופל מחליף את הקשתיות לבד, ורופא השיניים מבצע מעקב אחר התהליך עד להגעה לתוצאה הסופית", הוסיף ד"ר סלוצקי. "משך הזמן נע סביב שנה וחצי, ולאור העובדה שהמטופל נדרש להרכיב את הקשתיות 22 שעות ביממה - נדרשת ממנו משמעת עצמית גבוהה. זאת בניגוד לטיפול בסמכים שמורכבים על השיניים ולא דורשים את התערבותו. עם זאת, רוב המטופלים המבוגרים מגיעים לעשות יישור שיניים כי יש משהו שמפריע להם, לכן הם יהיו מחויבים לתהליך".
בתום התהליך, המטופל יעבור לשלב השימור, הרטנציה. ד"ר סלוצקי ציין כי "לשיניים יש נטייה לחזור למקום, לכן כל יישור שיניים חייב קיבועים. בלי זה השיניים יחזרו למצב שבו הן היו לפני הטיפול".
ד"ר נועה סדן: "ההיגיינה יותר טובה עם קשתיות שקופות מאשר עם ברזלים, כי מצחצחים את השיניים ללא הקשתיות ואין קושי לנקות את השיניים. בנוסף, הטיפול פחות כואב ואין חלקים שעלולים לדקור"
ד"ר סדן הוסיפה כי "הרבה מטופלים מופתעים מהעובדה שהשיניים נוטות לחזור למקום ההתחלתי שבו הן היו, וצריך להבין שהדבר נובע מתהליכים פיזיולוגיים ובכל מקרה עם הגיל השיניים נוטות להצטופף". לדבריה, "ברוב המקרים מדביקים חוט קיבוע בשיניים הקדמיות שמונע את תזוזת השיניים הקדמיות. כמו כן יש צורך לישון עם סד שקוף כל לילה, מה שמונע תזוזות שיניים גם במצבים של התנתקות או שבר בקיבוע".
היא ציינה יתרונות נוספים שיש לטיפול באמצעות קשתיות שקופות, מעבר לנושא האסתטי, ואמרה כי "ההיגיינה האורלית יותר טובה עם קשתיות שקופות מאשר עם ברזלים, כי מצחצחים את השיניים ללא הקשתיות ואין קושי לנקות את השיניים. בנוסף, הטיפול פחות כואב ואין חלקים שעלולים לדקור או להציק לרקמות הרכות. יש גם יתרון בכך שלא צריך להימנע ממאכלים קשים שעלולים לנתק את הריבועים ואפשר להמשיך לאכול ללא הגבלות וללא צורך להימנע מאכילת מזונות דביקים או קשים".

כמה זה עולה לנו?

ברשת כללית סמייל המחיר לטיפול ארוך בשתי לסתות באמצעות קשתיות עומד על 16,562 שקלים ללא קיבועים ו-17,792 עם קיבועים. מחיר הקשתיות בכללית אינו תלוי רובד ביטוחי, ואין הבדל בעלויות בין לקוחות כללית מושלם או פלטינום. עם זאת, ד"ר סלוצקי הבהיר כי "המחיר יכול להשתנות בהתאם למצב הרפואי ולכמות הטיפולים הנדרשים".
ברשת מכבידנט טווח המחיר המוערך ליישור שתי לסתות כולל צילומים, פלטות סיום וקיבועים (לא כולל טיפול מורכב יותר או פלטה נוספת לטיפול) נע בין 16,440 לבעלי הטבת מכבי שלי לבין 32,770 שקל מחיר מלא. גם כאן חשוב לציין שכל תוכנית טיפול נבנית בהתאם לצורכי המטופל, ועל כן המחירים יכולים להשתנות בהתאם.
בנוגע לטיפול במרפאות פרטיות הטווח רחב יותר. ד"ר כהן הסבירה כי "טווח המחירים רחב מאוד - כי טווח התנועה עצום. זה יכול לנוע סביב סכום של עשרת אלפים שקלים, או להגיע לסכום של 40 אלף שקלים לטיפול רחב". לדבריה, "לרוב מבוגרים יטפלו בצפיפות קדמית במטרה לתת פתרון אסתטי ופחות בשינוי יחס לסתות, ואז הטיפול יהיה קטן יותר. זה הבדל משמעותי במחיר".