הבריאות פאנל: 20 אלף רגל על עתיד הרפואה: ראיון עם מנכ"ל קבוצת נובולוג
(צילום: איציק זוהר, אסף איווס, אפי זורובסקי, רחף CRS)
האם רפואת העתיד בעצם כבר כאן? עירן טאוס, מנכ"ל קבוצת נובולוג, מסביר היום (ב') בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות", כי לא מדובר ב"עתידנות" אלא בפתרונות טכנולוגיים ודיגיטליים שצריך לקדם ולתקצב.
ועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" - עוד כותרות:
האם רפואת העתיד למעשה מתרחשת בבית? "רפואת העתיד היא אכן מעבר לבריאות דיגיטלית, שבהחלט קרה בזמן הקורונה. חשוב להסביר כי לקופות יש יכולות בלתי רגילות לעשות זאת, הן יודעות לנטר וגם לאבחן את החולים היותר קשים שבאמת צריכים להגיע לבתי החולים.
"כך למשל, היה ניסיון בתקופת הקורונה לטפל בחולי קורונה על ידי זיהוי מוקדם בבית ולמנוע מאלה שאין צורך שידרדרו למצב קשה, שייאלצו להגיע לבתי החולים. בסופו של דבר, אפשר לעשות את זה בכל מקום, ולא רק בחולי קורונה".
"חייבים לתמרץ את בתי החולים ואת הקופות למעבר לבריאות דיגיטלית, זה לא עניין של כסף אלא עניין של חלוקת הכסף"
ומה עם טיפול במחלות קשות, כמו למשל חולים אונקולוגיים שיכולים להישאר בבית? "יש פרוטוקולים שבהחלט אפשר להוציא אותם לפועל. לדוגמה, בדיקות דם שאפשר לבצע בבית ולא רק בבתי החולים, אלה דברים שידוע שהם אפשריים אבל תקועים בגלל תקציבים".
מה צריך לעשות כדי שזה ייצא אל הפועל? "הכל עניין של תקצוב ותעדוף. אנחנו יכולים לראות מה קורה בממשל של ביידן ובמה עושים בגרמניה, הם נותנים תיעדוף ותימרוץ לתחום הזה.
"חייבים לתמרץ את בתי החולים ואת הקופות, וזה לא עניין של כסף אלא עניין של חלוקת הכסף. צריך לקדם את הבריאות הדיגיטלית, לתת לזה תקצוב".
עשיתם פיילוט מאוד מעניין עם מכבי מחוז השרון. תוכל להרחיב על כך? "זה היה פיילוט שניסה להחליף את השירות הוותיק של הקופות 'רופא עד הבית', בשירות שמשלב פתרון, שבמקום רופא יגיע פרמדיק. בעיקר בשל העובדה שבמכבי זיהו שאם מגיע רופא, אז זה מסתיים באשפוזים תכופים יותר".
ואם בכל זאת אותו פרמדיק צריך ייעוץ רפואי? "אז הוא עושה זאת באמצעות מערכת הטלמדיסין, שדרכה הוא מחובר לחדר המיון באיכילוב. זה הבסיס של מה שהולך לקרות במערכת הבריאות בעולם המערבי. זה מה שצריך לעשות, לשפר נגישות ולשפר את השירות, ובו בזמן להפחית את העלויות של המשלמים".
וכמה אשפוזים חסכתם בפיילוט הזה? "בעשרות אחוזים. זה מה שמראה לנו שניתן לטפל בהרבה מהחולים שמגיעים היום לבתי החולים בבית או בקרבת הבית. הכלים הטכנולוגיים כבר כאן, לא צריך לדבר על עתידנות, יש מערכות שכבר קיימות. זה עניין של תעדוף ותמרוץ. צריך לתמרץ את ספקי השירותים השונים לתת את השירות באופן דיגיטלי".
זה מתכתב עם המחסור החמור ברופאים, בארץ ובעולם. "זה נושא שפחות מדברים עליו. בכל העולם המערבי מתפתח מחסור מאוד חמור ברופאים והוא יחריף את הסיטואציה של פגיעה בנגישות שלנו לשירותי בריאות טובים. אין ספק שאין מנוס מפתרונות טכנולוגיים לרפואה טובה יותר. זו לא עתידנות. זה כבר כאן".