לא כך חשבה בר דיין בת ה-28 מנוף הגליל שתיראה הלידה השנייה שלה. היא השאירה את בתה הגדולה בת השנה וחודשיים בבית, ובמהלך הלידה בבית החולים "העמק", התחילה אזעקה. "זה היה מפחיד ומלחיץ בו זמנית. במיוחד כשאת מודעת לזה אחר כך שהייתה נפילה באזור הבית, באזור נוף הגליל, אז זה עוד יותר מכניס קצת ללחץ", היא מספרת ל-ynet. צפו בריאיון איתה ועם שחר רצ'בסקי, מפונה מסאסא שילדה את בתה השלישית תוך כדי האזעקות:
אולפן 23.09.24 - בר דיין ושחר רצ'בסקי
(צילום: ליאור שרון)

"המזל הוא שבית חולים העמק כולו ממוגן, אז פשוט המשכנו במהלך הלידה, אבל זה מאוד מפחיד", אומרת דיין כשהיא מחזיקה בידיה את בנה הרך, שלבטח לא מודע לכל ההמולה סביבו. "ילדתי מהר מאוד, תוך עשר דקות לערך, ומיד התקשרתי הביתה כדי לוודא שהכל בסדר. יש ילדה בת שנה וחודשיים בבית, כאמור. אז זה מוסיף ללחץ ולחרדה עוד יותר".
5 צפייה בגלריה
בר דיין יולדת בהעמק עם משפחתה
בר דיין יולדת בהעמק עם משפחתה
ההורים בר וינון דיין עם אוריה רחל והתינוק שנולד
שחר רצ'בסקי בת ה-33 מפונה מקיבוץ סאסא ובימים אלו נמצאת בדגניה עם שני ילדיה הגדולים. זו הלידה השלישית שלה: "ההורים שלי גרים במזרע. היינו אצלם בסוף שבוע והחלטנו להישאר עוד לילה. כמו כולם, ראינו שהמצב נהיה מתוח ובשעה 01:10 בלילה זה תפס אותנו. הוצאנו את הילדים מהמיטות, רצנו איתם למקלט. ואני חייבת להגיד שכל מה שעבר לי בראש במקלט זה שרק לא תתחיל הלידה ושלא יירדו המים. אז הגענו הביתה וזה קרה שעה וחצי, שעתיים אחרי שחזרנו, ואז הגענו לבית החולים.
רצ'בסקי מודה שאולי כל הלחץ והסיטואציה המלחיצה זירזו את הצירים ואת התחלת הלידה. "לא ככה תכננו את הלידה, אבל החוויה פה בבית חולים הייתה מאוד רגועה ומאוד נעימה, ומהרגע שהגענו לפה הרגשנו ביטחון מאוד גדול. זו אחת מהשאלות ששאלנו בסיור המקדים פה, מה קורה עם אזעקות באמצע לידה".
5 צפייה בגלריה
שחר רצ'בסקי עם הבעל דביר והילדים אריאל, ינאי והתינוקת שנולדה
שחר רצ'בסקי עם הבעל דביר והילדים אריאל, ינאי והתינוקת שנולדה
שחר רצ'בסקי עם הבעל דביר, התינוקת שנולדה והילדים אריאל וינאי
(צילום: אלבום פרטי)
שיקולים של יולדת ובן זוגה בישראל. כמה הזוי. בדרך כלל מחפשים איפה יש פסיליטיז טובים, ופה פסיליטי טוב הוא חדר לידה ממוגן שחר: "זה לגמרי היה אחד הקריטריונים, לדעת שבזמן לידה לא מפסיקים הכל, אלא יש חדרים ממוגנים, לדעת שגם בהתאוששות המקום של הילדים הוא מוגן"
5 צפייה בגלריה
בית החולים העמק מוכנות לתקיפת איראן
בית החולים העמק מוכנות לתקיפת איראן
מתחם תת-קרקעי חדש שהוקם ב"העמק" בחודשים האחרונים
(צילום: נחום סגל)

בתי החולים ירדו אל מתחת לקרקע

הירי המאסיבי אל יישובי הצפון אתמול הוביל לשינויים דרמטיים במודל ההפעלה של בתי החולים מקו חיפה וצפונה. בתי החולים רמב"ם, כרמל, בני ציון, זיו, המרכז הרפואי לגליל בנהריה, העמק, פוריה, האיטלקי והאנגלי בנצרת החלו לפעול במרחבים מוגנים. בבית החולים רמב"ם הורידו כאלף חולים לחניון שהוכן מבעוד מועד כבית החולים התת-קרקעי הגדול בעולם. בנהריה, אגב, פועל רוב בית החולים כבר כמעט שנה מתחת לפני הקרקע.
5 צפייה בגלריה
מבצע העברת פגים מבית החולים כרמל לבית החולים רמב"ם בחיפה
מבצע העברת פגים מבית החולים כרמל לבית החולים רמב"ם בחיפה
מבצע העברת פגים מבית החולים כרמל לבית החולים רמב"ם בחיפה
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
5 צפייה בגלריה
מבצע העברת פגים מבית החולים כרמל לבית החולים רמב"ם בחיפה
מבצע העברת פגים מבית החולים כרמל לבית החולים רמב"ם בחיפה
הפגים בעת העברתם למתחם הממוגן בבית החולים רות לילדים
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
במבצע זהיר ומתוכנן היטב הועברו הבוקר שישה פגים מהפגייה בבית החולים "כרמל" לפגייה הממוגנת בבית החולים "רות" לילדים ברמב"ם. מכיוון שמדובר במבנה חדש וממוגן לחלוטין בקומה הראשונה - אין צורך להעביר את הפגייה לבית החולים התת-קרקעי. במבצע השתתפו רופאי הפגייה של בית חולים "כרמל" בחיפה, מד"א - שהפעיל אוטובוס חדש וייעודי לשינוע מטופלים, שלווה על-ידי ניידות משטרה ורופאים ואחיות מרמב"ם.
ד"ר מאור ממן, מנהל המרכז הרפואי העמק ומומחה בגניקולוגיה ומילדות ושמעון סבח, מנהל אדמיניסטרטיבי במרכז הרפואי צפון (פוריה), מספרים ל-ynet על המעבר וההסתגלות לעבודה תחת אש. צפו בשיחה איתם:
אולפן 23.09.24 - ד"ר מאור ממן ושמעון סבח
(צילום: ליאור שרון)

ד"ר ממן מספר כי "אנחנו נערכים למצב כבר שנים. בנינו חדרי לידה חדשים וממוגנים, שאכן הוכיחו את עצמם. יש לנו פניות רבות של נשים הרות שבאות למיון, שם בודקים אותן, מרגיעים אותן. מי שנכנסת ללידה ועוברת חוויה טובה, חוזרת אלינו אחר כך. זה חשוב מאוד".
הוא מוסיף כי ליולדות חשוב לדעת כמה הן בטוחות. "הן מקבלות סקירה מלאה וסיור שמראה להן שלא רק חדרי הלידה ממוגנים, אלא גם מיון היולדות ממוגן, למעשה כל המתחם מרגע שהן נכנסות לקומה, הכל במיגון מלא. גם אחרי הלידה כשהן עוברות לקומת היולדות, יש קומה נפרדת עם מחלקות יילודים ששם הן יהיו עם הילדים שלהם בצורה הכי בטוחה שיש.
ד"ר מאור ממן בית חולים העמקד"ר מאור ממן צילום: עופר חג'יוב
"חדרי הלידה שלנו לא במתחמים תת-קרקעיים, הם בבניין רגיל כשהקומה כולה ממוגנת. אנחנו בונים בסמוך אליהם חדרי ניתוח ממוגנים, לא תת-קרקעיים. אלה המתקנים הרגילים שלנו".
שמעון סבח מהמרכז הרפואי צפון מוסיף כי עד יום חמישי האחרון המרכז הרפואי צפון עבד במתכונת רגילה. "לא נדרשנו לייצר העברה של מטופלים למרחבים מוגנים בתת קרקע. כל המחלקות היותר מורכבות שלנו בשגרה הן ממוגנות, כמו חדרי הניתוח, חדרי הלידה, טיפולים נמרצים, דיאליזה. אלה מחלקות שהמטופלים מקבלים בהן שירות כמו בשגרה גם בחירום, והם לא נדרשים לעשות שום שינוי לאור המצב הביטחוני.
שמעון סבח המרכז הרפואי צפוןשמעון סבח
"מיום חמישי, בהתאם להנחיות משרד הבריאות ופיקוד העורף, הוחלט להעביר את כל המחלקות הנוספות למרחבים המוגנים, ואת זה עשינו כבר אתמול. סיימנו את התהליך, הייתה משימה מאוד מורכבת, והצוות כולו, בלי יוצא מן הכלל, נרתם למשימה הזאת, זה היה פשוט מעורר גאווה לראות את כל העובדים יחד עם בני המשפחה, נרתמים לעשות את זה בצורה הנכונה ביותר.
"המרכז הרפואי ממשיך לעבוד בשיגרה ובחירום, ואמור לעמוד במשימה העיקרית שלו, לתת טיפול לכל מי שזקוק, בין אם זה משדה הקרב, בין אם זה באזרחים, בקהילה, שמגיעים אלינו. כל מי שזקוק לטיפול רפואי יקבל אותו".