בשיתוף אסטרהזניקה ו-MSD
"באחת הפעמים כאבי הגב היו בלתי נסבלים. לא יכולתי להמתין עד הבוקר ופשוט נסעתי למוקד רפואי באמצע הלילה. באותו לילה גם התבשרתי שחליתי בסרטן הערמונית", כך מספר אברהם טישלר (67) מהרצליה.
לפני כשנתיים הופיעו כאבים בגב התחתון של אברהם, שהלכו והתגברו ככל שחלף הזמן. "אני אדם בריא, בקושי הכרתי את רופא המשפחה שלי", הוא נזכר, "אני עוסק הרבה בספורט ובזמני הפנוי אני נוהג לרכוב על אופניים מקצועיות". אברהם מעיד שלא אחת חווה כאבים בגב כתוצאה מרכיבה על אופניים, אולם הכאבים שחש הפעם היו שונים לחלוטין. לאחר מספר ימים של סבל שהלך והתעצם פנה אברהם יחד עם רעייתו מאיה להתייעצות עם מספר רופאים במטרה לאבחן את הגורם לכאבים שלא הרפו. "התייעצנו עם רופא המשפחה ועם אורתופד, אך אף אחד מהם לא מצא את מקור הבעיה", הוא נזכר.
אברהם חשב להיוועץ עם רופאים נוספים אולם לא הספיק מפני שבאחד הלילות הכאב ממנו סבל הלך והתגבר עד שהוא נאלץ לסור למוקד חירום על מנת לקבל טיפול באמצע הלילה. "לא ידעתי את נפשי מרוב כאב, הייתי אובד עצות ופשוט הגעתי למוקד החירום של קופת החולים", הוא נזכר, "לא יכולתי לזוז ונעזרתי ברעייתי על מנת ללכת". הרופא שבדק את אברהם הפנה אותו לצילום רנטגן והטכנאי שפענח את הבדיקה חשד שמדובר ב'פיזור משני בגב תחתון ומעלה'. למעשה, הסתבר שהסיבה לכאב של אברהם היא כתוצאה מגרורות של גידול סרטני.
"הייתי בהלם מוחלט", נזכר אברהם, "הסתובבתי כמו זומבי באותם הימים. הייתי בהכחשה מוחלטת לאבחנה הרפואית. זה לא נתפס מבחינתי", הוא מוסיף, "כמה ימים קודם לכן עוד רכבתי מאות קילומטרים בכל שבוע, ועכשיו אני עם סרטן גרורתי שמגביל אותי ולא מאפשר לי להזיז את הרגל".
2 צפייה בגלריה
הסרטן הנפוץ בקרב גברים. סרטן הערמונית
הסרטן הנפוץ בקרב גברים. סרטן הערמונית
הסרטן הנפוץ בקרב גברים. סרטן הערמונית
(צילום: shutterstock)
אברהם הופנה לסדרת בדיקות ארוכה על מנת לאתר את מקור הגידול וכדי שהרופאים יוכלו להתאים לו תוכנית טיפול מתאימה. "מאותו הרגע הכול קרה כל כך מהר", הוא משחזר, "עשינו סי-טי שגם הראה שקיימות גרורות אך עדיין היו סימני שאלה רבים". אברהם זוכר שנשאל על ידי הרופאים על קשיים במתן שתן. "אמרתי שהכול אצלי תקין ושאין בעיות מיוחדות. העדר התסמינים הקשורים בערמונית הקשו לגלות את מקור הגידול בזמן שהסרטן כבר שלח גרורות". בבדיקת דם שביצע אברהם ערכי ה- PSA היו גבוהים מאוד. "הרופאים שטיפלו בי נבהלו. הם טענו שאלו הערכים החריגים ביותר שהם ראו מימי חייהם".
לאחר האבחון אברהם חש עצב ודיכאון. "כמעט ושקעתי ברחמיים עצמיים, אבל בשלב מסוים תפסתי את עצמי והחלטתי לא לוותר ולא להרים ידיים. ידעתי שאם לא אתעשת, אאבד את חיי", מספר אברהם, "זו הייתה נקודת מפנה עבורי. מבחינתי קיבלתי אתגר – והחלטתי שאני אצליח לעמוד בו". אברהם מספר על התמיכה והעזרה של בני המשפחה והחברים. "במסע הזה אני לא לבד. רעייתי האהובה ובני המשפחה היקרים תומכים ועוזרים לאורך כל הדרך. זה יתרון שלא יסולא בפז", הוא מספר.
2 צפייה בגלריה
אברהם טישלר
אברהם טישלר
אברהם טישלר. מתמודד עם המחלה בזכות התמיכה המשפחתית
ימים ספורים לאחר קבלת תוצאות הביופסיה שאיששו את החשד שמדובר בסרטן ערמונית גרורתי, אברהם התחיל טיפולי הקרנות. "אחת הגרורות הייתה ממוקמת על תעלת עצבים ולכן ריחפה סכנה אמיתית לפגיעה שתותיר אותי נכה", נזכר אברהם, "היה צורך בטיפול חירום מהיר".
תקופת הטיפולים הייתה לא פשוטה עבור אברהם ובני משפחתו. "אלו היו ימים קשים. הספינה המשפחתית הטלטלה מצד לצד. הייתי אדם בריא, חסון וחזק ותוך זמן קצר איבדתי קילוגרמים רבים. ירדתי אל מתחת ל-60 ק"ג. הבנים שלי היו בשוק, הם אף פעם לא ראו אותי במצב שכזה. הייתי צנום, רזה וחלש, אבל לא נתתי לשום דבר לשבור אותי, גם לא לטיפולי הכימותרפיה הקשים".
אברהם מספר כי בזכות הגישה החיובית, והטיפול המסור של הרופאים הוא הצליח להתמודד עם המחלה. "עד היום כשאני מגיע למחלקה, מוחאים לי כפיים", הוא מספר, "במסגרת הטיפולים נרקם ביני לבין הצוות הרפואי קשר מדהים", הוא מוסיף. כיום המחלה נמצאת בנסיגה ובבדיקות האחרונות כמעט ואין עדות לסרטן. "למרבה השמחה, אין שינוי כבר זמן רב וזה אומר שהטיפולים עובדים"
לאברהם חשוב להעביר מסר לחולי הסרטן – גם כאלו שהתגלו בשלבים גרורתיים – "אל תרחמו על עצמכם. מחשבה חיובית טובה יותר מבית מרקחת שלם. אני כבר דמיינתי את הרגעים בהם אני נפרד מכולם, אבל ברגע שתפסתי את עצמי בידיים ושיניתי גישה, גם מהלך המחלה השתנה. זה עזר לי להתמודד גם בימים הכי קשים", מספר אברהם. "אני ממליץ לכל אדם מעל גיל 40 לבצע בדיקות תקופתיות. אני לא ביצעתי מפני שהייתי בטוח שאהיה מוגן בזכות הכושר והפעילות הגופנית שביצעתי. לצערי אין שום ערבות וכל אחד יכול לחלות בסרטן ולכן חשוב שתלכו ותיבדקו".
המידע מוגש לציבור בשיתוף אסטרהזניקה ו-MSD